  • Data: 2019-10-06 15:04:06
    Temat: Re: pcb
    Od: mk <lp.pw@myzskm> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 24.09.2019 o 23:39, sundayman pisze:

    > Kiedy Philipp Semmelweis wprowadził mycie rąk przed operacjami jego
    > wykształceni koledzy uznawali to za niepotrzebną fanaberię bez znaczenia
    > i racjonalnego uzasadnienia.

    Ignaz Semmelweis nie wyskoczył z potrzebą zmiany "procedur" bo tak
    nakazuję i tupię nóżką i mnie się wydaję, że tak będzie dobrze.
    Semmelweis miał porównanie z innym szpitalem. Semmelweis prowadził
    statystyki w szpitalach które nadzorował, które podpierały jego
    hipotezę. W tej historii to Semelweis zachował się jak naukowiec, a nie
    ci koledzy po fachu, którzy po prostu nie wyrazili zainteresowania
    zmiany "status quo".
    Nie jest prawdą, że Semelweis został całkowicie zignorowany. Jego
    hipoteza przyśpieszyła prace nad "Germ theory of disease" i
    przyśpieszyła późniejsze przebicie się jej do społeczności lekarskiej.

    > Dziś wydaje się to straszne i zabawne - ale
    > wtedy zapewne dyskusja z wykształconym medykiem polegałaby na
    > wysłuchiwaniu, że to są nienaukowe brednie.
    >
    > Oczywiście - dziś nauka "wie lepie i więcej". Ale nadal warto mieć  na
    > uwadze to, że to jest wiedza "na dziś". Co chwila okazuje się, że coś
    > przyjęte ze pewnik w nauce wcale takie pewne nie jest. A najczęstszą
    > odpowiedzią na podstawowe pytania dotyczące naszego świata jest "nie
    > wiadomo".

    "Be open minded, but not so open that your brains fall out..." :-)

    pzdr
    mk