    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 7 Sep 2012 23:48:41 -0700 (PDT)
    Subject: Re: jak stuningowac symulacje
    From: kenobi <p...@g...com>

    Nie jest to specjalnie pomocna odpowiedz,
    ew poza jednym sensownym zapytaniem co tu
    jest fizyczne a co nie. Imo chyba jakie
    bym nie zapodal sily (nawet niezachowawcze
    a nie jestem pewien czy moja sila
    przyciagajaca typu F = - x jest zacjowawcza) to uklad bedzie fizyczny. Czyli sama
    czesc liczenia sil jest ok,

    za to x+=F jest za to wlasnie zdaje sie
    nie fizyczne (w sensie dynamiczne w
    sensie newtonowskim) v+=F z tarciem tez
    jest zdaje sie analogicznie nie
    fizyczne, z kolei jak nie zarzuce tarcia
    to jest zdaje sie fizyczne ale wpada w
    takie mody oscylacji ze bryly sa
    rozwalone, a ja wlasnie chcialbym to dostroic tak by dzialalo tak jak chce
    tj by kolko i kwadrat zachowywaly sie
    podobnie jak teraz (jak w modelu x+=F) z tym zeby byly bardziej sztywne i by pozatym
    obowiazywala zwykla fizyka
    (dynamicznie newtonowska) tak zeby poprawnie zachowywaly sie wektory zrodka mas i
    kwadracika i kolka (i w ruchu swobodnym i przy zderzeniach - wzajemnych
    oddzialywaniach)

    Czyli w zawezeniu jest to moze pytanie
    jak wytlumic drgania ale np bez tarcia tak by nie psuc reszty modelu (tak by
    swobodny ruch ukladu czastek mogl dzialac fiykalnie, tj tak jak dla bryly sztywnej)

    Niejaki bartltg kiedys mowil na ten
    temat ale o ile pamietam radzil on po prostu wlaczyc tarcie a tarcie psuje ruch
    calych bryl.

    - czy da sie to (to co chce osiagnac) zrobic bez tarcie - np przez dobieranie
    wlasciwych sil oddzialywan

    - pozatym pewnie da sie to zrobic na kilka sposobow (przychodzi mi do glowy moze np
    tarcie wylacznie na silach miedzy joinami - choc nie jestem pewien czy to by
    dzialalo, ew jakies inne)