    Date: Wed, 15 Sep 2010 15:56:45 +0200
    From: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: przewinięcie anteny ferrytowej na długie

    W dniu 15.09.2010 14:29, Atlantis pisze:
    > A mianowicie jakiś czas temu z nudów skleciłem sobie taki odbiornik
    > reakcyjny na kilku tranzystorach:
    > http://home.alphalink.com.au/~parkerp/gateway/nonov9
    9.htm
    > Antenę ferrytową nawinąłem zgodnie z opisem mając nadzieję, że wieczorem
    > coś usłyszę. Niestety - nawet po podpięciu anteny KDWZO odbiór był
    > bardzo słaby.

    A udaje się wzbudzić drgania niegasnące przy zwiększaniu pojemności
    kondensatora reakcyjnego ? Może Kolega odwrotnie podłączył cewkę reakcyjną.

    > Ponieważ chodzi mi jedynie o zgrubne wbicie się w zakres (potem i tak
    > koryguje się przesuwając uzwojenie po rdzeniu ferrytowym albo dobierając
    > C). Z moich doświadczeń wynika, że przy rdzeniu o średnicy 8-10mm i
    > kondensatorze zmiennym 160pF potrzeba około 300 zwojów. Przy
    > kondensatorze 500-600pF około 150.

    Najprościej wzbudzić oscylacje i zmierzyć ich częstotliwość. Będzie miał
    Kolega odpowiedź jaki zakres pokrywa nowy obwód LC

    > Jednak co z uzwojeniem antenowym i reakcji? Ile zwojów powinny mieć przy
    > określonej cewce obwodu rezonansowego?

    Proporcjonalnie zwiększyć. Ilość zwojów cewki reakcyjnej nie jest
    krytyczna. Po prostu sprzężenie ma być na tyle silne aby dawało się
    wzbudzić oscylacje. Czyli można np. nawinąć kilka zwojów bezpośrednio na
    cewce obwodu rezonansowego lub więcej zwojów i cewki odsunąć od siebie.