  • 11. Data: 2016-12-10 09:03:22
    Temat: Re: zdalne sterowanie oświetleniem WYMYŚLIŁEM - ale jak zrobić?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    parę lat temu miałem takie "żarówki" z gwintem e27, które składały się z
    zestawu diod 0.5W i "świetlówki" 11W. Pierwsze załączenie przyciskiem,
    podanie napięcia 230v załączało diodki, wyłączenie i natychmiastowe
    załączenie zapalało świetlówkę.
    Takie coś bym chciał zrobić. czyli start uruchamia 50% mocy, wyłączenie
    i załączenie wykonane w ciągu 1 sekundy - 100% mocy.
    > Najtrudniej to będzie ściemnić te LEDy.

    dam radę. zapalę połowę diod, wstawię w szereg żarówkę samochodową- dam
    radę. byle by jakiś przekaźnik klapną albo pojawiło się/zniknęło napięcie

    Pytanie jak to zrealizować? PRecyzując: jak to zrealizować bez 5V i
    arduino?

    ToMasz

    ps
    kombinuje żeby z wyłączonym przekaźnikiem chodziło na 50% z załączonym
    przekaźnikiem 100%. Przekaźnik załącza się _tylko_ wtedy gdy jest zmiana
    z 0na12v (tego nie umiem zrealizować) więc przy załączaniu oświetlenia
    będzie przełączał na 100v. Ale żeby nie przełączał za każdym razem,
    układ sterujący przekaźnikiem musi mieć opóżnienie uruchomienia pół sekundy

  • 12. Data: 2016-12-10 10:00:50
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zestawu diod 0.5W i "świetlówki" 11W. Pierwsze załączenie przyciskiem,
    > podanie napięcia 230v załączało diodki, wyłączenie i natychmiastowe

    Amerykanie wynaleźli nawet taki ściemniacz. Pomimo, że miał napięcie 110V
    dało się go użyć u nas. Pastylka nakładana na żarówkę. Miganie "kontaktem"
    ustawiało poziom świecenia.

    > dam radę. zapalę połowę diod, wstawię w szereg żarówkę samochodową- dam
    > radę. byle by jakiś przekaźnik klapną albo pojawiło się/zniknęło napięcie

    To jakie Ty masz te lamki LED???
    Najprościej to arduino (mikrokontroler)

    > Pytanie jak to zrealizować? PRecyzując: jak to zrealizować bez 5V i
    > arduino?

    Bez arduino dostałeś linki. Wychodzi Ci dwa przyciski dwa moduły i masz
    cztery wyjścia
    I potrzebujesz 4 stany.

    > ps

    Pisz jaśniej, to co poniżej jest zupełnie niezrozumiałe

    > kombinuje żeby z wyłączonym przekaźnikiem chodziło na 50% z załączonym
    > przekaźnikiem 100%.

    Styk przełączny w tym przekaźniku.

    Przekaźnik załącza się _tylko_ wtedy gdy jest zmiana
    > z 0na12v (tego nie umiem zrealizować)

    ????? przekaźnik to się załącza jak pojawi się na nim 12V.

    > będzie przełączał na 100v. Ale żeby nie przełączał za każdym razem, układ
    > sterujący przekaźnikiem musi mieć opóżnienie uruchomienia pół sekundy

    100V??? czasówki
    Liczysz, że upchniesz to w szafie metr na metr?

    --
    Desoft

  • 13. Data: 2016-12-10 11:28:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 10-12-2016 o 09:03, ToMasz pisze:

    > Przekaźnik załącza się _tylko_ wtedy gdy jest zmiana
    > z 0na12v (tego nie umiem zrealizować)

    Według mnie każdy przekaźnik na 12V ma tę cechę, że załącza się tylko
    jak napięcie zmienia się z 0 na 12V.
    Jaka z tym trudność?
    P.G.

  • 14. Data: 2016-12-10 11:58:12
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:o2glbg$tj8$1@news.chmurka.net...

    > Według mnie każdy przekaźnik na 12V ma tę cechę, że załącza się tylko jak
    > napięcie zmienia się z 0 na 12V.
    > Jaka z tym trudność?

    Nie każdy - bistabilny? Ale w tym przypadku każdy, który spełnia warunki
    narzucone przez ToMasza.
    Nie widziałem bistabilnych na 230V, a chyba taki jest mu potrzebny?.

    Zresztą po co tak kombinować.
    Daje dwa moduły świecznikowe, w ścianie dwa klawisze i cztery sekcje LED na
    230V.
    Ma wszystkie wymagane przez siebie opcje z wyjątkiem pamięci (która nie za
    bardzo wiem
    jak miałaby działać)
    Jak chce lepiej to już trzeba wejść w jakiś mikrokontroler

    --
    Desoft

  • 15. Data: 2016-12-10 21:27:43
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    jeszcze raz. oświetlenie led, zasilacz(e) 12V. nie mam "żarówek" tylko
    ledy i zasilacze. zasilacze albo dają 12V albo zero. więc ewentualne
    sterowanie jasnością diod, możliwe jest tylko po stronie 12v, PWM albo
    rezystor w szereg. ale mogę ledy podzielić na sekcje, i zamiast 2
    zasilaczy dać 4, 8.....

    Fajny byłby przekażnik sekwencyjny dwuwyjściowy

    1 przyciśnięcię zwarte styki a-b
    2 przyciśnięcie zwarte styki cd
    3 przyciśnięcie wszystkie styki rozwarte

    ale do tego jest potrzebny przycisk dzwonkowy - narazie niemam, i aby
    z pierwszej pozycji przejść do ostatniej, _muszę_ przejść przez drugą.
    Osram (sprawdziłem) w swojej zarówce zrobił to lepiej. KAżde szybkie
    włączenie zarówki i pozostawienie włączonej przełącza skwencje o jedno
    oczko, ale wyłączenie żarówki pozostawia ją wyłączoną. dużo lepiej. W
    tej żarówce osrama niema arduino, nawet przekaźnika niema. Ale niewiem
    jak to wykombinowali.

    http://tinyurl.com/zv76ztq

    ToMasz

  • 16. Data: 2016-12-10 23:21:00
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > tej żarówce osrama niema arduino, nawet przekaźnika niema. Ale niewiem jak
    > to wykombinowali.
    >
    > http://tinyurl.com/zv76ztq

    Do zrobienia przerzutnika, nie trzeba 5 procesorów, 3 modułuw RAM,
    stabilizatora TTL/CMOS by nie uwaliło logiki. Takie rzeczy na kilku
    tranzystorach, trochę wsparcia biernego i już. A jak to scalić w jakiś
    mikroukładzik, to w czym problem? Przerzutnik start-stop zrobiłem
    (teoretycznie, bo nie miałem jeszcze z czego zmontować) na 5 przekaźnikach,
    bez ani jednego elementu dodatkowego, tylko przycisk zwierny, zasilanie,
    przekaźniki, przewody i żarówka.
    Po 3 przewodach prowadzę 15 stanów (teoretycznie 16), przy czym odbiornik
    nie ma własnego zasilania, a działa. Kilka diod, 4 przekaźniki, gotowe. Tak,
    trzy przewody. Logiki zero.

    Może, skoro okazało się to możliwe bez zaprzęgania jakiejś
    super-inteligentnej-logiki, to to po prostu zrobili?

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 17. Data: 2016-12-11 02:07:11
    Temat: Re: zdalne sterowanie o?wietleniem WYMY?LI?EM - ale jak zrobi??
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    ToMasz <t...@p...fm.com.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Fajny by?by przeka?nik sekwencyjny dwuwyj?ciowy
    >
    > 1 przyci?ni?ci? zwarte styki a-b
    > 2 przyci?ni?cie zwarte styki cd
    > 3 przyci?ni?cie wszystkie styki rozwarte
    >
    > ale do tego jest potrzebny przycisk dzwonkowy - narazie niemam, i aby
    > z pierwszej pozycji przej?? do ostatniej, _musz?_ przej?? przez drug?.
    > Osram (sprawdzi?em) w swojej zar?wce zrobi? to lepiej. KA?de szybkie
    > w??czenie zar?wki i pozostawienie w??czonej prze??cza skwencje o jedno
    > oczko, ale wy??czenie ?ar?wki pozostawia j? wy??czon?. du?o lepiej. W
    > tej ?ar?wce osrama niema arduino, nawet przeka?nika niema. Ale niewiem

    Nie wiem co ty kombinujesz. Jak chcesz pamiec po wylaczeniu
    zasilania to nie ma tak wiele rozwiazan: klasyka to mechanizmy,
    np. silniczek przesuwajacy zestyki do nastepnej pozycji czy
    przekaznik bistabilny. Jakis artysta moglby sklecic dwubitowa
    pamiec ferrytowa. No a potem rozne chipy pamieci nieulotnych,
    powszecznie dostepne typy w zasadzie wymagaja procka do
    komunikcaji.

    Jak wezmiesz Arduino Pro Mini to na plytce masz stabilizator
    redukujacy napiecie z 12V do 5V. W procku masz pamiec nieulotna.
    Jak dodasz plytke z przekaznikami czy MOSFETami
    to latwo oprogramujesz prosta wersje tego co chcesz, tzn.
    taka ktora pamieta ustawienia jak po prostu wlaczysz, ale
    przechodzi do nastepnego jak zaraz po wlaczeniu wylaczysz.
    Jak chcesz zmieniac ustawienie tylko jak kolejne wlaczenia
    jest zaraz po poprzednim, to potrzebujesz jakos mierzyc
    czas miedzy wlaczeniami. Wiec albo dodac RTC, albo sklecic
    uklad z dwu opornikow, kondensatora, zenerki i diody ktory
    przez chwile pamieta ze bylo napiecie zasilania. Jak uzyjesz
    RTC to calosc sprowadza sie polaczenia kilkunastu kabelkow
    miedzy trzema modulami, zasilaczem (czy dwoma) i ledami.

    Oczywiscie prostszym rozwiazaniem byloby kupienie
    pojedynczego urzadzenia ktore robi dokladnie to co
    chcesz, ale jesli takiego urzadzenia nie potrafisz
    znalezc (a szukanie i sprawdzanie co urzadzenia dokladnie
    robia to duzo roboty, wiecej niz polacznie kilkunastu kabelkow)
    to nie widze niczego prostszego od kombinacji z prockiem.
    Na Aliexpress koszt potrzebnych modulow jest ponizej 9$
    (z czego wiekszosc za modul z mosfetami).
    Wiec nie rozumiem dlaczego nie chcesz Arduino?

    --
    Waldek Hebisch

  • 18. Data: 2016-12-11 04:20:31
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    ToMasz <t...@p...fm.com.pl> wrote:
> [...]
    > sterowanie jasno?ci? diod, mo?liwe jest tylko po stronie 12v, PWM albo
    > rezystor w szereg. ale mog? ledy podzieli? na sekcje, i zamiast 2

    Jeszcze pare uwag do tego:

    - "miganie" na wejsciu zasilacza to niezbyt dobry pomysl,
    przy wlaczniu plynie duzy prad i jest to moment gdzie
    masz najwieksza szanse ze zasilacz padnie
    - sygnalizacja taka jak sie pytales w OP byla tu dyskutawana
    niedawno, dziala, tyle ze w ukladzie moze byc 220V w
    miejscach gdzie normalny czlowiek sie tego nie spodziewa
    - bezpieczna sygnalizacje trzecim przewodem mozesz zrobic
    majac jeden zasilacz + przekaznik z uzwojeniem na 220V.
    Styki przekaznika sa dobrze izolowane od uzwojenia, wiec
    mozesz je uzyc do sterowania niskiego napiecia. W takim
    przypadku reszte logiki mozesz zrobic na przekaznikach
    (w tym bistabilnych jako pamiec). Albo jak proponuje
    a poprzedniej odpowiedzi na Arduino
    - Jak uzywasz Arduino to od przekaznika moze byc lepszy
    maly modul z optoizolatorem. Led optoizolatora mozna
    sterowac przez kondensator np. 50nF z 220V. Rownolegle
    do Led-a, ale w przeciwnym kierunku zwykla dioda.
    Dioda moze byc na niskie napiecie, ale kondesator na
    co najmniej 400V. Po drugiej stronie opornik, np 5k
    w szereg z fototranzystorm, np. kolektor do 5V,
    emiter polaczony z opornikiem, drugi koniec opornika
    do masy, emiter do nogi Arduino.

    --
    Waldek Hebisch

  • 19. Data: 2016-12-11 10:09:13
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 10.12.2016 o 23:21, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości

    > Do zrobienia przerzutnika, nie trzeba 5 procesorów,
    namaluj mi to proszę albo opisz. ja nie umiem przebrnąć myślowo przez
    ten problem, że układ logiczny (lub przekaźniki) startują w tym samym
    momencie co uruchomienie oświetlenia i jednocześnie ma działać, wykonać
    krok, klapnąć przekaźnik gdy napięcie na chwilę zaniknie i wróci.

    ToMasz