    From: "re" <r...@r...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: pieszy vs osob?wka
    Date: Sun, 24 May 2015 21:12:12 +0200

    Użytkownik "Uzytkownik"

    > Pieszy moze tym bardziej p?ynnie hamowac i ruszac jednoczesnie idac z
    > akceptowalna w miescie predkoscia :). Czekamy zatem na inne uzasadnienie.
    > bart

    Tylko, że pieszym może być:
    - osoba niedołężna
    - osoba ze złym wzrokiem
    - osoba niepełnosprawna
    - dziecko lub osoba upośledzona, które nie umieją ocenić zagrożenia
    - osoba, od której nie wymaga się znajomości prawa, czyli specjalnych
    kwalifikacji czy uprawnień
    ---
    oraz Yeti :-)

    Kierowcą może być tylko i wyłącznie osoba posiadająca specjalne
    kwalifikacje (prawo jazdy)...
    ---
    Podstawowa umiejętność życiowa. Nie trzeba mieć specjalnych kwalifikacji by
    prowadzić pojazd (można porównać z rowerami) a tylko jest taki wymóg by
    można było te kwalifikacje zakwestionować (np rażące przekraczanie
    przepisów). Dawno już powinno się zaprzestać wymagania prawa jazdy na rzecz
    nauki w szkołach powszechnych. Pieszy nie jest też zwolniony ze znajomości
    prawa. Taki np. wymóg kapoka przy poruszaniu się po jezdni poza terenem
    zabudowanym. A na przejściu piesi muszą wiedzieć, że nie mogę wejść na
    czerwonym. Kryterium jest więc korzystanie z jezdni a nie kierowanie
    nie-piechtochodem.

    oraz stan zdrowia umożliwiający bezpieczne
    prowadzenie pojazdów.
    ---
    Normalny stan zdrowia. Można być chorym i prowadzić. Wymóg stanu zdrowia
    przez jakieś 20-lat "uniemożliwiał" lekarzom wydanie mi bezterminowego prawa
    jazdy mimo, że dokładnie po każdym badaniu nie było cienia wątpliwości
    odnośnie mojego stanu zdrowia. Jakie historyjki wymyślali to głowa boli. Np,
    że za kilka lat na pewno będę miał cukrzycę albo że już nie ma
    bezterminowych. A chcieli po prostu łapówkę i im głowy nie przyszło, że ktoś
    może nie chcieć zapłacić za to, co mu się należy jak psu buda.

    Poza tym kierowca, który się stosuje do prawa o ruchu drogowym nie ma
    najmniejszych możliwości aby się zatrzymać i przepuścić pieszego.
    ---
    Rozumiem możliwości->trudności. Ale to nie jest prawda. Nie jest możliwe
    zapewnienie bezpieczeństwa pieszego, który wtargnie na przejście. Taki
    przykład, droga w dużym mieście z światłami, pieszy nie bacząc na swoje
    czerwone wchodzi na przejście. Oczywiście może nie być świateł i nadal nie
    ma pewności, że pieszy zawsze zostanie zauważony jak np wbiegnie na
    przejście. Celem pierwszeństwa pieszego na przejściu jest dokładnie to, co
    zakazu wchodzenia pod nadjeżdżające pojazdy, czyli zachowanie naturalnego
    porządku ruchu, że jak ktoś nie może opuścić jezdni lub zatrzymać się w
    miejscu to drugi uczestnik mu to ułatwia. Do tego dochodzi ekonomia, że
    zatrzymanie ciężkiego pojazdu jest po prostu kosztowniejsze niż
    piechtochodu. A także logistyczny, że zatrzymywanie na każdym przejściu czy
    zwalnianie do prawie zerowej prędkości paraliżuje ruch.