  • Data: 2009-09-29 20:46:22
    Temat: Re: printf i wielozadaniowosc (MicroC/OS-II)
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pszemol pisze:

    > Rozumiem, że skoro wywołania fprintf'a z tasków dotyczą tego samego
    > portu szeregowego, przekazanego fprintf'owi jako argument nazwy pliku
    > (globalna zmienna) to może się coś kiepścić, i linie się będa przeplatać,
    > ale nie rozumiem jak taski o niższym priorytecie mogły się wstrzelić
    > z TRZEMA OSOBNYMI WYWOŁANIAMI fprintf'a w jedną linię tasku
    > o wyższym priorytecie?

    Może chodzi o to, że [f]printf wywołany z zadania o wysokim priorytecie
    jest dzielony na wiele odrębnych zapisów do portu szeregowego (w
    najprostszej implementacji będą to zapisy po jednym znaku) a system
    operacyjny w oczekiwaniu na gotowość portu do przyjmowania kolejnych
    znaków (zgłaszaną zapewne w przerwaniu portu szeregowego) oddaje po
    prostu sterowanie zadaniom o niższym priorytecie gotowym do wykonania. W
    gruncie rzeczy to chyba lepsze podejście (a nuż zadanie o niskim
    priorytecie cośtam sobie liczy powoli w tle) niż aktywne oczekiwanie na
    zwolnienie się miejsca w buforze nadajnika portu szeregowego. Czasem
    przy wolnej transmisji i długim buforze sprzętowym (zależy od procesora
    lub zewnętrznego układu UART) takie oczekiwanie byłoby długie - a tak w
    tym czasie procesor może się zająć obsługą zadań o niższym priorytecie.

    Aby uniknąć takiego mieszania się printf'ów, wystarczy objąć je
    semaforem / mutexem czy co tam masz podobnego w tym systemie.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/