  • 1. Data: 2009-03-02 13:37:58
    Temat: pamiar opornosci wlokna zarnika
    Od: Marek S <s...@o...pl>

    Witam
    Zastanawiam sie jak mierzyć temperaturę spirali grzewczej poprzez zmianę
    jej oporności . Spirala zasilana PWM z procesora => przerwa pomiar
    oporności => korekta PWM itd.
    Spirala grzewcza jest stale dogrzewana innym źródłem ciepła mieniającym
    sie .
    Marek S

  • 2. Data: 2009-03-02 13:59:45
    Temat: Re: pamiar opornosci wlokna zarnika
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Mar 2, 2:37 pm, Marek S <s...@o...pl> wrote:
    > Witam
    > Zastanawiam sie jak mierzyć temperaturę spirali grzewczej poprzez zmianę
    > jej oporności .

    z prawa Ohma. Przykladasz do niej jakies napiecie, mierz prad...

    > Spirala zasilana PWM z procesora => przerwa  pomiar
    > oporności => korekta PWM itd.

    yyy... jak chcesz mierzyc opornosc gdy NIE plynie prad?

    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

  • 3. Data: 2009-03-02 14:31:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości
    .googlegroups.com...

    >z prawa Ohma. Przykladasz do niej jakies napiecie, mierz prad...

    > Spirala zasilana PWM z procesora => przerwa pomiar
    > oporności => korekta PWM itd.

    >yyy... jak chcesz mierzyc opornosc gdy NIE plynie prad?

    Zawsze mozna wtedy podpiac male zrodelko pomocnicze i male napiecie
    mierzyc.

    Przy spirali grzewczej to to wrecz mozna przekaznikiem zasilanie
    odciac i pare sekund na bezpieczny pomiar wygospodarowac.

    J.

  • 4. Data: 2009-03-02 15:09:24
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości
    .googlegroups.com...

    A nie lepiej podczas PWM gdy tranzystor jest otwarty?
    Pomierzyć U pomierzyć I i jest R

  • 5. Data: 2009-03-02 16:33:48
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Marek S pisze:
> [...]
    > oporności => korekta PWM itd.
    > Spirala grzewcza jest stale dogrzewana innym źródłem ciepła mieniającym

    Trzeba sobie odpowiedzieć na pytania typu:
    1. Jaka wymagana dokładność?
    2. Z czego spirala, jaki współczynnik temperaturowy?
    Chromonikielina ma współczynnik stosunkowo mały 15-20 * 10E-5 /K, czyli
    0,02%/K. Termistor platynowy ma 0,4%/K, a też nie jest bardzo łatwo
    zrobić na nim dokładny pomiar.
    3. Jaka temperatura?

    A najlepiej to powiedzieć coś bliżej co to ma być i do czego. Wtedy na
    pewno ktoś coś dobrego doradzi.
    :)

    Pozdr
    EM

  • 6. Data: 2009-03-02 16:50:25
    Od: Marek S <s...@o...pl>

    Jestem modelarzem i używam silników ze świecą żarową . Tu bardziej
    chodzi mi o jakaś zależność niewiadomego żarnika od jego temperatury .
    Oczywiście jasne ze z prawa ohma , ale coś mi podsunęliście wiec muszę
    podumać

  • 7. Data: 2009-03-02 19:30:28
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Marek S wrote:

> [...]
    > oporności => korekta PWM itd.
    > Spirala grzewcza jest stale dogrzewana innym źródłem ciepła mieniającym

    jesli jest mozliwosc , to raczej mierzyc prad (lub spadek napiecia na
    spirali) gdy zasilana jest impulsem PWM.
    jesli to swieca zarowa, to bedzie sie zuzywac i taki 'pomiar' bedzie jak
    najbardziej niedokladny. niemniej jednak znajac prad i napiecie mozna
    obliczyc jaka moc faktyczna dostarczyl impuls PWM , a proporcje zmian tej
    mocy w zaleznosci od tego czy swieca jest 'zimna' czy 'ciepla' moga byc juz
    dosc dobra wskazowka dla procesora jaka decyzje o dogrzewaniu podjac.

  • 8. Data: 2009-03-03 07:37:57
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Mar 2, 5:50 pm, Marek S <s...@o...pl> wrote:
    > Jestem modelarzem i używam silników ze świecą żarową . Tu bardziej
    > chodzi mi o jakaś zależność niewiadomego żarnika od jego temperatury .

    Jesli chodzi Ci o decydowanie, czy swieca jest juz goraca, czy jeszcze
    nie, to mierz gradient, a nie wartosc. TJ. jak masz zimny silnik i
    zimna swiece przykladasz np 2V napiecia i mierzysz prad NATYCHMIAST -
    masz rezystancje zimnej swiecy. potem mierzysz prad w regularnych
    odstepach czasu i jak wyjdzie Ci, ze rezystancja spadla o XX % to
    wiesz, ze swieca jest na roboczej temperaturze. W ten sposob
    eliminujesz z rownania wariacje grubosci drutu (zuzycie swiecy) i
    dlugosci drutu (typ swiecy).