    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.rec.gps
    Subject: Re: starzenie GPS
    Date: Wed, 24 Jun 2015 18:36:01 +0200

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak pisalem - odstroilbym czestotliwosc dosc sporo, to powinien co
    > pare sekund trafic na poczatek ramki. A jak trafi, to sledzic i nie
    > puscic. Kilka tylka korelatorow musisz miec (a nawet wiecej), to
    > sprawdzenie wszystkich satelitow nie powinno byc problemem.

    Jak będzie sporo odstrojone, to niczego nie odbierzemy, sygnał jest
    przecież bardzo słaby i musimy się dokładnie dostroić (włączając błąd
    kwarcu oraz Dopplera). Dlatego właśnie odbiorniki mają tyle korelatorów
    - żeby szybciej się synchronizować.

    > O ta konkretna Viste na tym balkonie mi chodzi - wiem jak uparte
    > potrafia byc balkony, ale czy cos w tym odbiorniku pogorszylo przez
    > lata ?

    Wydaje mi się, że się poprawiło.

    > A bez aktualnych danych to trudno ustalic precyzyjnie
    > pozycje - po kilkudniowej przerwie trzeba by czekac tych 15 minut na
    > pelna precyzje.

    W sensie opcjonalnych poprawek jonosferycznych? Bo tak normalnie to nie
    trzeba, wystarczy odebrać kilka efemeryd.

    > Czyli rozumiem ze po kilkudniowej/kilkutygodniowej przerwie jednak
    > lapal szybciej ... ale w terenie, nie na balkonie.

    Na balkonie pewnie także, to nie był najgorszy odbiornik, 12-kanałowy
    :-)

    > No, tych satelitow znow tak wiele nie przybylo.

    Trochę jednak przybyło, 1/3 robi sporą różnicę.

    > Wiec dawniej bylo 10, a do fixa wystarcza 4.

    Nie zawsze, tylko jeśli są odpowiednio rozmieszczone. A kiedyś bywało
    tak, że na połowie nieba (z odcięciem chyba 5% nad horyzontem, czy jakoś
    tak) było tylko 5 satelitów. Czy coś w tym stylu, nie pamiętam już
    dokładnie - w każdym razie było kiepsko.

    > No i ten niedawny przypadek - sygnal z 8-9 satelitow, a fixa nie ma
    > przez 20km.

    Brak kompletnych efemeryd zapewne. Zakłócenia w odbiorze itp.

    > A odbiornik byl uzywany nie dalej niz miesiac.

    Bez znaczenia, jeśli odbiornik "widzi" satelity, to nie potrzebuje
    almanachu do wyznaczenia pozycji. Ale musi odebrać efemerydy.

    > Hm, 20 km, ze 20 minut ... czas na almanach ? Ale przeciez nic wiecej
    > tam (interesujacego) nie ma niz w sygnale z satelitow.

    No są tam drobne szczegóły, ale faktycznie, tu to bez znaczenia.
    Oczywiście almanach to także jest "sygnał z satelitów" (wystarczy jeden
    satelita), można go także pobrać np. z sieci.
    --
    Krzysztof Hałasa