    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: szybki logarytm
    Date: Tue, 22 Jul 2014 14:31:22 +0200

    On 20.07.2014 21:06, feldmarszałek tusk wrote:

    > czy istnieje jakiś prosty algorytm wyliczana punktów na osi x, gdy
    > rysujemy wykres w skali logarytmicznej?

    Użyć logarytmu. Jeśli rysujesz, tych punktów nie masz dużo.

    Zostawiając psychiatrie, jak zrobić szybki logarytm?
    Dla ułatwienia o podstawie 2.
    Odpowiedź prosta, rozbić" liczbę na cechę/mantysę, choćby
    funkcją frexp (x) -> (y,n) : x = y*2^n, 0.5<=y<1

    teraz ~log2 = n + f(y)
    gdzie y jest wielomianem lub funkcją wymierną, którą
    jak dobierać, już nam Czebyszew, Remez pokazali.

    O jedną rzecz trzeba zadbać. Jeśli f(0.5) i f(1)
    nie różnią się o 1 (tak jak prawdziwy log2) na wykresie
    całości będzie widać skoki. "Logarytm" może nawet nie
    być monotoniczny. Można zadbać o to dodatkowo ręcznie,
    albo zauważyć, że brzegowe węzły kontrolne w algorytmie
    Remeza zbiegają do brzego obszaru. Nieparzysty stopień
    aproksymacji załatwia nam problem.

    Zbudujmy najpierw coś ręcznie

    double shitlog2(double x)
    {
    int w;
    x = frexp(x,&w);
    return w + 2.0*(x-1.0);
    }
    Błąd bezwzględny niecałe 9%, wyniki dokładne dla pełnych liczb.
    Błęd tylko w jedną stronę, łatwo zredukować o połowę, kosztem
    'estetyki' log(1)==0 ;-)

    Prosta pętla ze zmienną double i jednym wyliczeniem logarytmu jest
    4.5 raza szybsza.
    Nic dziwnego.

    Ale idźmy dalej. Zrobiłem kilka funkcji tego typu, w tym:

    double mylog2_pade_7_6(double x)
    {
    int w;
    x = frexp(x,&w);
    return w+
    (-0.138283895467597308734825929 +
    x* (-4.75644115041872693502244398 +
    x *(-28.2901284421308848729647527 +
    x *(-31.020711652270330663079404 +
    x *(26.954639037773333537566195 +
    x *(32.065091647893956780806165 +
    (5.14481531055604261525940722 +
    0.0410191440642069963727475423* x)* x))))))
    /(0.01773580523008302467852483039 +
    x *(1.066870914453938639820160162 +
    x* (11.40739806765892909737152090 +
    x* (35.97371731450040844764454601 +
    x* (38.11130966747411808773004738 +
    x* (12.86083151020947229832310848 + x))))));
    }

    Analityczny błąd (max) tego przybliżenia to 1.5*10^-18, nie dziwi
    więc, że licząc na doubleach błąd krąży wokół epsylona maszynowego.

    To, co interesujące, to to, że ta wersja, równie dokładna, jest 30%
    szybsza!

    Coś źle kompilowałem, czy logarytm jest lekko niedopieszczony?
    A może mój algorytm pomija coś potrzebnego do komfortowego
    uniwersalnego działania, co jest tak obciążające?
    Dodanie if (x<=0) return nan(""); praktycznie nic nie zmienia.

    gcc 4.8.2 z ubuntu.
    Kompilowane z -march=native -mtune=native
    potem jeszcze -funsafe-math-optimizations -mfpmath=sse -msse2 (bez
    zmian. ) -O2, -O3, nie ma znaczenia.

    W clang3.4 std::log2 jest ciut szybszy, własny 1/5 wolniejszy, ale nadal
    wygrywa.

    całość:
    http://pastebin.com/WuYW6MTJ

    BTW, jak przekazać funkcję jako argument funkcji szablonowej,
    jeśli ta funkcja jest klasycznie przeładowana. log2<double>
    nie działa. Wsadziłem je lambdą (sprawdziłem, bez narzutu;-)),
    ale to armata na wróbla.

    pzdr
    bartekltg