  • Data: 2019-03-22 15:03:38
    Temat: Re: karty RFID
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:q72ke0$vr$1$P...@n...chmurka.net
    W dniu 2019-03-22 o 00:15, J.F. pisze:

    >Może. Nie jestem pewien. Ale chyba nawet bez łącznicy liczba
    >kombinacji była spora a nie tylko permutacja wirników razy (liczba
    >liter)^3 więc

    Kombinacja - bo wirnikow bylo wiecej niz sie naraz wsadzalo do
    maszyny.

    >coś to chyba powodowało.

    Zaczepy istotnie zmienialy, ale jesli byly na stale, to tylko kwestia
    sprawdzenia wszystkich kombinacji wirnikow razem z ich zaczepami.

    >Może znajdę kiedyś czas aby sobie przypomnieć.
    >Kojarzy mi się, że walce były zmieniane przez oficera i że nie tylko
    >kolejność ustawiał, ale nie jestem pewien.

    >Chyba mówimy o innych 3 literach.

    >Z tego co pamiętam to było jakieś początkowe ustawienie i w nim
    >zapewne były też te 3 litery o których piszesz.
    >Szyfrant miał sobie losowo wybrać 3 litery dla każdej depeszy inne i
    >o tych ja pisałem. Nadawał je dwa razy (tak przynajmniej było przed
    >wojną i na tym opierał się atak Rejewskiego), potem ustawiał wirniki
    >zgodnie z tymi literami, które nadał i dopiero szyfrował właściwą
> [...]

    Na ile sie orientuje, to istotnie podobnie - szyfrant ustawial jakies
    3 litery,
    po czym je dwa razy wpisywal. Enigma wypluwala 6 zaszyfrowanych liter,
    ktore po stronie odbiorczej mogly sluzyc do weryfikacji poprawnosci
    ustawien, a Rejewskiemu mocno ulatwily zlamanie.

    Ale odbiorca musial znac te 3 litery do ustawienia, i raczej nie
    powinny byc one transmitowane przez radio, bo wtedy by znacznie spadla
    ilosc kluczy (tylko wirniki i kabelki).

    >Fakt, ale pamiętam tylko tyle, że jak o tym polowaniu czytałem to nie
    >budziło moich wątpliwości, że to była rozsądna droga. Może jakaś
    >zmiana wprowadzona na początku wojny przez Niemców wybitnie
    >utrudniała to co wcześniej naszym się udało. A może polowania nie
    >były na wirniki tylko na klucze.

    Wydaje mi sie, ze nie bylo zadnych statkow meteo.
    Istniejace statki i okrety nadawaly dane pogodowe, a moze i odbieraly
    zaszyfrowane.
    A "polowali" na takie depesze wlasnie, bo tam na poczatku bylo slowo
    "Wetterbericht...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptanalysis_of_the_E
    nigma

    ... statki pogodowe jak sie okazuje jednak byly, Niemcy tytul skrocili
    do WEUB, itd,

    J.