  • Data: 2012-03-30 18:56:43
    Temat: Re: wydajnosc wyjatkow
    Od: bartek szurgot <b...@n...spam> szukaj wiadomości tego autora

    On 03/28/2012 08:51 AM, M.M. wrote:
    > Czesc
    >
    > Kiedyś dawno z lat temu 10 albo jeszcze dawniej, przeczytałem
    > straszną rzecz o wyjątkach w C++. Pisał sam Lippman więc się trochę
    > przejąłem. Pisał on mianowicie że po włączeniu wyjątków skompilowany
    > program nie zmieścił się w pamięci ram. Nie zastanawiając się głębiej
    > uznałem że wyjątki wiążą się z jakimś narzutem i gdy była ważna
    > szybkość działania programu to ich nie używałem.
    >
    > Teraz gdy się zastanawiam to wydaje mi się kompletnie bezsensowne aby
    > wyjątki wiązały się z jakimś dużym narzutem. Do czego ten narzut niby jest
> [...]

    hejka,

    zapewne mowa o dość starej książce Lippmana. :) tak w b. dużym skrócie
    sprawa ma się tak: stare podejście "dynamiczne" powodowało odkładanie na
    stosie sporo śmiecia, by program wiedział jakie obiekty niszczyć w
    przypadku zgłoszenia wyjątku. oznacza to wzrost rozmiaru binarki i sporo
    dodatkowej pamięci na stosie. było tak na początku lat '90. obecnie
    stosuje się podejście "tablicowe" (pomysł z połowy lat '90), które nie
    powoduje ŻADNEGO narzutu czasowego ani pamięciowego, podczas normalnego
    (i.e. nie-wyjątkowego) przebiegu. w praktyce oznacza to, że jest
    "tańsze" niż ręczne klepanie kodów powrotu, które zawsze trzeba
    sprawdzić. :) użycie wyjątków powoduje jedynie zwiększenie binarki o
    ~10-20%, na wygenerowanie w/w tablic.

    niedawno pisałem o tym na blogu:
    http://www.baszerr.eu/doku.php/blog/2012/02/26/1
    są też przykładowe kody do pobrania i odpalenia - można się pobawić.

    dla osób zainteresowanych problematyką narzutów C++ polecam doskonały
    raport techniczny:
    http://www.open-std.org/jtc1/sc22/wg21/docs/TR18015.
    pdf
    obalonych jest tam mnóstwo mitów, również ten o narzucie jakie powodują
    wyjątki (podrozdział 5.4).

    świat się zmienia, technologia idzie do przodu a wiedza się
    dezaktualizuje... :)

    --
    pozdrawiam serdecznie / best regards,
    bartek szurgot