    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: z sądu: wymuszenie przez wideorejestrator
    Date: Wed, 2 Mar 2016 14:58:49 +0100

    Użytkownik "G.S." napisał w wiadomości grup
    On Wed, 2 Mar 2016, J.F. wrote:

    > No toż przecież piszę, że zasady prawne stanowią podstawę prawa.

    Ale to "na podstawie" jest dosc istotne, bo trzeba wskazac przepis na
    podstawie ktorego policja mierzy predkosc (jest), jedzie za
    podejrzanym, i lamie przy tym inne przepisy ... o to troche trudniej.

    > W sumie ważniejszą niż przepisy (bo to zasady prawne decydują o tym,
    >czy w danym momencie ma zastosowanie KK czy PoRD na przykład, żeby
    >przypomnieć "syndrom trawniczka" i KW).
    > Wiele nakazów, zakazów i obowiązków, ale również uprawnień,
    >wywodzi się pośrednio, nie są wyrażone literalnie.
    > Nie ma na przykład zakazu zabijania ludzi.
    > Wprost wyrażonego znaczy.
    > To tylko wniosek z przepisu brzmiącego mniej więcej "kto zabija
    >człowieka..."

    Ano nie ma. Co prawda w konstytucji jest zapis
    "Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi prawną ochronę
    życia."
    Ale to tez nie zakaz.
    Choc otwiera pewne furtki - np policja moze a nawet musi powstrzymac
    morderce przed czynem, a nie tylko ukarac za zabicie.

    No i moze, a nawet powinna, zatrzymac szybko jadacego kierowce, bo
    zagraza on innym :-)

    > A widzisz, to jest inna rozmowa :)
    > Zaprzeczyłem jedynie tezie, iż musi istnieć przepis pozwalający
    >zmierzyć prędkość przez "jazdę za" samemu łamiąc niektóre
    >przepisy. Nie musi.

    No - wracamy do "na podstawie".

    >Ale wykazanie "ścieżki pozwolenia" to już inna bajka, i dobrze
    >żeby to policja ją wykazała :> (poczynając od przepisu "nakazującego"
    >lub dowolnej innej konstrukcji)

    Aby to bylo lege artis, to w ustawie powinien byc wyraznie zapisany
    wyjatek.
    No i poniekad jest, ale pod warunkiem wlaczenia kogutow :-)

    >To jest właśnie coś, na co nie musi być przepisu: jeśli z samej
    >konstrukcji mierzenia "jazdą za" wynika, że trzeba jechać z tą
    >samą prędkością, a pomiar przekroczenia prędkości (*pomiar*,
    >nie stwierdzenie!) jest legalny z użyciam auta "jadącego za",
    >to trzeba z nią jechać również aby zmierzyć o ile przekroczono.

    Minister ani komendant nie moze pozwolic na lamanie zakazu zapisanego
    w ustawie !
    Chyba, ze ustawa daje mu takie uprawnienia.
    Dlatego tez nic takiego nie napisal - tzn wprost nie napisal ze
    wolno/nalezy przekroczyc :-)

    > Na pytanie czy istnieje nakaz mierzenia prędkości odpowiedzi
    >nie znam, ale być może da się go wywieść z ratio legis
    >albo podobnej logiki (z faktu, iż zgodnie z prawem kupiono

    Policja wedle ustawy czuwa nad porzadkiem ruchu drogowego i jest
    uprawniona m.in. do mierzenia predkosci - ale wniosek, ze moze to
    robic w sposob niebezpieczny i z olaniem innych przepisow jest co
    najmniej nieuzasadniony.
    W celu realizacji tego zadania policja powinna sobie sprawic sprzet
    zgodny z przepisami - np radar.

    >taki właśnie sprzęt, mający wymagane homologacje).
    > Śliskie miejsce mogłoby być w miejscu zderzenia ustawy
    >z rozporządzeniem (rozporządzenie nie może uchylać ustawy),
    >ale to prowadziłoby jedynie do wniosku, że nie można w ten
    >sposób mierzyć przekroczenia ustanowionego ustawowo, lecz
    >można (mierzyć przekroczenie) ustanowione znakami.
    > Hm... :)

    nie - nalezy sie rozpedzic do predkosci dozwolonej, stwierdzic ze
    kierowca przekracza dozwolona predkosc - na razie nie wiedzac
    dokladnie o ile, ale przekroczenie jest, wiec przejsc do zatrzymania.
    W czasie zatrzymania mozna przejsc do trybu poscigu i wtedy juz
    legalnie, bo z wlaczonymi kogutami, sfilmowac delikwenta w czasie
    ucieczki. I potem postawic mu tyle zarzutow, ze sie oduczy :-)

    A gdzies w miedzyczasie postawic zarzuty temu, kto te
    videorejestratory do mierzenia predkosci kupil. Bo to niegospodarnosc
    i naciskanie na lamanie przepisow :-)

    Choc nie mowie nie - mozna je legalnie uzywac - ciezarowkom zmierzyc
    predkosc, tych co to jada z predkoscia utrudniajaca sfilmowac,
    przypadki zajechania drogi utrwalic, wyprzedzania czy omijania na
    przejsciu, itp.

    > Cóż, od zawsze wyrażam wątpliwości co do słowa "jest" na samym
    >początku Konstytucji (znaczy że Polska *JEST* państwem prawa).
    > IMO ów fakt manifestowałby się tym, że niepotrzebny byłby
    >immunitet (bo istniałyby "zabezpieczenia" i nikt nie ważyłby
    >się łamać prawa, wiedząc, że aparat urzędniczy bardziej
    >będzie się bał złamania prawa niż dyspozycji zwierzchnika).

    Dobrze piszesz, ale coz zrobic, jesli zwierzchnik z kolegami zamierza
    przejac cala wladze olewajac konstytucje i prawo ?

    Tak czy inaczej - gdzie taki przepis zglosic ?
    TK nad rozporzadzeniami nie debatuje, RPO cos moglby zadzialac, ale
    co, jak sie komendant czy minister uprze, ze sprzecznosci nie widzi ?

    J.