    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: paski led - wątpliwości do do efektywności energetycznej
    Date: Fri, 10 Nov 2017 10:29:39 +0100

    W dniu 2017-11-10 o 09:32, ww pisze:
    > Witam. Krótkie pytanie:
    >
    > Czy waszym zdaniem ma sens użycie pasków LED jako podstawowego źródła
    > światła? Wszędzie czytam jak to LED zdecydowanie powinny być zasilane
    > ze źródła prądowego. Tymczasem te paski zasilane są normalnymi
    > zasilaczami 12 lub 24V a prąd ograniczanymi jest rezystorami.
    >
    > Ja chce uzyskać źródło o dosyć dużej mocy (100W) z pasków 18W na metr.
    > Paski mają być skumulowane na małej powierzchni (koło 55cm). Dodatkowo
    > chce regulację jasności w 3 sekcjach (PWM) i tu by mi pasowało
    > zasilanie tego normalnym zasilaczem stałonapięciowym.

> [...]

    Jest tu na grupie ktoś, kto całe oświetlenie ma chyba na LEDach - może
    się odezwie.
    Ja tylko raz 5 lat temu zainstalowałem paski pod szafkami kuchennymi.

    Moje doświadczenie - po 5 latach straciły totalnie jasność. Z tego co
    teraz wiem, to przyczyną jest przegrzewanie się. Mam zamiar wymienić na
    nowe z LEDami 2835 i z jakimś profilem aluminiowym do odprowadzania ciepła.

    Uważam, że najważniejsze zagadnienie w Twoim przypadku to będzie
    odprowadzanie ciepła. Za minimum uważam naklejenie pasków na blachę z
    aluminium i zapewnienie swobodnego przepływu powietrza, ale nie wiem czy
    to wystarczy.

    Co do rezystorów to w przypadku paska nie za bardzo wyobrażam sobie inne
    rozwiązanie. Połączyć setkę LEDów w szereg i zasilać ze źródła prądowego
    napięciem 300V? Łączyć je po kilka i do każdego zestawu dawać
    przetwornicę impulsową pracującą jako źródło prądu? Te przetwornice w
    pasku jakoś zawrzeć? Ile by to kosztowało?
    Każda taka przetwornica miałaby zapewne sprawność rzędu 90%.
    Jeśli na jasno świecących LEDach jest około 3,5V (strzelam) to na
    rezystorze jest 12-3*3.5=1,5V. Sprawność zasilania przez ten rezystor
    wynosi 10,5/12 = 87,5%. A jeśli na LEDach jest 3V to sprawność jest
    9/12=75%.
    Dokładne wartości możesz uzyskać ustalając jaki tam jest rezystor i
    mierząc prąd jednej sekcji zasilonej 12V.
    P.G.