  • 21. Data: 2013-11-12 15:23:07
    Temat: Re: używajcie kwarców !
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 12.11.2013 12:09, Piotr Gałka wrote:

    > Kolejne bity są próbkowane w coraz błędniej dobranym środku bitu.

    Ale w którym miejscu jest synchronizacja*? Przy każdym bicie startu, czy
    przy pierwszym w "paczce" ?
    Bo jeżeli na początku paczki to moje błędy też podpadają: kilka
    początkowych bajtów jest zawsze w porządku, później bywają zjedzone, ale
    najczęściej już ich po prostu nie ma do końca transmisji. Następna
    przychodzi przeważnie poprawna. Nie dostałem też ani jednego błędnego
    bajtu - kontrola parzystości działa.

    * no dobra z tym każdym zboczem to chyba moje pobożne życzenia.

    --
    Mirek.

  • 22. Data: 2013-11-12 17:16:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości

    > Ale w którym miejscu jest synchronizacja*? Przy każdym bicie startu, czy
    > przy pierwszym w "paczce" ?

    Standardem jest synchronizacja na pierwszym zboczu każdego bitu startu.
    Nadajnik może nadawać z dwoma bitami stopu, a odbiornik może być ustawiony
    na jeden bit stopu i też zadziała.
    Gdyby synchronizacja była na paczkę to:
    - tak by nie działało,
    - tolerancja na odchyłki częstotliwości byłaby jeszcze mniejsza niż jest.
    Czy są rozwiązania niestandardowe - nie mam pojęcia.

    A może nadajnik urywa transmisję.
    P.G.

  • 23. Data: 2013-11-12 17:23:15
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-11-12 12:09, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości

    > Nie widzę powodów do problemu.
    > Kolejne bity są próbkowane w coraz błędniej dobranym środku bitu.
    > Jeśli tylko 4 byłyby ważne to dopuszczalne rozsynchronizowanie będzie 2
    > razy większe niż przy wykorzystaniu 8 bitów.
    > Pozostałe 4 na jedynkę i między nadawaniem kolejnych bajtów można
    > jeszcze odczekać chwilę na wypadek, gdy to my nadajemy za szybko.

    No tak, tak jest OK. Myślałem o podwójnych bitach: aabbccdd, a nie o
    abcd1111. Podoba mi się, tylko trzeba dać dłuższy bit stopu niż jest
    faktycznie (chyba właśnie jedynki na końcu) - będzie dobrze.

    Pozdrawiam

    DD

  • 24. Data: 2013-11-12 18:15:58
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości

    > Standardem jest synchronizacja na pierwszym zboczu każdego bitu startu.

    Chyba ubogim standardem. Sam miałem problem kiedyś z taką dziwną parą:
    - odbiorca synchronizował na zboczu
    - nadawca przed zboczem bitu startu czasami wysyłał szpilkę
    i było wesoło :(

    Prawidłowe implementacje nadpróbkowują np 16x i decyzja op poziomie sygnału
    zapada na podstawie wartości większości z tych 16-tu próbek.

  • 25. Data: 2013-11-12 18:30:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Mirosław Kwaśniak" <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl> napisał w
    wiadomości news:l5tnoe$4fl$1@dont-email.me...

    > Chyba ubogim standardem. Sam miałem problem kiedyś z taką dziwną parą:
    > - odbiorca synchronizował na zboczu
    > - nadawca przed zboczem bitu startu czasami wysyłał szpilkę
    > i było wesoło :(

    To nie wina standardu tylko nadajnika niezgodnego ze standardem.

    > Prawidłowe implementacje nadpróbkowują np 16x i decyzja op poziomie
    > sygnału
    > zapada na podstawie wartości większości z tych 16-tu próbek.

    Gdy standard powstawał, takie rozwiązanie było chyba ekonomicznie
    nieuzasadnione.
    P.G.

  • 26. Data: 2013-11-12 18:34:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirosław,

    Tuesday, November 12, 2013, 6:15:58 PM, you wrote:

> [...]
    > Prawidłowe implementacje nadpróbkowują np 16x i decyzja op poziomie sygnału
    > zapada na podstawie wartości większości z tych 16-tu próbek.

    Prawidłowe implementacje próbkują raz po czasie połowy bitu, czy to
    faktycznie był bit startu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2013-11-12 20:56:19
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Dyskusja zmierza w kierunku rozwiązywania problemów nieistniejących w
    > innych systemach :-) - pytanie do autora czemu konieczne użył
    > uart"a zamiast np. spi?

    SPI używam do czego innego, poza tym ten UART poza komunikacją
    Atmeg8<>Atmega128 spełnia też rolę połączenia z PC (ten sam port).

  • 28. Data: 2013-11-16 12:43:09
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 12.11.2013 17:16, Piotr Gałka wrote:

    > A może nadajnik urywa transmisję.

    Nie urywa. Podłączyłem równolegle pod komputer i testowało się dobę - na
    komputerze wszystkie transmisje są prawidłowe. Po stronie linuksa mam
    kilka pozjadanych bajtów - jak zwykle. Teraz pytanie jak wygląda tam
    uart - jeśli ma "bufor" jednobajtowy, a reszta odbywa się po stronie
    sterownika linuksowego to może on gdzieś gubi.
    Przez przypadek zrobił się też inny test - miałem kiepski zasilacz i
    dawał na avr 5,6V i zaczęły się pojawiać błędy w transmisji: "A"
    zamieniało się na "@" , "=" na "<" itp. czyli tutaj pewnie kwarc by
    pomógł, ale napięcie i tak było dla avr za wysokie.

    --
    Mirek.