    From: Baranosiu <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: sortowanie
    Date: Tue, 16 Oct 2012 12:10:21 +0000 (UTC)

    Dnia 16.10.2012 slawek <h...@s...pl> napisał/a:
    > Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup

    > Właśnie opisałeś "algorytm rozrusznika". Gratulacje.
    >
    > Skończoność w algorytmach dotyczy zapisu algorytmu (tj. musi się dać
    > zapisać). Ograniczenie czasu do skończonego (tj. z jawnym ograniczeniem, bo
    > wiadomo że Wszechświat kiedyś tam coś) było - i być może jest - potrzebne
    > jedynie dla udowodnienia obliczalności. Nie każdy jednak algorytm służy do
    > numeryki.

    Skończoność tyczy się nie zapisu (zawsze można się umówić, że ciąg
    n1,n2,n3.... zapiszę symbolem nx i już z nieskończoności zrobiłem
    skończoność :D) tylko właśnie skończonej pesymistycznej złożoności (a
    więc istnienia warunku stopu). Aby tego typu "rozrusznik serca" badać
    pojęciem algorytmu, to trzeba przyjąć, że każde uderzenie serca, to
    pojedyńcze wykonanie trzech wspomnianych czynności "bez pętli"
    (i wtedy każde "kopnięcie serca" to odpalenie algorytmu na innych
    danych). Algorytm jest czymś w rodzaju dowodu twierdzenia, pokazuje
    jak z danych wejściowych (założenie twierdzenia) uzyskać dane
    wyjściowe (teza) przy użyciu środków udostępnianych przez maszynę
    (przyjęta aksjomatyka). Dowód twierdzenia zawsze ma skończoną liczbę
    kroków (nawet jeśli zastosujemy zasadę indukcji matematycznej) tak
    samo jak algorytm ma zawsze skończoną liczbę operacji (nawet jeśli
    działa na nieskończonym zbiorze danych wejściowych).
    To że jakieś działanie da się opisać "swoimi słowami" jeszcze nie
    oznacza, że taki opis to algorytm (tak samo jak nie każde
    "uzasadnienie słowne" jest dowodem twierdzenia matematycznego), czasem
    trzeba nieco "dopasować" opis do teorii :D