    Newsgroups: pl.comp.programming
    From: PK <k...@n...pl>
    Subject: Re: jak stuningowac symulacje
    Date: 07 Sep 2012 19:22:07 GMT

    On 2012-09-07, kenobi <p...@g...com> wrote:
    > te wzorki sa chyba ok bo przyciaganie jest proporcjonalne
    > do odleglosci a odpychania w sumie odwrotnie proporcjonalne do
    > odleglosci

    Nie jest oraz nie jest.

    > symulacje to zobaczy ze kolko i kwadrat genaralnie trzymaja sie
    > razem i nawet troche odzialuja ale są w tym odzialywaniu
    >
    > a) miekkie (wolalbym by dalo sie z tego zrobic uklady bardziej
    > sztywne

    Co rozumiesz przez miękkie/sztywne?

    > b) nie zachowuja predkosci/pedu srodka masy (co jest oczywiste
    > skoro x+Fx) - a na tym by mi tez alezalo

    Twoje równania nie są fizyczne, więc czemu miałyby zachowywać?
    Żadne ustawianie parametrów tego nie zmieni.

    > czy ktos analitycznie potrafi wykombinaowac takie ustawienie
    > parametrow i ew modyfikacje wzorkow bym z tego co mial mogl
    > osiagnac

    "Analitycznie" to po prostu mógłbyś to napisać zgodnie z fizyką.
    Przesunięcie nie zależy linowo od siły. Twoja symulacja jest
    nierzeczywista i będzie dawała wyniki sprzeczne z intuicją.
    O zachowywaniu wartości takich jak pęd czy energia możesz w ogóle
    pomarzyć.

    Poza tym zaprzęgnij do tego jakiś sensowny mechanizm ewolucji układu.
    Mówiąc inaczej: zastosuj jakieś sensowne rozwiązanie równań ruchu.
    Tak naprawdę w tego typu "domowych" symulacjach wystarczają równania
    Eulera, ale radzę poczytać o algorytmie Verlet'a. Napisanie go
    nie jest trudne, a wyniki mają już pewną wartość naukową.

    Kilka wskazówek na start.
    1) Musisz symulować 2*d parametrów dla każdej cząstki, symulujesz
    dwukrotnie mniej.
    2) Nie twórz takich "dzikich" równań - zrób to zgodnie z zasadami
    mechaniki: wybierz sobie jakiś potencjał, zastosuj sensowne
    rozwiązanie numeryczne równań Newtona (na początek to Eulera). Nie
    kombinuj tylko daj pracować matematyce :).

    pozdrawiam,
    PK