    From: choczsz <z...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: socjalizm na calego
    Date: Thu, 16 Sep 2010 02:48:12 -0700 (PDT)

    On 16 Wrz, 08:14, "Robert Wicik" <r...@N...onet.pl> wrote:
    > System do tej pory był niesprawiedliwy, bo ON, mimo wyższych kosztów produkcji,
    jest tańszy na
    > stacjach z powodu niższej akcyzy.

    Masz racje, nie widze powodu dlaczego akcyza jest rozna dla ON czy
    benzyny czy LPG.
    Z drugiej strony to nie widze sposobu na ustalenie "sprawiedliwej"
    akcyzy dla paliw. Akcyza jest podatkiem kwotowym, nie procentowym. Czy
    sprawiedliwe byloby dowalenie jednakowej kwoty akcyzy na paliwe do
    kazdej jednostki masy czy objetosci, czy energii czy ilosci kilometrow
    przejechanych wzorcowym pojazdem na litrze dnanego paliwa? Bo kazda
    metoda bedzie dawac fory innemu gatunkowi paliwa.
    Tylko ze to wszystko jest fraszka, w porownaniu do prawdziwego
    problemu.
    Otoz ja nie widze najmniejszego powodu, dla ktorego w ogole istnieje
    podatek akcyzowy. Oprocz oczywiscie tego powodu, ze jest to kolejne (i
    znaczace) obciazenie podatkowe obywatela. Obciazenie jedno z wielu - a
    im ich wiecej i im bardziej rozmyte i ukryte, tym lepiej (dla systemu,
    nie obywatela).
    Ceny paliw, tak jak wszystkich innych towarow i uslug, regulowac
    powinien jedynie rynek (oczywiscie wolny).
    Niestety w demokracji nie doczekamy sie nigdy ani wolnego rynku, ani
    rezygnacji z obecnych kuriozalnie wysokich, niewolniczych, obciazen
    fiskalnych. Co gorsza, w demokracji nie doczekamy sie nawet znaczacego
    kroku w tym kierunku. W demokracji zawsze poklask wsrod ludu bedzie
    mial socjalizm. Demokracja to rzady tyrana zwanego ludem.