-
Data: 2009-12-30 16:30:41
Temat: Re: problemy z falownikiem
Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Dec 29, 2:01 pm, Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
wrote:
> Aktualnie mam w robocie problem z napędem krzesełka obrotowego. Krzesło
> to jest napędzane silnikiem prądu stałego z komutacją hallotronową.
> Konkretnie jest to falownik XLS-230-40-R z silnikiem 400STK2M firmy
> Coupley, ale to nie całkiem ważne. Problemem jest to, że falownik trafił
> szlag, konkretnie diagnoza mówi, że nie ma napięcia na szynie DC.
> 1. Co mogło sprawić, że falownik wyzionął ducha?
Cokolwiek, dojdziesz dopiero, jak zanalizujesz uszkodzenia i ew. je
powtórzysz :)
To, co masz, to trochę nawet nie falownik, to najwyżej sprytniejszy
elektroniczny komutator.
Abstrahując od fizycznej integracji, to taki ustrój składa się z
trzech niezależnie funkcjonujących obwodów: prostownika, choppera
hamowania i samego mostka.
Ponieważ coś się upaliło, to:
1) sprawdzić mostek i bezpiecznik przy nim: próbnik diod, przejście od
każdego bieguna 230VAC na +DC i z -DC na każdy biegun musi być, na
odwrót nie. Jak przejścia nie ma w żadną stronę, sprawdzić
bezpiecznik, jak dobry, wymienić mostek, jak spalony, wymienić
bezpiecznik i ponowić test. Jak przejście jest we wszystkie strony to
wymienić mostek i bezpiecznik, mostek bo przebity a bezpiecznik bo nie
zabezpiecza jak należy.
2) sprawdzić chopper z opornikiem. Na 99% opornik jest włączony między
+DC a kolektor IGBT a emiter IGBT do masy. Na 90% nazwanie tego
chopperem jest na wyrost: wzrost napięcia DC powyżej zadanej z góry
granicy włącza IGBT, spadek poniżej histerezy - wyłącza. Sprawdzić:
przejście z +DC na opornik, brak przejścia z drugiego końca opornika
na -DC, przejście przez opornik. Ew. wymienić IGBT.
3) Sprawdzić mostek: próbnikiem diodowym między +DC a -DC, między +DC
a UVW, między UVW a -DC nie powinno być przejścia, między UVW a +DC,
między -DC a UVW powinna być dioda.
4) Następnie odpiąć UVW zostawiając podłączenie hallotronów (jeśli
możliwe) i podpiąć zasilanie 230VAC. Sprawdzić, czy się opornik
hamowania nie grzeje (przebicie IGBT hamowania albo uszkodzenie
komparatora na DC). Sprawdzić napięcie na DC.
5) jeśli masz podpięte halotrony ale silnika nie, a falownik nie jest
za inteligentny, to możesz sprawdzić komutację podpinając 3 żarówki na
110V w gwiazdę w miejsce silnika i kręcąc ręcznie karuzelą. Żarówki
powinny migać w cykl obrotów silnika.
Marek
Najnowsze wątki z tej grupy
- supercap
- Procesor NMOS i karta CF
- Jak sprawdzic uC
- radyjko znalazłem
- Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
- LED
- System operacyjny dla 6800?
- Przyłączenie działki do sieci elektrycznej
- Działalność nierejestrowana/definicja sprzętu elektronicznego/misie i kolejki
- Smukły, długi ściągacz izolacji do kynaru
- rezystor 3 omy 400W
- [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
- szafka sieciowa
- Raspberry Pi 5 + dyski SATA
- lutownica na węgiel
Najnowsze wątki
- 2024-05-26 O co chodzi?
- 2024-05-26 PJ autobus-tramwaj
- 2024-05-26 Renault Trafic i lampka z czerwonym STOP
- 2024-05-26 cena pięciocyfrowa
- 2024-05-26 Re: Jak dobra KE "okrada" złą Rosję "dla Ukrainy"
- 2024-05-25 supercap
- 2024-05-25 Sulzbach => Technischer Rollouter (d/m/w) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Interactive/Experience Designer <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Re: znów ten wrocław