  • 1. Data: 2013-07-05 01:58:51
    Temat: Reklamy LEDowe na stadionach - aliasing.
    Od: s...@g...com

    Jak to do cholery jest zrobione? Oglądam w TV transmisję meczu (siatkówka), kamera w
    pewnym momencie zwraca się na tablicę wyników. To taka DUPNA tablica zrobiona na
    czerwonych LED'ach. W TV "migocze" to pieroństwo, i jest to w pełni zrozumiałe
    dlaczego (aliasing). Natomiast reklamy LED'owe wokół boiska, bez względu na zbliżenie
    kamery nie "mrygają"!! Czyżby w każdej "klatce" zapieprzały wszystkie LED'y ??
    Synchro z przekazem TV raczej to nie jest, bo na zbliżeniu musiałoby się to
    "rozjechać" i mielibyśmy mrygotanie (aliasing). Jedno co mi do łba wpada, to na
    każdym Frame'ie (klatce) jadą wszystkie LED'y naraz z częstotliwością odświeżania >
    od kamery TV.

    Hmmm, jeżeli istotnie tak jest, jeżeli wszystkie LED'y zapierdzielają w czasowym
    obrębie jednaj klatki, to kurde jak wygląda temat zasilania?? Nie chce mi się
    liczyć, ale tak "na oko" podejrzewam CIĘŻKIE KILOWATY !!

  • 2. Data: 2013-07-05 03:32:57
    Temat: Re: Reklamy LEDowe na stadionach - aliasing.
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-07-05 01:58, s...@g...com pisze:
> [...]
    obrębie jednaj klatki, to kurde jak wygląda temat zasilania?? Nie chce mi się
    liczyć, ale tak "na oko" podejrzewam CIĘŻKIE KILOWATY !!

    weź pod uwagę, że oni wiedzą, że TV pokazuje te reklamy. Więc - albo
    rzeczywiście - ciągłe zasilania, albo - szybkość odświeżania sporo
    większa niż "typowo". I na to bym stawiał osobiście.

  • 3. Data: 2013-07-05 08:19:57
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]
    każdym Frame'ie (klatce) jadą wszystkie LED'y naraz z częstotliwością odświeżania >

    Generalnie telebimy pracują bez multipleksowania (choć oczywiście
    jasność reguluje się PWMem), albo multipleksowane są zaledwie np. 4
    kolumny ledów, albo multipleksuje się kolory (osobno zapala się R, G,
    B). Robi się to celowo, żeby uniknąć zniekształcania ruchomego obrazu
    (pewnie sporo osób widziało jak tanie reklamy ledowe robią "kursywę"
    przy przewijaniu tekstu).

    Poczytaj sobie PDFy od scalaków przeznaczonych do sterowania LEdami w
    telebimach:

    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/1702
    2

    > Hmmm, jeżeli istotnie tak jest, jeżeli wszystkie LED'y zapierdzielają w czasowym
    obrębie jednaj klatki, to kurde jak wygląda temat zasilania?? Nie chce mi się
    liczyć, ale tak "na oko" podejrzewam CIĘŻKIE KILOWATY !!

    Niezależnie, czy wszystkie LEDy świecą naraz, czy są multipleksowane, to
    jak chcesz osiągnąć taką samą jasność obydwu rozwiązań, to musisz włożyć
    tyle samo mocy. Telebimy oszczędne raczej nie są. Producenci podają
    wielkości rzędu 200...300W/m2 przy średniej jasności. Jak sobie
    spojrzysz na tył telebimu to jest tam sporo zasilaczy (rozłożonych w
    miarę równomiernie na wszystkie fazy sieci).

  • 4. Data: 2013-07-05 08:32:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 05 Jul 2013 03:32:57 +0200, sundayman napisał(a):
> [...]
    > rzeczywiście - ciągłe zasilania, albo - szybkość odświeżania sporo
    > większa niż "typowo". I na to bym stawiał osobiście.

    Mysle ze po prostu za duzy wspolczynnik multipleksingu by wychodzil.

    Jak zapalamy 1 wyswietlacz z 4 to jest znosnie, ale jak trzeba 1 linie
    z 200 czy 500, to sie robi ciemno lub goraco.

    Wiec tak jak w LCD TFT - dodali driver na kazdy piksel i swieci ciagle
    ... zreszta sam podawales
    http://www.youtube.com/watch?v=sbdvrfwr6Sg

    Jak mialby uzyskac taki efekt bez drivera odpowiedniego ?

    J.

  • 5. Data: 2013-07-05 10:56:48
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 05.07.2013 01:58, s...@g...com wrote:
    > Natomiast reklamy LED'owe wokół boiska, bez względu na zbliżenie
    > kamery nie "mrygają"!! Czyżby w każdej "klatce" zapieprzały
    > wszystkie LED'y ??

    Wyświetlacz, który nie jest w stanie odświeżyć całego obrazu w ciągu
    klatki to taki sobie wyświetlacz ;) Ale ja jestem z tych co to widzą
    miganie podświetlania LED w monitorze.

    > Nie chce mi się liczyć, ale tak "na oko" podejrzewam
    > CIĘŻKIE KILOWATY !!

    A czego się spodziewasz? Jak LED ma być widoczny na słońcu to trzeba
    'trochę' w niego wpompować.

    Michoo

  • 6. Data: 2013-07-05 12:28:28
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 5 lipca 2013 01:58:51 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    obrębie jednaj klatki, to kurde jak wygląda temat zasilania?? Nie chce mi się
    liczyć, ale tak "na oko" podejrzewam CIĘŻKIE KILOWATY !!

    Te kilowaty nie mają znaczenia praktycznego. Prąd tani i dostępny. Jak 10kW to przez
    godzinę wyciągnie za 6 złotych. Jak 100kW to 6 dych. Na jakiś poważnych zawodach jak
    zapuszczą takie największy to kosztuje to klienta może dziesiątki tysiecy złotych a
    może więcej. Prąd klient ma w bonusie.

  • 7. Data: 2013-07-05 14:26:41
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 5 lipca 2013 12:28:28 UTC+2 użytkownik k...@g...com napisał:

> [...]
    zawodach jak zapuszczą takie największy to kosztuje to klienta może dziesiątki
    tysiecy złotych a może więcej. Prąd klient ma w bonusie.

    To co piszesz to najprawdziwszaprawda! Ale nie o ekonomię mi lata. Reklamodawcy
    zabólą jak tralala, koszty "pryndu" są przy tym pomijalne. Przeczytaj ze zrozumieniem
    główny wątek!! JAK TO JEST ZROBIONE?! CZY TERAZ ROZUMIESZ?

  • 8. Data: 2013-07-05 15:15:48
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    zabólą jak tralala, koszty "pryndu" są przy tym pomijalne. Przeczytaj ze zrozumieniem
    główny wątek!! JAK TO JEST ZROBIONE?! CZY TERAZ ROZUMIESZ?

    No wychodzi na moje ;

    http://www.eraled.biz/news/What-is-the-refresh-rate-
    for-LED-screens.html

    " Normally our LED screens of Vegas LED Screens have a refresh rate of
    over 300Hz, which is more than 5 times the refresh rate of a normal
    cathode television which is 50Hz (PAL and SECAM) or 60Hz (NTSC). For
    football stadiums (stadium LED screens and perimeter LED screens) our
    LED screen can reach a refresh rate of over 800Hz, which means that they
    won´t show any flickering when recorded with a video camera and
    broadcasted live on television."

  • 9. Data: 2013-07-05 15:19:52
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    s...@g...com <s...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > Przeczytaj ze zrozumieniem główny wątek!! JAK TO JEST ZROBIONE?! CZY TERAZ

    I po co się tak wydzierasz?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2013-07-05 15:25:39
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Dodam jeszcze, bo niby to oczywiste, ale...
    Naturalnie nie można rozpatrywać całego wyświetlacza ciągnącego się
    wzdłuż boiska jako jednego ekranu np. 128X10000 pixeli.

    Po proste de facto jest to zestaw niezależnych wyświetlaczy o w miarę
    normalnych wymiarach i proporcjach - poustawianych obok siebie i
    wyświetlających odpowiednio skorelowane obrazy. Zatem i problem
    skanowania jest dość typowy - ot, po prostu częstotliwość dobrana tak,
    żeby w TV nie było problemu.

    Kolejny przykład

    http://www.outdoor-advertisingbillboards.com/china-p
    10_outdoor_sport_dynamic_video_effects_flicker_free_
    perimeter_led_display_ip65_16_x_8-295542.html

    z tabeli :

    Frame change frequency 60Hz/s
    Refresh rate 300Hz~1600Hz