    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: paski led - wątpliwości do do efektywności energetycznej
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 10 Nov 2017 10:18:16 +0100

    Dnia Fri, 10 Nov 2017 09:32:22 +0100, ww napisał(a):
    > Witam. Krótkie pytanie:
    > Czy waszym zdaniem ma sens użycie pasków LED jako podstawowego źródła
    > światła? Wszędzie czytam jak to LED zdecydowanie powinny być zasilane
    > ze źródła prądowego. Tymczasem te paski zasilane są normalnymi
    > zasilaczami 12 lub 24V a prąd ograniczanymi jest rezystorami.

    Trzy biale diody wymagaja ok 10V, wiec przy 12V ten rezystor duzych
    strat nie przynosi ... ale ... do kauflandu rzucili jakiej paski i
    "produkt nie moze byc uzywany do oswietlenia domowego, tylko dla celow
    dekoracyjnych".

    Smierdzi mi unijna formulka ... czyzby sprawnosc byla zbyt mala?
    Ale to 2.5W, to zasilacz moze miec 30% strat :-)

    A moze jakies inne przepisy o jakosci swiatla unia wprowadzila?

    > Ja chce uzyskać źródło o dosyć dużej mocy (100W) z pasków 18W na metr.
    > Paski mają być skumulowane na małej powierzchni (koło 55cm). Dodatkowo
    > chce regulację jasności w 3 sekcjach (PWM) i tu by mi pasowało
    > zasilanie tego normalnym zasilaczem stałonapięciowym.

    > To ma być źródło światła do salonu gdzie przebywamy większość dnia.
    > Czy to się może udać?

    Moze.

    Jak to ostatnio ostrzegano - zasilacz pradowy po spaleniu jednej diody
    w pasku zwiekszy prad w pozostalych ... wiec druga poleci szybciej,
    trzecia jeszcze szybciej, a potem to juz lawinowo :-)

    Tym niemniej jakis element regulacji pradu bym do zasilacza dolozyl,
    chyba ze gałką sciemiacza bedziecie sobie regulowac wedle gustu.

    J.