  • 1. Data: 2009-03-15 18:10:46
    Temat: Rozbudowa pamięci
    Od: colidar <c...@w...wp.pl>

    Witam, trochę lamersko chcę zapytać o:

    Komputer: procesor Duron 1000, obecnie 2x128 MB RAM (SDRAM).
    Płyta główna: Mercury KOB 735 FSX.
    Zestaw ma 7 lat.

    W instrukcji do płyty głównej stoi, że możliwe jest włożenie:
    2x 168pin DIMM SDRAM (133 MHz)
    2x 184pin DIMM DDR (266 MHz)
    i że maksymalnie można użyć 1 GB RAM.

    Zastanawia mnie ten 1 GB, bo licząc wg nominałów jak wsadzę 2x256, to
    będzie 1024, i przekroczę ten limit, czy się zmieszczę?

    Generalnie rozbudowa pamięci jest konieczna, bo komputer ledwo chodzi,
    kiedyś ciągnął całkiem znośnie XP, teraz jest Linux, a poza tym czasy
    się zmieniły, i nawet głupie oglądanie wiadomości na onecie pochłania
    zasoby przez migające animacje we flashu.

    Mam koncepcję kupienia dwóch kości po 512 MB, ale czy nie przekroczę
    tego limitu? Pewnie nie, ale pytam dla pewności.
    I czy kupienie DDR jest bardziej korzystne niż SDRAM? Różnica w cenie to
    parę złotych.

    Dzięki za pomoc

  • 2. Data: 2009-03-15 19:34:28
    Temat: Re: Rozbudowa pamięci
    Od: Michał <N...@o...pl>

    > Zastanawia mnie ten 1 GB, bo licząc wg nominałów jak wsadzę 2x256, to
    > będzie 1024, i przekroczę ten limit, czy się zmieszczę?

    2x256=512, czyli 0,5GB

> [...]
    > zmieniły, i nawet głupie oglądanie wiadomości na onecie pochłania zasoby

    Więc brakuje mocy CPU a nie pamięci.

    > I czy kupienie DDR jest bardziej korzystne niż SDRAM? Różnica w cenie
    > to parę złotych.

    Nie możesz mieszać pamięci SDR i DDR. Poszukaj używanych modułów DDR. Są
    tanie jak barszcz.

  • 3. Data: 2009-03-15 19:50:36
    Od: colidar <c...@w...wp.pl>

    Michał pisze:

    > 2x256=512, czyli 0,5GB

    No tak, bezmyślna pomyłka, miałem na myśli 2x512. Czy 2x512 MB oznacza
    dopuszczalną ilość pamięci?

    > Więc brakuje mocy CPU a nie pamięci.

    Procesor Duron 1000 MHz wygląda dość przyzwoicie na tle wymagań
    sprzętowych różnych systemów operacyjnych, podczas gdy 256 MB RAM to
    minimum, a zwykle zalecają 512, więc odniosłem wrażenie że to pamięci mi
    brakuje. Jeśli to kwestia CPU, to w ogóle nie ma sprawy, i trzeba
    komputer złomować IMHO. Źle rozumuję?

  • 4. Data: 2009-03-15 20:05:59
    Od: "Andy" <p...@p...de>

    "colidar" <c...@w...wp.pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
    > brakuje. Jeśli to kwestia CPU, to w ogóle nie ma sprawy, i trzeba komputer

    Bardzo dobrze rozumujesz ! 1 GB RAMu troszke (a nawet zauwazalnie) pomoze,
    ale Duronek 1GHz zadnych cudow nie wyczaruje. Jednakze przy dzisiejszych
    cenach DDR bym zaryzykowal. Jak Cie przyrost predkosci zadowoli (ale tylko
    jak masz zamiar odpalac aplikacje biurowe i Internet) to zostawisz. A pod
    Linuksem to juz zupelnie inna bajka, chociaz nowe dystrybucje tez zaczynaja
    byc harwaro-zerne.

    Ande

  • 5. Data: 2009-03-15 20:13:33
    Od: colidar <c...@w...wp.pl>

    Andy pisze:
> [...]
    > Linuksem to juz zupelnie inna bajka, chociaz nowe dystrybucje tez zaczynaja

    To jest komputer, z którego korzystają moi rodzice. Służy wyłącznie do
    grzebania w internecie (Firefox) i komunikacji (Kadu i Skype). Śmiem
    twierdzić że ŻADNA inna aplikacja nie zostanie na nim uruchomiona.

    maciek

  • 6. Data: 2009-03-15 20:52:45
    Od: "R09" <b...@t...pl>

    "colidar" <c...@w...wp.pl> wrote in message
> [...]
    > limitu? Pewnie nie, ale pytam dla pewności.
    > I czy kupienie DDR jest bardziej korzystne niż SDRAM? Różnica w cenie to

    Zastosowanie DDR daje odczuwalnego kopa, mam płytę, która obsługuje SDRAM i
    DDR, po włożeniu DDR odczuwa się przyspieszenie wyraźnie.
    Powinny spokojnie pracować 2 kości po 512, ale może też spokojnie być jedna.
    256 to dla XP ZA MAŁO i tu raczej leży główny problem.
    Możesz dodatkowo załadować Athlona 2000+, który kosztuje 40pare PLN.
    Poza tym przeskanuj system Spybotem, odinstaluj trochę śmiecia i do
    opisanych zastosowań komp śmiało wystarczy.

    W.K.

  • 7. Data: 2009-03-15 21:18:29
    Od: colidar <c...@w...wp.pl>

    R09 pisze:

> [...]
    > Poza tym przeskanuj system Spybotem, odinstaluj trochę śmiecia i do
    > opisanych zastosowań komp śmiało wystarczy.

    XP był dawniej, i działał całkiem dobrze. Teraz jest Fedora, i stąd
    potrzeba renowacji sprzętu, bo kolejne dystrybucje lunuxa są coraz
    bardziej wymagające.

  • 8. Data: 2009-03-15 21:22:14
    Od: colidar <c...@w...wp.pl>

    A co sądzicie o tym:
    http://allegro.pl/item571261029_plyta_msi_vga_agp_p4
    _3_0_cooler_1_gb_ddr2_fv.html

    Kupuję taki zestaw za 279 zł, wkładam do starej obudowy, ze starym
    dyskiem, zasilaczem itd.
    Czy mogę liczyć że to pochodzi zadowalająco przez kilka lat?

    Powyżej 300 zł chyba nie ma sensu, to juz lepiej wydać 900 i kupić nowy
    w sklepie.

  • 9. Data: 2009-03-15 22:13:36
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    Użytkownik "colidar" <c...@w...wp.pl> napisał w wiadomości

    >A co sądzicie o tym:
    >http://allegro.pl/item571261029_plyta_msi_vga_agp_p
    4_3_0_cooler_1_gb_ddr2_fv.html

    trudno powiedziec (biorac cene pod uwage) ze to zly wybor, jednak raczej
    trzymalbym sie od p4 z daleka

    za niewiele wieksze pieniadze mozesz kupic wspolczesna plyte ze zintegrowana
    grafika, obslugujaca ddr2, i wsadzic tam jakiegos celerona 430 czy e1400

    dalej bedziesz mial cicho i chlodno, czego o p4 raczej powiedziec sie nie da

    rozwiazanie niewatpliwie drozsze, ale gwarancja 24 a nie 3 miesiace,
    obsluguje dwa razy wiecej o tanszego ramu, procesor w przyszlosci
    mozesz wymienic na mocniejszy, i znacznie sensowniejsza zintegrowana grafika

    > Czy mogę liczyć że to pochodzi zadowalająco przez kilka lat?

    pochodzic pewnie pochodzi, ale czy zadowalajaco... jak by nie patrzec to p4
    jest od durona 1ghz (na oko oczywiscie) niewiele ponad 100% mocniejsze
    co (biorac pod uwage ze juz teraz ten duron nie starcza) nie zapewnia zbyt
    duzego zapasu mocy na przyszlosc, a o rozbudowie tego rozwiazania na p4
    nie ma nawet co myslec

    http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/duron-1
    100.html

  • 10. Data: 2009-03-16 09:21:34
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Sun, 15 Mar 2009 19:10:46 +0100, colidar napisał(a):

> [...]

    > Zastanawia mnie ten 1 GB, bo licząc wg nominałów jak wsadzę 2x256, to
    > będzie 1024, i przekroczę ten limit, czy się zmieszczę?

    Po pierwsze - pamiec SDRAM. Raz - jest droga, bo stara i malo dostepna.
    Dwa - plyta glowna. Mercury. Wybacz szczerosc, ale jest to plyta wobec
    ktorej PC-Chips to modele high-endowe.
    Daaaawno, dawno temu, w czasach duronow i P3/P4 mialem z tym czyms
    doczynienia. Plyta sama z siebie jest masakrycznie wolna. Wybitnie
    chimeryczna - tamten model, tez na SDRAMach, laskawie byl przyjal chyba z
    dziesiaty modol ktory mu sie wlozylo - inaczej albo nie wstawal, albo
    widzial pol. Mimo zastosowania "pamieci BX"

    Moja rada - wywal to w cholere, kup cos za niewielkie pieniadze na allegro -
    np AMD Barton 2500 z plyta i DDR 1 GB - i gwarantuje Ci ze poslyzy to do
    tych celow ktore zakladasz jeszcze dlugo, a po dolozeniu pamieci - nie
    bedzie problemu ani z Vista ani z WIndows7 jesli zechcesz zmienic.

    A od Mercurego trzymaj sie z daleka.. dobrze radze:) To na Mercurym wlasnie
    pobilem rekorsd instalacji XP-ka. prawie trzy razy dluzej niz na innych
    plytach o podobnych parametrach.

    --
    Mark