    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Wed, 2 Mar 2016 14:18:20 +0100
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: z sądu: wymuszenie przez wideorejestrator

    On Wed, 2 Mar 2016, J.F. wrote:

    > A to maly pech, bo w konstytucji mamy zapisane ze organy publiczne dzialaja
    > w granicach i NA PODSTAWIE prawa ...

    No toż przecież piszę, że zasady prawne stanowią podstawę prawa.

    W sumie ważniejszą niż przepisy (bo to zasady prawne decydują o tym,
    czy w danym momencie ma zastosowanie KK czy PoRD na przykład, żeby
    przypomnieć "syndrom trawniczka" i KW).
    Wiele nakazów, zakazów i obowiązków, ale również uprawnień,
    wywodzi się pośrednio, nie są wyrażone literalnie.
    Nie ma na przykład zakazu zabijania ludzi.
    Wprost wyrażonego znaczy.
    To tylko wniosek z przepisu brzmiącego mniej więcej "kto zabija
    człowieka..."

    > No to poprosimy o przepis, ktory NAKAZUJE policjantowi zmierzenie predkosci

    A widzisz, to jest inna rozmowa :)

    Zaprzeczyłem jedynie tezie, iż musi istnieć przepis pozwalający
    zmierzyć prędkość przez "jazdę za" samemu łamiąc niektóre
    przepisy. Nie musi.
    Ale wykazanie "ścieżki pozwolenia" to już inna bajka, i dobrze
    żeby to policja ją wykazała :> (poczynając od przepisu "nakazującego"
    lub dowolnej innej konstrukcji)
    Niestety "organy" nie mają u nas zwyczaju udzielania szczegółowych
    wyjaśnień, poprzestajac na "wnioskach końcowych".
    Zdarza się, że słusznych, sam kiedyś krytykowałem taki "wniosek"
    ministra finansów, dopiero po długim czasie znajdując, jaki
    to artykuł Kodeksu Cywilnego mógł mieć na myśli...

    > Na to "jadac za" chyba sie znajdzie, jakas instrukcja komendanta, czy ministra
    > w formie rozporzadzenia, ale:
    > -ze mozna/nalezy zlamac przy tym limity, to tam nie napisali :-)

    To jest właśnie coś, na co nie musi być przepisu: jeśli z samej
    konstrukcji mierzenia "jazdą za" wynika, że trzeba jechać z tą
    samą prędkością, a pomiar przekroczenia prędkości (*pomiar*,
    nie stwierdzenie!) jest legalny z użyciam auta "jadącego za",
    to trzeba z nią jechać również aby zmierzyć o ile przekroczono.
    Na pytanie czy istnieje nakaz mierzenia prędkości odpowiedzi
    nie znam, ale być może da się go wywieść z ratio legis
    albo podobnej logiki (z faktu, iż zgodnie z prawem kupiono
    taki właśnie sprzęt, mający wymagane homologacje).
    Śliskie miejsce mogłoby być w miejscu zderzenia ustawy
    z rozporządzeniem (rozporządzenie nie może uchylać ustawy),
    ale to prowadziłoby jedynie do wniosku, że nie można w ten
    sposób mierzyć przekroczenia ustanowionego ustawowo, lecz
    można (mierzyć przekroczenie) ustanowione znakami.
    Hm... :)

    > -taki przepis podlega chyba zaskarzeniu ... tylko gdzie ...

    Cóż, od zawsze wyrażam wątpliwości co do słowa "jest" na samym
    początku Konstytucji (znaczy że Polska *JEST* państwem prawa).
    IMO ów fakt manifestowałby się tym, że niepotrzebny byłby
    immunitet (bo istniałyby "zabezpieczenia" i nikt nie ważyłby
    się łamać prawa, wiedząc, że aparat urzędniczy bardziej
    będzie się bał złamania prawa niż dyspozycji zwierzchnika).

    > Eee tam taka nadinterpretacja - policja ma szukac przestepcow ?
    > To pale w dlon i bijemy az sie przyzna lub powie kto ... no bo przeciez
    > dobrowolnie to nie powie ...

    :>

    pzdr, Gotfryd