    From: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: jaki algorytm?
    Date: Tue, 06 Jan 2009 11:25:16 +0100

    Jakub Debski wrote:

    > Według mnie cechą nie będzie kolor, ale tagi przypisywane przez autora
    > zdjęć lub moderatora, czyli głównie rzeczowniki, a nie przymiotniki.
    > Odpowiada to przykładowi OP (drzewa, zwięrzęta, morze, statek), czyli
    > problem jest z tych prostych.

    Nie.

    "lubi on ogladac zdjecia z drzewami i zwierzetami ([1 1 0 0 ...]) ale tez lubi
    zobaczyc statek na morzu. ([0 0 1 1 ...])."

    To są dwa _wykluczające się_ zestawy preferencji. To że ktoś lubi zobaczyć
    statek na morzy lub drzewa i zwierzęta nie znaczy, że lubi zobaczyć zwierzę na
    statku. Jeżeli użytkownika będzie interesować operacja OR z kilku zestawów
    preferencji, to po prostu doda sobie taki zestaw samodzielnie.

    Kolor może być jak najbardziej jedną z cech. Np. "zdjęcie ma odcień zielony". I
    ktos może lubić zielone pejzaże i czarno - białe portrety, ale czarno - białe
    pejzaże go nie zainteresują. 0 w wektorze preferencji wcale nie jest słabsze od 1.

    > Checkboxy z warunkami to odpowiednik automatycznie wybranego wektora
    > preferencji użytkownika. Automatycznie wybrany wektor ma tę zaletę, że
    > nie angażuje w proces użytkownika :)

    To co proponujesz sprowadza się tak naprawdę do jednego wektora preferencji, a
    tu uzytkownik może podać wiele. I powinno się sprawdzać każdy z wektorów z
    osobna, a potem wziąć minimalną znalezioną odległość.