    From: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: sprawdzone opaski zaciskowe
    Date: Mon, 18 Jan 2010 08:03:56 -0800 (PST)

    On Jan 18, 1:18 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zajrzyj do samochodu ...  albo ten UV taki szkodliwy, albo sa dobre
    > tworzywa :-)

    Hmmm, jak na mój spojrzę, to mało widzę tworzyw sztucznych
    wystawionych na naprężenia (obciążenie), które oświetlane byłyby
    dziennym UV. Na zewnątrz to głównie guma i lakier, plastiki są
    wszyskie polakierowane poza grillem chłodnicy, ale ten z kolei nie
    jest w żaden sposób mechanicznie obciążony. We wnętrzu UV odfiltrowane
    jest w dużym stopniu przez szklane szyby, ale i tak - elementy
    widoczne nie są nośne, a nośne (obciążone mechanicznie) są pod spodem,
    albo w cieniu (pod deską rozdzielczą itd).

    Natomiast nielakierowane plastikowe elementy jak np. osadzenie
    bocznych lusterek wstecznych zwłaszcza w starych samochodach są kruche
    i trzymają się często dobrze tylko dzięki temu, że tworzywa jest na
    tyle solidnie nawalone, że nawet osłabione wytrzymuje mechanicznie.

    Pewnie da się wydłużyć życie tworzywa sztucznego do jakiegoś stopnia,
    ale czy stoi coś na przeszkodzie zastosować opaskę z drutu, która bez
    kombinacji wytrzyma dużo dłużej, niż opaska plastikowa?

    Marek