    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: starzenie GPS
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.rec.gps
    Date: Sat, 27 Jun 2015 12:56:37 +0200

    Dnia Wed, 24 Jun 2015 18:36:01 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Jak będzie sporo odstrojone, to niczego nie odbierzemy, sygnał jest
    > przecież bardzo słaby i musimy się dokładnie dostroić (włączając błąd
    > kwarcu oraz Dopplera). Dlatego właśnie odbiorniki mają tyle korelatorów
    > - żeby szybciej się synchronizować.

    Te kilkaset ppm ktore proponuje, to jest tyle, ze w ciagu 1023 bitow
    przestawia sie o ulamek bita. Wiec w ciagu paru tysiecy okresow
    powinien trafic w sekwencje. I po kilku sekundach zlapac sygnal.

    Dostrajanie do fazy nosnej musi byc w kolejnym kroku.
    Byc moze to tak wydluza proces lapania fixa.

    > Wydaje mi się, że się poprawiło.

    No to ciekawe.

    > W sensie opcjonalnych poprawek jonosferycznych? Bo tak normalnie to nie
    > trzeba, wystarczy odebrać kilka efemeryd.

    No i tez to mnie stale nurtuje - efemerydy odbiera w 30-60s, co wiec
    robi przez kwadrans ? Bo o poprawkach to nawet nie marze.

    > Trochę jednak przybyło, 1/3 robi sporą różnicę.

    Trudno powiedziec.

    > Nie zawsze, tylko jeśli są odpowiednio rozmieszczone. A kiedyś bywało
    > tak, że na połowie nieba (z odcięciem chyba 5% nad horyzontem, czy jakoś
    > tak) było tylko 5 satelitów. Czy coś w tym stylu, nie pamiętam już
    > dokładnie - w każdym razie było kiepsko.

    > Brak kompletnych efemeryd zapewne. Zakłócenia w odbiorze itp.

    No ale efemerydy odbiera sie szybko.
    Chyba ze faktycznie zaklocenia. Albo drzewa.

    > Bez znaczenia, jeśli odbiornik "widzi" satelity, to nie potrzebuje
    > almanachu do wyznaczenia pozycji. Ale musi odebrać efemerydy.

    > No są tam drobne szczegóły, ale faktycznie, tu to bez znaczenia.
    > Oczywiście almanach to także jest "sygnał z satelitów" (wystarczy jeden
    > satelita), można go także pobrać np. z sieci.

    sieci nie bylo ale w tym almanachu sa przeciez wszystkie efemerydy.
    A nam wszystkich nie trzeba, wystarcza te, ktore odbieramy. I znow
    wracamy do tego samego problemu.

    Czy faktycznie zaklocenia byly/sygnal slaby (a droga przez las),
    efemeryd z wielu satelitow nie mogl odebrac, stare efemerydy z
    pamieci dawal duze bledy obliczeniowe i dopiero kompletny almanach z
    jednego satelity umozliwil obliczenie pozycji ...

    J.