    From: voyo <v...@n...pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: ipv6: tunnel sit do 192.88.99.1 i załatwianie PI
    Date: Sat, 27 Oct 2012 20:12:05 +0200

    W dniu 2012-10-26 20:28, Sergiusz Rozanski pisze:
    > Po mału przymierzam się do wdrożenia u siebie w serwerowni ipv6, nie chcę zostać w
    lesie jak się za raz
    > pojawią klienci ipv6 only.
    > Ponieważ nie znam jeszcze procedur i opłat zacząłem od klasy 2002:: aby posprawdzać
    sobie usługi,
    > poprzerabiać aplikacje i bazy danych itd. i na tym na razie skupić.

    Zamiast sie bawić w jakieś śmieszne 6to4, skombinuj sobie adresacje od
    tunnel brokera. Osobiście polecam he.net, używam nawet "produkcyjnie".
    Dodatkowo oprócz normalnego statycznego tunelu umożliwiają zestawienie
    sesji BGP. Do zabawy na początek, i to całkiem profesjonalnie -
    absolutnie wystarczy. (działa wszystko, łącznie z wygodnym revdns'em.
    Mają fajny "test certyfikacyjny", dojście do poziomu 'sarge' uzupełni
    albo uporządkuje wiedze o IPv6 ;) )

    > i wtedy na pozostałych hostach wprost podniosę na interfejsach ot 2002:xx:xx::2,
    2002:xx:xx::3 z gateway
    > na 2002:xx:xx::1 pójdzie tak?
    Domyślam się że - tak, ale szczerze to nie bawiłem się w rutowanie
    adresacji z klasy 6to4, nie wiem czy nie ma tu jakiś zagwozdek,
    opisanych w jakichś RFC... W końcu to dość specyficzna adresacja...
    Jeśli pobawisz się tym - podziel się spostrzeżeniami.

    > Domyślam się że tak, bo po co dostawałbym całą wielką klasę na 1 połaczenie - ale
    zapytam zanim zacznę
    > dłubać :) czy nie ma na 2 końcu tunelu jakiś blokad/ograniczeń.

    z tym uwaga - od tunel brokera dostałem klase /64 tylko na połączenie
    (cos a'la ipv4 p-t-p , i drugą /64 rutowaną już normalnie).
    Z tego co pamiętam, nie działały adresy powyżej połączeniowych ::1 i ::2
    , ale teoretycznie nie ma przeszkód żeby nie działały...

    > Jak w takim układzie tunelowania dobrać się do revdns? Szczególnie dla smtp to może
    być wymagane, aby spełnić
    > rfc2851.
    >
    > Drugie pytanie jak PI ipv6 załatwiać oficjalnie. Rozumiem że obiekt przez sponsor
    LIR-a, routing od dostawców
    > z tego co się chwalą to i multimedia i tktelekom pisze że ipv6 działa więc pewnie
    mi routing włączą, ale
    > jak to wygląda w praktyce, ma ktoś od tych dostawców łącza?

    Oprócz tunelu, używam adresacji IPv6 od dostawcy w serwerowni, tzw
    natywne. Poprostu działa... Nie mam swojego ASa, nie używam BGP z v6,
    zabawę z BGPv6 zakończyłem na 6bone kilka lat temu.

    > Czy dla ipv6 jest jakaś specjalna quagga? czy ta co mam mi wystarczy? (debian
    stable) - czy tam się to robi w
    > ogóle inaczej?
    Dokładnie tak. Da się pomieszać na tej samej instancji z IPv4.