  • 1. Data: 2010-09-15 12:29:04
    Temat: przewinięcie anteny ferrytowej na długie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pytałem już na kilku tematycznych forach, ale jak do tej pory nikt nie
    potrafił udzielić odpowiedzi. Może tutaj się uda.
    A mianowicie jakiś czas temu z nudów skleciłem sobie taki odbiornik
    reakcyjny na kilku tranzystorach:
    http://home.alphalink.com.au/~parkerp/gateway/nonov9
    9.htm
    Antenę ferrytową nawinąłem zgodnie z opisem mając nadzieję, że wieczorem
    coś usłyszę. Niestety - nawet po podpięciu anteny KDWZO odbiór był
    bardzo słaby. Przyszło mi więc do głowy przewinięcie uzwojeń tak, żeby
    radio pracowało ana falach długich. Poza obecnie wyłączonym Solcem
    Kujawskim w ciągu dnia dobrze odbiera u mnie Cesky Rozhlas 1, cicho
    słychać też Rosjan. Wieczorami da się usłyszeć Francuzów, Niemców i
    Anglików. Cały czas mówię o prostych radyjkach z bezpośrednim wzmocnieniem.

    Ponieważ chodzi mi jedynie o zgrubne wbicie się w zakres (potem i tak
    koryguje się przesuwając uzwojenie po rdzeniu ferrytowym albo dobierając
    C). Z moich doświadczeń wynika, że przy rdzeniu o średnicy 8-10mm i
    kondensatorze zmiennym 160pF potrzeba około 300 zwojów. Przy
    kondensatorze 500-600pF około 150.

    Jednak co z uzwojeniem antenowym i reakcji? Ile zwojów powinny mieć przy
    określonej cewce obwodu rezonansowego?

  • 2. Data: 2010-09-15 13:56:45
    Temat: Re: przewinięcie anteny ferrytowej na długie
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    W dniu 15.09.2010 14:29, Atlantis pisze:
> [...]
    > Antenę ferrytową nawinąłem zgodnie z opisem mając nadzieję, że wieczorem
    > coś usłyszę. Niestety - nawet po podpięciu anteny KDWZO odbiór był

    A udaje się wzbudzić drgania niegasnące przy zwiększaniu pojemności
    kondensatora reakcyjnego ? Może Kolega odwrotnie podłączył cewkę reakcyjną.

> [...]
    > C). Z moich doświadczeń wynika, że przy rdzeniu o średnicy 8-10mm i
    > kondensatorze zmiennym 160pF potrzeba około 300 zwojów. Przy

    Najprościej wzbudzić oscylacje i zmierzyć ich częstotliwość. Będzie miał
    Kolega odpowiedź jaki zakres pokrywa nowy obwód LC

    > Jednak co z uzwojeniem antenowym i reakcji? Ile zwojów powinny mieć przy
    > określonej cewce obwodu rezonansowego?

    Proporcjonalnie zwiększyć. Ilość zwojów cewki reakcyjnej nie jest
    krytyczna. Po prostu sprzężenie ma być na tyle silne aby dawało się
    wzbudzić oscylacje. Czyli można np. nawinąć kilka zwojów bezpośrednio na
    cewce obwodu rezonansowego lub więcej zwojów i cewki odsunąć od siebie.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-09-15 14:41:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-15 15:56, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > A udaje się wzbudzić drgania niegasnące przy zwiększaniu pojemności
    > kondensatora reakcyjnego ? Może Kolega odwrotnie podłączył cewkę reakcyjną.

    Tak udaje się. Akurat radio zachowuje się prawidłowo - w pewnym punkcie
    obrotu kondensatora reakcyjnego w głośniku pojawia się pisk. Miejsce to
    przesuwa się wraz z kręceniem kondensatorem strojenia.

    > Najprościej wzbudzić oscylacje i zmierzyć ich częstotliwość. Będzie miał
    > Kolega odpowiedź jaki zakres pokrywa nowy obwód LC

    Tej metody używałem przy własnoręcznie wykonanych filtrach LC na wyższe
    pasma - generatorek na 2N2222 i licznik częstotliwości na wyjściu. W
    przypadku fal długich zwyczajnie bardzo łatwo w końcu znaleźć PR1 lub
    inną mocną stację i na tej podstawie stwierdzić gdzie się znajdujemy.

> [...]
    > wzbudzić oscylacje. Czyli można np. nawinąć kilka zwojów bezpośrednio na
    > cewce obwodu rezonansowego lub więcej zwojów i cewki odsunąć od siebie.

    Czyli generalnie mogę zastosować takie podejście:
    1) Cewkę obwodu rezonansowego nawijam tak, by pasowała do posiadanego
    kondensatora - posiłkując się np. opisem jakiegoś gotowego projektu
    amatorskiego radia na LW.
    2. Liczbę zwojów pozostałych uzwojeń wyliczam z proporcji.
    ?

    Wszystkie uzwojenia dla fal długich mogę nawinąć drutem DNE 0,15mm?

  • 4. Data: 2010-09-16 10:32:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > wzbudzić oscylacje. Czyli można np. nawinąć kilka zwojów bezpośrednio na
    > cewce obwodu rezonansowego lub więcej zwojów i cewki odsunąć od siebie.

    Zakładając proporcjonalne zwiększenie ilości zwojów tak mniej-więcej w
    jakiej odległości od głównego uzwojenia powinno się znajdować uzwojenie
    reakcji? Oczywiście pytam tylko orientacyjnie. W tej chwili uzwojenie
    główne jest nawinięte na papierowej tulejce (150 zwojów, jedna warstwa,
    jeden przy drugim zabezpieczone klejem szybkoschnącym) na której zostało
    jeszcze trochę miejsca. W przypadku problemów ze wzbudzaniem się zawsze
    będzie można ją zdjąć z rdzenia, przeciąć żyletką i przesuwać na rdzeniu
    względem siebie.

    Jeśli tak przygotowana antena ferrytowa sprawdzi się w tranzystorowym
    odbiorniku, to będę mógł ją później bez przeróbek zastosować w lampowym?

  • 5. Data: 2010-09-17 08:48:08
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    W dniu 16.09.2010 12:32, Atlantis pisze:

> [...]
    > jeszcze trochę miejsca. W przypadku problemów ze wzbudzaniem się zawsze
    > będzie można ją zdjąć z rdzenia, przeciąć żyletką i przesuwać na rdzeniu

    W przypadku problemów ze wzbudzeniem "rozcięcie" cewek i ich rozsuwanie
    będzie tylko zmniejszać ich sprzężenie czyli wzbudzenie tym bardziej nie
    wystąpi.

    > Jeśli tak przygotowana antena ferrytowa sprawdzi się w tranzystorowym
    > odbiorniku, to będę mógł ją później bez przeróbek zastosować w lampowym?

    Z tym nie ma problemu, gorzej bywa na odwrót gdy chcemy cewkę z lampowca
    zastosować w układzie z tranzystorem bipolarnym. Schemat, który Kolega
    zapodał w pierwszym poście jest na tranzystorze polowym więc to taka
    "lampa krzemowa" :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 6. Data: 2010-09-17 14:24:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-17 10:48, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > W przypadku problemów ze wzbudzeniem "rozcięcie" cewek i ich rozsuwanie
    > będzie tylko zmniejszać ich sprzężenie czyli wzbudzenie tym bardziej nie
    > wystąpi.

    Miałem na myśli raczej rozcięcie karkasu między uzwojeniami, a następnie
    odcięcie kilku mm papieru na brzegach. Po nałożeniu na pręt ferrytowy
    powstałych w ten sposób dwóch karkasów uzwojenia byłyby bliżej siebie i
    można by je przesuwać.