  • 1. Data: 2016-02-09 09:57:54
    Temat: z sądu: wymuszenie przez wideorejestrator
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    "Kierowca niewinny, gdy policja siedzi mu na zderzaku. Sąd: Wymusza
    szybszą jazdę

    Sąd Rejonowy w Warszawie uniewinnił kierowcę, któremu policja zarzucała
    przekroczenie prędkości. Funkcjonariusze podjeżdżając zbyt blisko do
    auta wymuszali bowiem szybszą jazdę - uznał sąd.

    W lutym 2015 r. wieczorem policjanci drogówki patrolowali ulice
    nieoznakowanym samochodem, wyposażonym w wideorejestrator. Jadąc za
    kontrolowanym samochodem przez dłuższy czas, stwierdzili, że w pewnym
    momencie poruszał się on z prędkością 107 km/h, a więc przekroczył
    dopuszczalną prędkość o 57 km/h. Kierowca nie przeczył, że jechał zbyt
    szybko: jednak, po pierwsze, nie o 57 km/h, a po drugie, szybsza jazda
    była według niego wymuszona przez nieoznakowany samochód policyjny.
    Dojeżdżając bowiem zbyt blisko, wymuszał on zwiększenie prędkości.

    Stołeczny sąd ustalił, że w trakcie jazdy za kontrolowanym samochodem
    policjanci dokonywali licznych pomiarów prędkości, ale tylko trzy
    zostały przeprowadzone do końca. Co więcej, żaden z tych trzech nie był
    wykonany prawidłowo, z uwagi na znaczne zmniejszenie odległości między
    pojazdem mierzącym a mierzonym na początku i na końcu pomiaru:
    nieoznakowany radiowóz podjeżdżał bardzo blisko jadącego lewym pasem
    oskarżonego, a ten wówczas przyspieszał. Z analizy nagrania wynika, że
    średnia prędkość, z jaką się poruszał, wynosiła 88 km/h. Natomiast
    dopuszczalna prędkość na tym obszarze, w zależności od odcinka, wynosi
    60 km/h lub 70 km/h.

    W efekcie sąd uznał, że nie może ukarać kierowcy za przekroczenie
    prędkości, bo zachowanie policjantów postawiło go w sytuacji bez
    wyjścia. Albo musiał on jechać zbyt szybko, albo tamować ruch i
    powodować zagrożenie.

    ,,W sytuacji, gdy obwiniony jedzie lewym pasem i widzi w lusterku
    samochód, który z duza predkoscia podjezdza do niego i utrzymuje raczej
    niebezpieczny odstep, moze on albo uporczywie jechac z predkoscia
    administracyjnie dozwolona, naruszajac tym samym przepisy art. 19 ust.
    2 pkt 1 i 3 prawa o ruchu drogowym, albo zwiekszyc predkosc i zmienic
    pas ruchu, umozliwiajac przejazd szybszemu uzytkownikowi drogi. W
    niniejszej sprawie obwiniony podjal decyzje o zwiekszeniu predkosci, co
    stanowilo wprawdzie uchybienie przepisom o predkosci dozwolonej, ale
    jednoczesnie minimalizowalo niebezpieczenstwo kolizji drogowej (przy
    takich predkosciach prawdopodobnie katastrofalnej w skutkach) i
    pozostawalo w zgodzie z nadrzedna zasada rzadzaca ruchem drogowym,
    czyli obowiazkiem zachowania szczególnej ostroznosci i dostosowania
    zachowania do warunków panujacych na drodze" - stwierdzil sad w
    uzasadnieniu wyroku.

    ,,Zachowanie obwinionego nie moze byc zatem uznane za bezprawne. W
    niniejszej sprawie decyzja powzieta przez obwinionego jest tym bardziej
    uzasadniona, ze zostal on zmuszony do jej podjecia w wyniku
    prawdopodobnie nieprawidlowej i naruszajacej zasady bezpieczenstwa w
    ruchu ladowym jazdy nieoznakowanego radiowozu" - wyjasnil sad.

    Uniewinniajac kierowce, zganil jednoczesnie policjantów, przypominajac,
    ze funkcjonariusze dokonujacy kontroli maja prawo nie stosowac sie do
    niektórych przepisów ruchu drogowego, jednak uprawnienia te ,,nie
    uzasadniaja takiego naruszania przepisów ruchu drogowego, które po
    pierwsze, znacznie zwiekszaja ryzyko kolizji, po drugie, zmuszaja
    innego kierowce do popelnienia wykroczenia, z którego nastepnie czyni
    sie mu zarzut. Takie dzialanie organów wladzy podwaza zasade zaufania
    do panstwa i prawa, i w ocenie sadu nie moze stanowic podstawy
    przypisania sprawcy odpowiedzialnosci za czyn zabroniony" - stwierdzil
    sad.

    ORZECZNICTWO

    Wyrok Sadu Rejonowego w Warszawie z 7 grudnia 2015 r., sygn. akt. VW
    1667/15.

    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/921666,kierowc
    a-przekroczenie-predkosci-wymuszenie-szybszej-jazdy.
    html

    --

    memento lorem ipsum

  • 2. Data: 2016-02-09 11:00:37
    Temat: Re: z sądu: wymuszenie przez wideorejestrator
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik elmer radi radisson radi@spam-spam-spam-eggs-bacon-
    and.spam.wireland.org ...

    > Uniewinniajac kierowce, zganil jednoczesnie policjantów, przypominajac,
    > ze funkcjonariusze dokonujacy kontroli maja prawo nie stosowac sie do
    > niektórych przepisów ruchu drogowego

    Z jakich przepisów wynika to prawo?

  • 3. Data: 2016-02-09 11:17:00
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2016-02-09 11:00, Budzik wrote:

    > Z jakich przepisów wynika to prawo?

    Powoluja sie na kontratyp doktrynalny czyli instytucje wynikajaca
    z obowiazujacego u nas porzadku prawnego.

    --

    memento lorem ipsum

  • 4. Data: 2016-02-09 16:53:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2016-02-09 11:00, Budzik wrote:
    >Powoluja sie na kontratyp doktrynalny czyli instytucje wynikajaca
    >z obowiazujacego u nas porzadku prawnego.

    Z obowiazujacego, czyli mozna podac z jakiego przepisu wynika ? :-)

    Bo owszem, funkcjonariusz moze nie przestrzegac niektorych przepisow
    ruchu, o ile prowadzi pojazd uprzywilejowany.

    Wersja druga - o ile mu kolega, uprawniony do kierowania ruchem, wyda
    polecenie innego zachowania, nawet niezgodnego z przepisami ogolnymi.
    Bo sam sobie wydac polecenie ... jakos tak troche glupio :-)

    J.

  • 5. Data: 2016-02-09 17:06:01
    Od: Czesław Wiśniak <k...@w...pl>

    W dniu 09.02.2016 o 16:53, J.F. pisze:
> [...]
    > polecenie innego zachowania, nawet niezgodnego z przepisami ogolnymi.
    > Bo sam sobie wydac polecenie ... jakos tak troche glupio :-)

    Tu jest oryginał:

    http://orzeczenia.mst.warszawa.so.gov.pl/content/$N/
    154505250002506_V_W_001667_2015_Uz_2015-12-07_001

    ale nie mam czasu i w zasadzie to nie chce mi się tego analizować. Może
    ktoś ma ochotę :)

  • 6. Data: 2016-02-09 17:08:49
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 09.02.2016 o 09:57, elmer radi radisson pisze:
> [...]
    > czyli obowiazkiem zachowania szczególnej ostroznosci i dostosowania
    > zachowania do warunków panujacych na drodze" - stwierdzil sad w

    Ten cytat wyroku to chyba oprawię sobie w ramkę i będę go każdemu
    pierdzielącemu o dozwolonych limitach cytował. ;-)

    Brawa dla tego sędziego - są jeszcze normalni ludzie na świecie.

  • 7. Data: 2016-02-09 17:22:09
    Od: Czesław Wiśniak <k...@w...pl>

    > Ten cytat wyroku to chyba oprawię sobie w ramkę i będę go każdemu
    > pierdzielącemu o dozwolonych limitach cytował. ;-)
    >
    > Brawa dla tego sędziego - są jeszcze normalni ludzie na świecie.

    Zobaczcie gość, który zarabia kilkadziesiąt tysięcy idzie do sądu o taka
    pierdołę. Nie wiem, może miał już trochę punktów, ale podoba mi się taka
    postawa. Nie odpuścił gnojom. W ogóle tacy pseudo stróże prawa po
    przegranej powinni beknąć jakoś w robocie to przestaliby wymuszać.
    Zobaczcie jeszcze jaka jest chryja w USA gdy policjant jedzie za szybko
    i jak się potem kaja:)
    https://www.youtube.com/watch?v=b57xi_rOZ1Y

  • 8. Data: 2016-02-09 21:40:22
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2016-02-09 16:53, J.F. wrote:

    > Z obowiazujacego, czyli mozna podac z jakiego przepisu wynika ? :-)

    z zasady tego prawa 'nie czyni bezprawia kto czyni swoja powinnosc'.
    sady z niej korzystaja ;)

    --

    memento lorem ipsum

  • 9. Data: 2016-02-10 00:40:12
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

> [...]
    > pierwsze, znacznie zwiekszaja ryzyko kolizji, po drugie, zmuszaja
    > innego kierowce do popelnienia wykroczenia, z którego nastepnie czyni

    Brawo dla sadu, tylko czy idac tym tropem sad ukara funkcjonariuszy?

    > Takie dzialanie organów wladzy podwaza zasade zaufania
    > do panstwa i prawa,

    Tu sie nie zgodze. Takie dzialanie funkcjonariuszy nie podwaza zaufania
    do panstwa ani prawa, bowiem malo kto takie zaufanie ma;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2016-02-10 01:10:47
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 9 Feb 2016 17:06:01 +0100, Czesław Wiśniak napisał(a):

> [...]
    154505250002506_V_W_001667_2015_Uz_2015-12-07_001

    > ale nie mam czasu i w zasadzie to nie chce mi się tego analizować. Może

    W skrócie:
    - policjanci twierdzili że kierowca nieprawidłowo wyprzedzał na
    skrzyżowaniu, na filmie jednak tego nie widać
    - policjanci twierdzili że dozwolona prędkość to 50km/h, biegły stwierdził
    że dozwolona tam prędkość jest wyższa (70, miejscami 60)
    - policjanci zmierzyli 107km/h (twierdząc że to przekroczenie o 57km/h),
    biegły uznał że w trakcie trwania pomiaru radiowóz ze znaczną prędkością
    zbliżał się do pojazdu którego prędkość mierzy (średnią prędkość wyliczono
    na 88km/h)
    - kierujący faktycznie przekroczył dozwoloną prędkość, lecz został do tego
    zmuszony niebezpiecznymi manewrami radiowozu

    Tak przy okazji miało to miejsce przed wejściem w życie przepisów o
    zatrzymywaniu prawa jazdy za przekroczenie prędkości, więc kierowcy się
    upiekło.
    Dziś ten człowiek straciłby prawo jazdy na 3 miesiące bez żadnej możliwości
    odwołania od tej decyzji.