    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: jak posortować czynniki
    Date: Wed, 12 Oct 2016 22:19:03 +0200

    On 12.10.2016 20:59, M.M. wrote:

    > No tak, ale w C++ (chyba) nie ma instrukcji która wymnoży w ten sposób
    > więcej niż dwie liczby? Powiedzmy że mamy 10 dużych liczb i 10 małych.

    A ile liczb chcesz mnożyć?

    Przeczytaj, jak są zbudowane liczby zmiennoprzecinkowe.

    Teraz widzisz?

    Operacja pomnożenia ich po kolei (jedna po drugiej)
    robi to co opisałem.
    Mnoży (też po kolei!) mantysy, a cechy się dodają.

    > Gdy zacznę mnożyć od małych, to pewnie najpierw osiągnę zero, więc
    > potem mnożenie przez duże liczby da wynik zero.

    Spodziewasz się przekroczyć 10^-308?
    Wtedy dopiero wchodzimy w zakres liczb podnormalnych
    i tracimy.
    Jak rzeczywisćie masz taki wtedny szereg, to posortuj
    i jeśli dotychczsowy wynik jest <1, bierz liczbę
    z "małego" końca, jeśli > 1, bierz z dużego.

    Wtedy, jeśli wynik mieści się w zakresie,
    też nie powinieneś tego zakresu przekroczyć.

    > Dobrze byłoby posortować: raz duża, raz mała, ale to trudne jest.

    Wystarczy brać z obu końców ;->

    Ale sortowanie jest kosztowne;-)

    Jeśli liczby nie są za duże/za małe, wyciagaj co jakiś
    czas cechę i trzymaj w jakimś int64_t ;-)

    Wyciaga się tym:
    http://en.cppreference.com/w/cpp/numeric/math/frexp

    > Lepiej wyciągnąć po każdym mnożeniu wykładnik sumować w osobnej
    > zmiennej, a w bieżącym wyniku go zerować. Coś mniej/więcej tak:
    >
    > wynik = 1;
    > E = 0;
    > tab[N];
    > for( i=0 ; i<N ; i++ ) {
    > wynik *= tab[i];
    > E += wykladnik( wynik );
    > wynik /= baza ^ wykladnik( wynik );
    > }

    1. Używaj frexp.

    2. Naprawdę masz aż tak wielkie liczby? I jednocześnie umiarkowany
    wynik? Doble trzyma od 10^-308 do 10^308 z taką samą precyzją.

    Jeśli liczby mają wykłądniki [-10, 10] spokojnie możesz mnożyć
    po 30 w kupie.

    [BTW, jeśli to dwumian Newtona, to daje się go rozsądniej obliczać;)]

    Wracając do błędów. Co prawda mnożenie jest porządne,
    w przeciwieństwie do dodawania nigdy nie tracimy cyfr
    znaczacych (uwarunkowanie jest równe 1), to mozę jednak
    występuje efekt podobny jak widoczny w porównaniu
    normalnego sumowania i sumowania 'parami'.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pairwise_summation
    Można by sprawdzić, czy dla mnożenia też daje lepszy wynik.

    Z linka zerknij na odnośnik [1]. To chyba o tej pracy wspominałem
    poprzednio.

    Prosty test (kod na końcu)

    Wyniki... niejednoznaczne;-)

    -2.91802e-13
    -3.21668e-12
    3.16062e-14
    -5.34369e-14

    -2.91802e-13
    -3.21668e-12
    1.26974e-13
    -2.03522e-14

    Mnożenie parami czasem coś poprawia, czasem nie,
    Pogarsza znacznie dla ciągu po kolie.
    Za to losowa kolejność poprawia wynik;-)

    Elementami ciągu są liczby niewymeirne bliskie jedynce,
    iloczyn powinien być równy 1, z powodu błędów zaokrągleń
    na poziomie wyliczania wartośći 'dokaladną' sumę licze
    zmienną GMP sporej precyzji.

    w sumie 10^6 elementów, każdy z błędem rządu 10^-16,
    10^-13 ma prawo odparować.

    pzdr
    bartekltg

    #include <iostream>
    #include <random>
    #include <boost/multiprecision/gmp.hpp>
    #include <chrono>
    #include <random>
    #include <algorithm>

    template <typename iterator>
    double recmul(const iterator & first, const iterator & second)
    {
    if (second-first == 1 ) return *first;
    else
    {
    auto mid = first + (second-first)/2;
    return recmul(first, mid)*recmul(mid, second);
    }

    }

    int main()
    {
    const int N = 1024*1024;
    vector <double> tab;
    tab.reserve(2*N);

    for (int i=1; i<N;i++)
    {
    tab.push_back(sqrt( i/(double)(i+1) ));
    tab.push_back(sqrt( (i+1)/(double)i ));
    }

    boost::multiprecision::mpf_float_1000 MP_wyn=1;
    for (auto it = begin(tab); it<end(tab); ++it )
    MP_wyn*=*it;

    double aku=1.0;
    for (auto it = begin(tab); it<end(tab); ++it )
    aku*=*it;

    cout<< aku-MP_wyn << endl;
    cout<< recmul(begin(tab),end(tab))-MP_wyn << endl;

    random_device rd;
    default_random_engine gen(rd());
    shuffle(begin(tab),end(tab),gen);

    aku=1.0;