-
Data: 2018-03-17 21:37:39
Temat: Re: smarowanie srub
Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2018-03-17 o 09:18, Uzytkownik pisze:
> Pisałem o ogólnym problemie dotyczącym wszystkich samochodów, zarówno z
> felgami aluminiowymi jak i stalowymi.
> Problem zapiekania się śrub oczywiście dotyka bardziej kół z felgami
> stalowymi, które słabiej oddają ciepło.(...)
> To, że felga jest tylko letnia nie oznacza, że śruby też są letnie.
Ok, aby nie przedłużać wróćmy do korzeni. Miałem kilka aut w swojej
karierze. Od najbardziej tandetnych Daewoo po auta z górnej półki jak mi
finansowo przyfarciło. Właśnie od czasów Daewoo (też z tarczami)
nauczyłem się smarowania śrub mocujących koła. Miałem dość podróżowania
na lawetach. Od tego czasu mam święty spokój. Nic się nie zapieka. Nigdy
w życiu nie poparzyłem się o felgę, żaden plastikowy kołpak mi nie
spłonął, a przy myciu alufelg i beztroskiego dotykania ich w trakcie tej
czynności, dopiero od Ciebie dowiedziałem się, że życiem ryzykowałem :-)
Zgodzę się, że gdzieś w jakimś aucie problem może fabrycznie występować
ale ja nie piszę o "jakimś" lecz o moim obecnym. A powyżej dodałem moje
podobne historyczne doświadczenia. Raz, jedyny raz, zdarzyło mi się w
pradawnych dziejach, że zacierał dość mocno klocek na tarczy i wtedy
rzeczywiście pamiętam jak śniegiem chłodziłem felgę. Ale to była
nienormalna sytuacja.
W obecnym aucie łby śrub po w/w jeździe były letnie w dotyku - pomijając
pirometr, bo tam faktycznie olałem ustawianie współczynnika. Zwyczajnie
z lenistwa - przyznaję. Nie wiem oczywiście jaka jest temperatura
rdzenia śruby chłodzonej wielkim radiatorem w postaci felgi. Jednakże z
całą pewnością nie taka by smar się zapiekł - bo tylko o tym mowa.
Zmieniam koła 2x w roku. Alufelgi są co prawda i w kołach zimowych i w
letnich. Wierz mi - śruby wyłażą bez problemu.
> Poza tym problem z zapiekaniem/blokowaniem się śrub w przypadku felg
> aluminiowych nie dotyczy tylko i wyłącznie temperatury. Bardzo często
> ludzie smarują śruby smarem miedzianym, a ten po prostu w kontakcie z
> aluminium tworzy ogniwo galwaniczne, które skutkuje tzw. elektrokorozją.
Ten wątek mnie zaintrygował bo nie bardzo rozumiem zjawisko. Po pierwsze
przecież nie jest tak, ze cała śruba jest zatopiona w grubej warstwie
smaru jak w Rudym 102, gdy go uszczelniono towotem przed wodowaniem.
Smaruje się delikatnie gwint śruby, a raczej jego końcówkę by cieniutka
warstwa pokryła resztę. Czy jeśli ktoś w takich warunkach użyje smaru
miedzianego, to faktycznie elektrokorozja powstanie?
Elektrokorozja kojarzy mi się z różnicą potencjałów. Jaka ona jest gdy
felga dotyka piasty? Czy nie zerowa?
> Pisałeś, że jak nie smarowałeś śrub to były problemy z ich odkręcaniem i
> ci się zrywały. Ja nigdy nie smarowałem śrub i nigdy nie miałem
> problemów z zerwaniem się śruby.
No widzisz. A ja co pół roku jeżdżąc na wymianę kół słyszałem fucki
mocujących się ze śrubami oponiarzy. Zmiana warsztatu wskutek
przeprowadzki nie zmieniła sytuacji. Po ukręceniu śruby piasta poszła do
wymiany, pomijając lawetę bo zapasówki nie dałem rady osadzić.
Przyznaję - dotyczyło to jednego, dawnego auta. Tak jak wspomniałem, od
tego czasu zacząłem smarować.
> Z odkręcaniem także nie miałem
> problemów, a systematycznie eksploatuję po kilka samochodów. Większość z
> aut ma na lato felgi aluminiowe, zaś na zimę stalowe. Ale koła każę
> dokręcać kluczem dynamometrycznym. Niestety nie wszyscy oponiarze je
> mają, wtedy wyciąga się swój klucz z bagażnika i mówi np. "proszę z
> momentem 100Nm", albo samemu się ustawia klucz i wręcza go mechanikowi.
Przy okazji mam pytanie - spotykasz się z możliwością ręcznego
odkręcania i dokręcania śrub aby nie uszkadzać delikatnych gniazd w
alufelgach? W DE widziałem w warsztacie jakimś nasadki na klucz
pneumatyczny z plastikowym czy gumowym kołnierzem. W PL takich cudów nie
doświadczyłem.
> Ale zanim cokolwiek zmierzysz to musisz się nauczyć jak się używa
> pirometru i jak się interpretuje wyniki.
Ok, nie zignoruję ich następnym razem. Zresztą ja nie mam
laboratoryjnego przyrządu - to jest chyba Topex. Nie wiem co to jest
warte. Kupiłem go do zastosowań w elektronice przy chemicznej obróbce
obwodów a nie do zabaw w detektywa felgowego.
> Poza tym musisz też sięgnąć w dokumentację producenta, bo może się
> okazać, że pomiary przy użyciu tego pirometru w gole nie są możliwe, bo
> np. minimalna odległość z jakiej można wykonać prawidłowy pomiar to
> kilkadziesiąt centymetrów, a wtedy pole wizowania wychodzi na felgę poza
> szczelinę w której widać tarczę, a mierząc temperaturę śrub mierzy się
> tak naprawdę temperaturę felgi.
To nie ma problemu bo kilka cm wystarczy.
> Najdokładniejszy pomiar można wykonać przy użyciu specjalnego miernika
> termoparowego z termoparą w postaci dwóch szpilek, które delikatnie się
> wbija w mierzoną powierzchnię.
Bez przesady :-) Czy biały fartuch i gogle też mam dokupić? :-D
--
Pozdrawiam,
Marek
Najnowsze wątki z tej grupy
- malowanie samochodu
- News from Poland
- Czy na pewno będą CŁA na chińskie samochody?
- Dlaczego w Polsce sie nic nie udaje, na przykładzie niebieskiego lasera a teraz perskowitów
- Co to za kabelek się dynda?
- czarny punkt - Małdyty
- Protesters attempt to storm Tesla's factory in Germany
- przydałaby się grupa o wszystkim
- Rowerzyści! Co się z wami dzieje?!
- korki prawie takie same
- Takie elektryki mają sens ale czy z Francuską MARŻĄ?
- Warta S.A. - przyjęta odpowiedzialność?
- nie zna życia ten
- dziękuję nie tankuję
- Bo konie to ...
Najnowsze wątki
- 2024-06-10 wyobrazcie sobie ze
- 2024-06-10 malowanie samochodu
- 2024-06-10 News from Poland
- 2024-06-10 Czy na pewno będą CŁA na chińskie samochody?
- 2024-06-09 Dlaczego w Polsce sie nic nie udaje, na przykładzie niebieskiego lasera a teraz perskowitów
- 2024-06-09 Dlaczego w Polsce sie nic nie udaje, na przykładzie niebieskiego lasera a teraz perskowitów
- 2024-06-09 Wykrywanie przerwy w długim przewodzie zakopanym w ziemi.
- 2024-06-09 Czemu news.chmurka.nwt jest taki wolny?
- 2024-06-11 Funbox 3.0 zakres adresów DHCP
- 2024-06-11 Re: Funbox 3.0 zakres adresów DHCP
- 2024-06-09 Miernik szybkości netu
- 2024-06-11 Panele PV w pionie (prawie).
- 2024-06-11 czy ta grupa żyje?
- 2024-06-11 Warszawa => Senior React Native Developer <=
- 2024-06-11 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=