    From: Edek Pienkowski <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: sortowanie
    Date: Sun, 14 Oct 2012 00:01:41 +0000 (UTC)

    Dnia Sun, 14 Oct 2012 00:41:44 +0200, bartekltg napisal:

    > Zawsze myslalem o tym, jako o nauce projektowania algorytmów.
    > Ale nie mikroptymalizacji, tylko takim bardziej ogolnym.

    Po pierwsze, kompilatory robią masę "mikrooptymalizacji".
    Implementuje się je raz.

    No i to są algorytmy, niektóre dość proste, więc to jest
    wstęp do algorytmiki, jeden z możliwych. Uczy wszystkich
    podstawowych elementów dorzucając model procesora, którego
    trzeba użyć. RAMu i cache może nie mieć, ze dwa rejestry
    i proste fikcyjne ALU, pełny minimalizm.

    > Obok jest dyskusja o qsorcie. Na takiej algorytmice student na dzien
    > dobry ląduje z qsortem. Ma załapać ideę. Robimy podział
    > porządkujący, i odpalamy rekurencyjnie.
    > Ma rozumieć, dlaczgo to prowadzi do szybkiego posortowania.
    >
    > Od tego, czy będzie tam warunek sprawdzający zakres, czy
    > student sobie poradzi bez niego, ważniejsze będzie
    > zrozumienie niezmienników.

    A moim zdaniem musi go spróbować zaimplementować sam wcześniej.
    Albo coś podobnego. Ucz małpę niezmienników ;)

    > Myślę, że tu nie chodzi o sorta, tylko o nauczenie pewnego
    > zestawu narzędi i sposobu myślenia _przydatnego_ przy
    > projektowaniu algorytmów.
    > Podstawy analizy zlozonośći, myślenie o niezmiennikach,
    > ale też zwracanie uwagi na sytuacje krańcowe
    > ("Z pętlą jest jak z lotem samolotem. Najtrudniejszy jest
    > start i lądowanie. Sam lot jest stosunkowo prosty"//Diks;))

    No, nawet myśle podobnie, ale wciąż nie kumam o co chodzi
    z tym sortem.

    > Wiesz, ludzie pisząc prace z analizy atakują równie trudne problemy.
    > Ale jednak analiza na pierwszym roku to całki i różniczki.
    > I to całki i różniczki, czyli 200-300 letnie podstawy będą
    > potrzebne inżynierom, nie najnowsze wyniki w sprawie istnienia
    > rozwiązań równań naviera-stokesa;)
    >
    > Chociaż masz trochę racji. Mówimy na to popularnie
    > algforytmika, a takin MIM nazywa to algorytmi
    > i struktury danych. Algorytmika to osobny przedmiot,
    > semestr później i tam robi się druga polowę Cormena
    > (czyli właśnie m.in wspomina o tych zawansowanych
    > problemach z klasami obliczalnosci).

    Mi nie chodzi o to "czy uczyć całki", ale "jak uczyć całki". To samo
    w kwestii algorytmów, czy bądźmy szczerzy: programowania.

    > :)
    > Ale ostrzegam, ja nie jestem prawdziwym informatykiem.

    Przyszywanym bardziej niż ja nie jesteś. Ale jakoś dajesz radę?

    > Trochę nam chyba ucieka dyskusja. Ustalać definicji algorytmiki
    > się nie podejmuję. Pozostańmy przy tym, z czym zapoznać studenta
    > w ramach takiego przedmiotu.
    >
    > Ja uważam, że powinno się ich nauczyć metod pomocnych
    > w atakowaniu problemów niesprowadzających się wprost
    > do 'wpakuj do kontnera i posortuj'.

    Dajesz mi argumenty?

    > Powiedzmy, okolice średniej trudności z tego:
    > http://potyczki.mimuw.edu.pl/user.phtml?op=zadania

    Przejrzałem trzy. Wieże akurat nie są problemem, bo gram
    szachy. Ten z odwiedzaniem miast ciekawszy. Ten z drzewem
    jako "<bardzo ciekawa definicja>" też da się sprowadzić
    do trywialnego. Wszystkie uczą rozwiązywania problemów,
    to takie logiczne zagadki, a z narzędzi informatycznych
    nadają się na "napisz coś co robi co wymyślisz". Niezłe,
    ale spotkałem lepsze: durny peephole, który wielkim problemem
    logicznym nie jest. Tak z innego poziomu: peephole uczy
    programowania na przykładzie przekształcania programu,
    przy okazji ucząc prostej optymalizacji (znowu: mało
    kto będzie pisał kompilator, więc jest bardziej
    abstrakcyjne niż te szachy).

    > No i oczywiście uświadomienie istnienia pewngo pakietu
    > znanych algorytmów. Takie find-union czy drzewa
    > przedziałowe przydają się czasem, a w STL ich nie ma.
    > Pewnie są w boost, ale trzeba wiedzieć, czego szukać.

    Jak będę ich potrzebował, to będę o tym wiedział. Na dzisiaj
    mam co innego na głowie, i stwierdzam, że w tej kwestii
    tak było nie tylko dzisiaj, ale dotychczas zawsze. Union
    się mi prawdopodobnie zdarzył.

    Jest masę różnych algorytmów, o których człowiek nie wie.
    Ja się na przykład kiedyś natknąłem na takie: jak
    zrealizować w systemie rozproszonym decyzję, który node
    ma największą liczbę mając do dyspozycji atomiczne
    rejestry (inne prace pokazały niezawodną implementację)
    i Omegę, która daje każdemu node'owi pewną informację
    na temat tego, czy pozostałe node'y jeszcze dychają.
    Komunikacja jest typu "messaging", algorytm ma się
    skończyć w skończonym czasie. Problem polega na
    znalezieniu ściśle słabszej wyroczni (słabsza
    to taka, że z silniejszej da się wyprowadzić słabszą;
    "ściśle", że odwrotne jest niemożliwe). Niektórych
    Omeg nie jestem w stanie odtworzyć tak były pokręcone,
    a co tu mówić o wymyślonych algorytmach. A, i mają zastosowanie,
    chociaż nie wszystkie.

    "My point is": można dać studfentowi kilka popularnych
    algorytmów, i tak użyje części a inne musi albo
    znaleźć, albo wymyśleć samemu. Jednemu wystarczy to
    za wstęp do algorytmów, innemu nie, i różnica nie
    polega na wiedzy tylko umiejętnościach.

    --
    Edek