    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jak przeliczyc mA na stopnie celsiusza
    Date: Tue, 21 Jun 2016 19:37:37 +0200

    Użytkownik <j...@g...com> napisał w wiadomości
    news:072b5c22-19db-4648-a05a-d98bccb30c17@googlegrou
    ps.com...
    chodze do VI klasy i zatrzymalem sie na takim zadaniu.
    mam termometr elektroniczny który zapisuje informacje do komputera w postaci
    binarnej gdzie:
    20mA = 65535
    wiem też ze:
    20mA = 40C
    oraz
    4mA = -15C
    pytanie, jaka wartosc binarna wyjdzie przy 15C na plus oraz ile przy 15C na
    minusie ?
    Jak to liczyc ?

    ---------
    Problem w tym zadaniu polega, według mnie, na karygodnym niedomówieniu.
    Autorów tego typu zadań powinno się pociągać za ... konsekwencje :).
    Brak informacji o założeniu liniowości przetwarzania temperatury na prąd i
    prądu na liczbę można w sumie darować (to jest tylko zadanie).
    Ale brak informacji o zakresie działania przetwornika A/C
    (analogowo/cyfrowego) uniemożliwia rozwiązanie zadania tak, aby mieć
    pewność, że zrobiło się to dobrze.

    Przypuszczam, że autor zadania zakładał, że 0mA zostanie przetworzone na
    liczbę 0. Przy tym założeniu i założeniu liniowości temperatura/prąd i
    prąd/liczba da się zadanie rozwiązać.

    Ale w technice pomiarowej popularny jest standard 4..20mA. Jest to metoda
    pomiarów, która pozwala jedną parą drutów zarówno zasilać jakąś sondę
    pomiarową i przesyłać wynik pomiaru. Te 4mA są przeznaczone dla sondy aby
    się zasiliła. Sonda ma wysyłać wynik pomiaru zwiększając pobierany przez
    siebie prąd ponad te 4mA. Ponieważ pobierany prąd nigdy nie jest mniejszy od
    4mA więc nie ma sensu przetwarzać na liczby prądów z zakresu 0..4mA. Dzięki
    przetworzeniu tylko zakresu 4...20mA uzyskuje się większą rozdzielczość
    pomiaru. W takiej sytuacji prąd 4mA zostanie przetworzony na liczbę 0.
    Przy tym założeniu (+ te liniowości) zadanie da się rozwiązać, ale
    oczywiście wyniki będą inne.
    P.G.
    P.S.
    Pamiętam mój pierwszy egzamin na politechnice (nie gdy ja zdawałem, tylko
    gdy byłem w komisji). Odczytaliśmy zadania, wypisaliśmy na tablicy no i od
    razu stwierdziłem, że w jednym jest niedomówienie (profesor założył, że bazy
    pary różnicowej przy zasilaniu symetrycznym są spolaryzowane na 0V, a nie
    podał tego w treści zadania - nie dało się wyliczyć punktów pracy, a z tego
    parametrów dynamicznych tranzystorów itd.). Powiedziałem studentom, żeby
    najpierw robili inne zadania, a ja muszę skoczyć do drugiego audytorium w
    którym druga połowa roku pisała ten sam egzamin. Ustaliliśmy, że w obu
    salach uzupełniamy treść tego zadania. Od następnego roku dostawałem od
    profesora zawsze zadania do sprawdzenia przed egzaminem.