  • 1. Data: 2013-03-03 22:39:38
    Temat: wybor komputera
    Od: Marek <m...@y...com>

    Witam

    Przeglądałem bardzo dużo wątków i im więcej przeglądam tym mniej wiem.
    Dlatego pomyślałem, że najlepiej zapytać użytkowników mających
    na co dzień z tym styczność.
    Czeka mnie wymiana komputera. Ale nie do końca wiem co kupić.
    W ogóle nie gram w gry, użytkowanie kompa dziele 50/50 miedzy programy
    CADowskie (Solid Works, AutoCAD, EdgeCAM) oraz internet, filmy i muzyke.
    Projekty od kilku do kilkudziesięciu elementów w złożeniu - nie są to
    bardzo duże profesjonalne projekty.
    Do tego jeszcze dochodzi amatorska obróbka zdjęć.
    Mam budżet ok. 2500zł (potrzebuję samą stację roboczą).
    Chciałbym kupić coś z procesorem I5 lub I7.
    Ale nie wiem jaka karta grafiki. Najpopularniejsze są RADEONy 7770 lub
    GeForce GTX650. I tutaj moje pytanie - czy lepiej sprawdzi się
    standardowa karta jak Radeon, czy inwestować w kartę Quadro ?
    Potrzebuję bardziej uniwersalnego komputera z możliwością robienia
    średniej wielkości projektów w programach CAD.

    Będę wdzięczny za wszelkie opinie ludzi pracujących w tych programach :-)

    pozdr
    Marek

  • 2. Data: 2013-03-03 23:30:42
    Temat: Re: wybor komputera
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-03 22:39, Marek pisze:
> [...]
    > standardowa karta jak Radeon, czy inwestować w kartę Quadro ?
    > Będę wdzięczny za wszelkie opinie ludzi pracujących w tych programach :-)
    W takich zastosowaniach całkowicie i zupełnie wystarczy ci karta
    graficzna wbudowana w procesory i5/i7.
    Nawet jakbyś kupił kartę wspieraną (z zmieniajacej się listy) przez
    aktualnie używany AutoCad (i to że quadro, to wcale nie znaczy że będzie
    wspierana), i włączył akceleracje sprzętową, to niewielką różnicę
    mógłbyś zobaczyć tylko przy generowaniu 3D i tylko skomplikowanych scen
    3D, i ich obracaniu itp. To samo całkiem dobrze działa na kartach
    wbudowanych intela, a zwłaszcza jak będziesz miał tak mocny procesor jak
    i7, to różnica żadna.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-03-04 00:36:07
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

> [...]
    > aktualnie używany AutoCad (i to że quadro, to wcale nie znaczy że będzie
    > wspierana), i włączył akceleracje sprzętową, to niewielką różnicę

    Nie wiem jak przy CADach, ale przy video w Adobe odpowiednia karta
    potrafi przyspieszyc proces kilkunastokrotnie. Nie wiedziec czemu na
    liscie rekomendowanych nie ma serii GTX 6x0, najwyzszy model z GTXow to
    580. To bydle jest wyrzezbione w procesie 40nm i ciagnie pradu tyle co
    galwanizernia. Nie wiem czemu producenci prockow moga zejsc do 22nm, a
    nVidia ledwie do 32. Ktos moze probowal wyrwac radiator z wiatrakami i
    wstawic bojler, znaczy sie chlodzenie wodne?
    A ceny Quatro powalaja, kurde, karta 2 razy drozsza niz moj samochod.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2013-03-04 00:49:10
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-04 00:36, Pawel O'Pajak pisze:
    > Powitanko,

    > Nie wiem jak przy CADach, ale przy video w Adobe odpowiednia karta
    > potrafi przyspieszyc proces kilkunastokrotnie.
    Ale wątkotwórca nic nie mówił o tworzeniu video w Adobe. A do
    odtwarzania video, hd itd, zupełnie wystarcza karta intela, która też
    dekodowanie wspiera sprzętowo.

> [...]
    > nVidia ledwie do 32. Ktos moze probowal wyrwac radiator z wiatrakami i
    > wstawic bojler, znaczy sie chlodzenie wodne?
    Przy mocnych kartach graficznych chłodzenie wodne jest bardzo
    problematyczne, ponieważ tam nie tylko czipset graficzny się grzeje
    (albo nawet dwa, w niektórych), ale również bardzo solidnie pamięci oraz
    całe sekcje zasilania. Trzeba by albo bardzo zakręcony blok wodny, który
    dotykałby tak dużo elementów jak radiator fabryczny (co jest troche
    problematyczne w masowej produkcji, dla zachowania zgodności z tą samą
    kartą wielu producentów, a już nie mówiąc o wielu kartach), albo kilka
    bloków - co znów podnosi koszt i komplikacje. A w dodatku wiele kart ma
    tak zrobione chłodzenie, że nawet to co nie jest wprost do radiatora, to
    jest chłodzone przewiewem powietrza od wentylatora. Dodanie chłodzenia
    wodnego zabiera ten przewiew i rodzi kolejne problemy...
    Osobiście nie jestem zwolennikiem chłodzenia wodnego, bo rodzi wiele
    zamieszania a niewiele zysku - skoro dobry kawał radiatora potrafi oddać
    do powietrza podobną moc, a chłodzenie wodne bezgłośne też nie jest, to
    po co sobie komplikować?

    > A ceny Quatro powalaja, kurde, karta 2 razy drozsza niz moj samochod.
    Karty Qadro są drogie, choć są "zwykłymi" kartami plus znaczek plus
    drivery, bo po pierwsze - są certyfikowane (i za ten certyfikat się
    płaci firmie np Autodesk ogromną kasę), a po drugie - są dla
    specyficznych klientów, którzy płacą 10x tyle za soft, to i za kartę
    zapłacą. Nie ważne, że to samo może robić zwykły geforce. Ważne że ten
    geforce oznaczony jako quadro został pobłogosławiony przez twórcę softu
    (przy pomocy sowitej opłaty licencyjnej za znaczek "autodesk certified")

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2013-03-04 01:57:44
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-03-03, BartekK <s...@d...org> wrote:
    > Przy mocnych kartach graficznych chłodzenie wodne jest bardzo
    > problematyczne, ponieważ tam nie tylko czipset graficzny się grzeje

    Chłodzenie wodne jest w ogóle problematyczne we wszystkich
    zastosowaniach. Przez pół życia próbuję zrozumieć, po co ludzie z tym
    walczą, skoro zysk nad najlepszymi rozwiązaniami bez cieczy jest
    minimalny. Dziś ryzyko jest już mniejsze, bo są dość wygodne gotowe
    zestawy. 10 lat temu ludzie robili takie systemy z części kupionych
    w castoramie i codziennie dokładnie sprawdzali szczelność...

> [...]
    > geforce oznaczony jako quadro został pobłogosławiony przez twórcę softu
    > (przy pomocy sowitej opłaty licencyjnej za znaczek "autodesk certified")

    Pewnie doceniłbyś znaczek "autodesk certified", gdybyś kupił np. 100
    takich geforce'ów i pewnego dnia (nie od razu, ale np. po aktualizacji
    sterowników), przestałby Ci ten autodesk działać :D.

    Brutalna rzeczywistość: klient komercyjny płaci za coś zupełnie innego
    niż gracze. Z identycznych powodów w firmach stoją Delle i HP, choć
    każdy gracz wie, że równie dobrą maszynę można złożyć za 2/3 ich ceny.

    Zupełnie osobną kwestią jest to, czy Quadro rzeczywiście są "zwykłymi"
    kartami. Mogą być wyselekcjonowane, mogą mieć trochę lepszą elektronikę
    (jednak taka karta to trochę więcej niż GPU i RAM).

    pozdrawiam,
    PK

  • 6. Data: 2013-03-04 08:04:58
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-04 01:57, Kosu pisze:

    > Pewnie doceniłbyś znaczek "autodesk certified", gdybyś kupił np. 100
    > takich geforce'ów i pewnego dnia (nie od razu, ale np. po aktualizacji
    > sterowników), przestałby Ci ten autodesk działać :D.
    Nigdy nie przestanie całkowicie działać, najwyżej wyłączy się
    wspomaganie sprzętowe 3D (które w wielu przypadkach jest po nic, lub po
    prostu niewiele zmienia). Co gorsza - można kupić taką drogą kartę z
    "autodesk certified"... a tu ona nie działa, bo certified była na 2012,
    a po aktualizacji autocada do wersji np 2013 - już nie jest. To dopiero
    wkurzenie?

    > Zupełnie osobną kwestią jest to, czy Quadro rzeczywiście są "zwykłymi"
    > kartami. Mogą być wyselekcjonowane, mogą mieć trochę lepszą elektronikę
    > (jednak taka karta to trochę więcej niż GPU i RAM).
    Spójrz dokładniej na te karty :) . Przeważnie mają dużo słabsze
    chłodzenie, niższe taktowania... Dawno temu niektórzy producenci dawali
    nawet zworkę na geforce, zależnie od jej przestawienia karta zgłaszała
    sie jako geforce lub jako quaddro. Obecnie trzeba grzebać z podmianą
    biosa, ale też się da.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2013-03-04 12:26:29
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 04.03.2013 08:04, BartekK pisze:

> [...]
    > nawet zworkę na geforce, zależnie od jej przestawienia karta zgłaszała
    > sie jako geforce lub jako quaddro. Obecnie trzeba grzebać z podmianą

    A może wiesz coś więcej? Czy można zmusić GeForce do działania jak
    Quadro? (bo np. Quadro działają w OpenGL ze stereoskopią, a GeForce
    tylko w DirectX)

  • 8. Data: 2013-03-04 12:39:17
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Andrzej Ława nabazgrał(a):

    > A może wiesz coś więcej? Czy można zmusić GeForce do działania jak Quadro?
    > (bo np. Quadro działają w OpenGL ze stereoskopią, a GeForce tylko w
    > DirectX)

    W paru starych modelach dawało się pomienić bios ale tez powiem że nie wiem.

  • 9. Data: 2013-03-04 21:37:34
    Od: Marek <m...@y...com>

    W dniu 03.03.2013 23:30, BartekK pisze:
> [...]
    > 3D, i ich obracaniu itp. To samo całkiem dobrze działa na kartach
    > wbudowanych intela, a zwłaszcza jak będziesz miał tak mocny procesor jak

    Dzięki wielkie za pomoc :-) no to już wiem co kupić.

    pozdr
    Marek

  • 10. Data: 2013-03-05 09:47:24
    Od: Szymon von Ulezalka <s...@g...com>

    > Zupełnie osobną kwestią jest to, czy Quadro rzeczywiście są "zwykłymi"
    > kartami. Mogą być wyselekcjonowane, mogą mieć trochę lepszą elektronikę
    > (jednak taka karta to trochę więcej niż GPU i RAM).

    BTW, o ile pamietam kiedys (kilka lat temu) byl latwo dostepny (w
    sieci) hack ktory "przerabial" geforcy na quadro (tj. i sterownik, i
    oprogramowanie firm 3ich widzialo to jako quadro)

    simon