  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <s...@f...lasek.waw.pl> <hkl0ob$adk$1@news.onet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hklo60$umv$1@news.task.gda.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <hkmv61$hno$1@news.onet.pl>
    <hkn0i8$k2d$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hkr8qu$qkb$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <1...@p...pl>
    <hkrbrn$a4h$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <1...@p...pl> <4b717c01$1@news.home.net.pl>
    <1...@p...pl>
    <hksj41$55p$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    Subject: Re: zostałem porażony
    Date: Wed, 10 Feb 2010 12:02:36 +0100

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
    news:hksj41$55p$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Bo jak to powiedziała żona mojego kolegi, nauczycielka, posiadanie kwitu z
    > zaświadczeniem o jakiejś dys-coś tam, oznacza że ofiara ma więcej pracować
    > nad sobą a nie być zwalniana z egzaminów. Nauczyciel ma więcej z takim
    > uczniem pracować a nie go zwalniać od pracy. Wielu by to zniechęciło do
    > wyłudzania papierków. Człowiek opuszczając szkołę jako jej absolwent ma
    > mieć określony, choćby podstawowy zasób wiedzy, wymagany minimum
    > programowym i koniec. Jeżeli jej nie ma, to nie powienien otrzymać
    > dyplomu/świadectwa.

    Też tak uważałem przez dziesiątki lat - no bo co za problem się czegoś
    nauczyć - ja nie miałem problemu z tym, co było wymagane więc i inni też nie
    mają (tylko, że tu wyłazi z człowieka egoizm - może złe słowo, ale ja jestem
    mat-fiz, a nie hum).
    Ostatnio zmieniłem zdanie i mam poważne zastrzeżenia do takiego podejścia.
    Uważam, że dla statystycznej większości jest OK, ale bywa bardzo
    niesprawiedliwe - to jest metoda zamykania dostępu do kształcenia ludziom
    uzdolnionym w jednym kierunku, a mającym olbrzymie problemy z wymaganym
    podstawowym zasobem wiedzy.
    Tak można by wymagać, gdyby w różnych szkołach był różny podstawowy zasób
    wiedzy i wybierając daną szkołę wybierało by się ten zasób no i naturalnie
    trzeba by się wykazać pewnym poziomem wiedzy w tym zasobie

    Gdyby ktoś ustalił, że do podstawowego zasobu wiedzy każdego kulturalnego
    człowieka (a tylko taki ma prawo dostać maturę) należy śpiew to
    prawdopodobnie nie zdałbym matury i nie mógł pójść na studia elektroniczne i
    nie wiem co bym teraz robił.
    Dla mnie np. matematyka na maturze to pryszcz, ale są ludzie, którym studia
    muzyczne, czy plastyczne dałyby bardzo wiele, a mogą mieć problemy ze
    zdaniem matury, co zamknie im możliwość studiowania tego, w czym są dobrzy.
    Uważam, że jest to wielce niesprawiedliwe - kojarzy mi się to z hasłem
    urawniłowka i dalej z komuną - dobrzy są tylko ci potulni - tacy jak
    wszyscy, każda indywidualność to zagrożenie dla systemu - jak najszybciej
    wykryć i zneutralizować.

    Moim zdaniem jeden wspólny poziom matury (może nie poziom, a jakby profil
    podstawowy) dla wszystkich to totalna głupota. Wprowadzenie 2 poziomów z
    poszczególnych przedmiotów trochę to poprawia, ale nie do końca. Źródłem
    problemu jest założenie przyjmowania na studia według wyników z matury.
    Matura powinna być różna - do wyboru - profil mat-fiz, bio-chem, hum-języki,
    hum-muz i może jeszcze parę innych. Jedyną metodą dobrej selekcji kandydatów
    na studia są egzaminy zgodne z kierunkiem. Jeśli przyjąć, że egzaminy to
    niepotrzebny stres to proponuję wprowadzić tyle różnych (ogólnopolskich)
    matur ile jest kierunków studiów.
    P.G.