  • 1. Data: 2016-06-21 18:00:33
    Temat: jak przeliczyc mA na stopnie celsiusza
    Od: j...@g...com

    chodze do VI klasy i zatrzymalem sie na takim zadaniu.
    mam termometr elektroniczny który zapisuje informacje do komputera w postaci binarnej
    gdzie:
    20mA = 65535
    wiem też ze:
    20mA = 40C
    oraz
    4mA = -15C
    pytanie, jaka wartosc binarna wyjdzie przy 15C na plus oraz ile przy 15C na minusie ?
    Jak to liczyc ?

  • 2. Data: 2016-06-21 18:24:35
    Temat: Re: jak przeliczyc mA na stopnie celsiusza
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-06-21 o 18:00, j...@g...com pisze:
    > Jak to liczyc ?
    Z proporcji.

    Robert

  • 3. Data: 2016-06-21 18:53:06
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> napisał(a):
    > Z proporcji.

    Post jest chaotyczny. Z proporcji można policzyć odpowiedź na pytanie
    zawarte w temacie. Natomiast w treści jest już zupełnie inne pytanie.
    Wartości liczbowej (z jakiegoś powodu nazywaną wartością binarną, choć
    nigdzie nie widać liczb binarnych) nie ma jak policzyć, bo nie ma proporcji.
    Można się natomiast domyślić, że zadanie bazuje na standardzie 4-20 mA, w
    której 20mA jest wartością maksymalną i akurat 65535 to maksymalna wartość
    16-bitowa. Jeśli to ten standard, to zero jest dla 4mA. Co daje od razu
    odpowiedź dla -15 stopni, bo wtedy są 4mA. Dla +15 stopni trzeba sobie
    policzyć z proporcji 65535/55 stopni.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2016-06-21 19:34:07
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 21.06.2016 o 18:53, Grzegorz Niemirowski pisze:

> [...]
    > standardzie 4-20 mA, w której 20mA jest wartością maksymalną i akurat
    > 65535 to maksymalna wartość 16-bitowa. Jeśli to ten standard, to zero

    Niekoniecznie, po to wymyślili pętle 4-20mA żeby z pewnych względów
    prądy mniejsze od 4mA też mierzyć.

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2016-06-21 19:37:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik <j...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    ---------
    Problem w tym zadaniu polega, według mnie, na karygodnym niedomówieniu.
    Autorów tego typu zadań powinno się pociągać za ... konsekwencje :).
    Brak informacji o założeniu liniowości przetwarzania temperatury na prąd i
    prądu na liczbę można w sumie darować (to jest tylko zadanie).
    Ale brak informacji o zakresie działania przetwornika A/C
    (analogowo/cyfrowego) uniemożliwia rozwiązanie zadania tak, aby mieć
    pewność, że zrobiło się to dobrze.

    Przypuszczam, że autor zadania zakładał, że 0mA zostanie przetworzone na
    liczbę 0. Przy tym założeniu i założeniu liniowości temperatura/prąd i
    prąd/liczba da się zadanie rozwiązać.

    Ale w technice pomiarowej popularny jest standard 4..20mA. Jest to metoda
    pomiarów, która pozwala jedną parą drutów zarówno zasilać jakąś sondę
    pomiarową i przesyłać wynik pomiaru. Te 4mA są przeznaczone dla sondy aby
    się zasiliła. Sonda ma wysyłać wynik pomiaru zwiększając pobierany przez
    siebie prąd ponad te 4mA. Ponieważ pobierany prąd nigdy nie jest mniejszy od
    4mA więc nie ma sensu przetwarzać na liczby prądów z zakresu 0..4mA. Dzięki
    przetworzeniu tylko zakresu 4...20mA uzyskuje się większą rozdzielczość
    pomiaru. W takiej sytuacji prąd 4mA zostanie przetworzony na liczbę 0.
    Przy tym założeniu (+ te liniowości) zadanie da się rozwiązać, ale
    oczywiście wyniki będą inne.
    P.G.
    P.S.
    Pamiętam mój pierwszy egzamin na politechnice (nie gdy ja zdawałem, tylko
    gdy byłem w komisji). Odczytaliśmy zadania, wypisaliśmy na tablicy no i od
    razu stwierdziłem, że w jednym jest niedomówienie (profesor założył, że bazy
    pary różnicowej przy zasilaniu symetrycznym są spolaryzowane na 0V, a nie
    podał tego w treści zadania - nie dało się wyliczyć punktów pracy, a z tego
    parametrów dynamicznych tranzystorów itd.). Powiedziałem studentom, żeby
    najpierw robili inne zadania, a ja muszę skoczyć do drugiego audytorium w
    którym druga połowa roku pisała ten sam egzamin. Ustaliliśmy, że w obu
    salach uzupełniamy treść tego zadania. Od następnego roku dostawałem od
    profesora zawsze zadania do sprawdzenia przed egzaminem.

  • 6. Data: 2016-06-21 19:43:19
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    warszawska? dalej sadzą sie tam same przygłupy?

  • 7. Data: 2016-06-21 22:06:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 21 Jun 2016 19:37:37 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > Ale brak informacji o zakresie działania przetwornika A/C
    > (analogowo/cyfrowego) uniemożliwia rozwiązanie zadania tak, aby mieć
    > pewność, że zrobiło się to dobrze.

    Otóż to.
    --
    Jacek
    "Wszelka izolacja jest glebą, na której wyrasta nienawiść do obcych, a

  • 8. Data: 2016-06-21 22:26:16
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Z proporcji.

    Nie.
    Liczenie z proporcji zakłada, że dla zera prądu jest zero Celsjuszy, w
    tym przypadku tak nie jest. Można to natomiast policzyć z równania prostej.
    Zakładam, że dla 4mA przetwornik AC daje zero, co nie jest podane w
    treści zadania.

    P.P.

  • 9. Data: 2016-06-22 01:55:02
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Otóż to.

    Przypuszczalnie jest założenie 0mA = 0bin
    I dla takiego przypadku trzeba obliczać.

  • 10. Data: 2016-06-22 09:46:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Przypuszczalnie jest założenie 0mA = 0bin
    > I dla takiego przypadku trzeba obliczać.

    Byłby logiczne, gdyby nie to, że w zadaniu pojawiają się akurat prądy zgodne
    ze standardem 4..20mA.
    Gdyby chociaż jedna z tych liczb była poza tym zakresem byłoby oczywiste, że
    nie o ten standard chodzi, albo gdyby było pytanie o wynik dla temperatury
    poniżej wartości podanych dla 4mA czy powyżej 20mA też byłaby jasne, że to
    nie o standard chodzi.
    Jakie jest prawdopodobieństwo, że ktoś układając zadanie dotyczące pomiaru
    analogowego akurat przypadkiem trafi w obie te liczby (i to gdy przeliczenia
    z temperatury nie są okrągłe)? Według mnie znikome.
    Zatem z prawdopodobieństwem rzędu 99% autor zadania znał standard i chciał
    się do niego odnieść. No to wydaje się, że powinien przyjmować, że 4mA
    przeliczane jest na 0.
    Tak mi się przynajmniej wydaje.
    P.G.