  • 1. Data: 2010-06-02 14:02:50
    Temat: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!

    Ostatnio do pomiarów mostkiem tensometrycznym stosowałem
    "all-in-one" AD7796 (7797)... spisywały się znakomicie! Chodził od 4Hz
    do 123Hz... Teraz potrzebuję zrobić znowu podobne pomiary, ale
    częstotliwość próbkowania nie może być mniejsza niż 250Hz, fajnie by
    było pójść z tym trochę w górę, ale bez przesady ;)... 250Hz będzie OK,
    ale jak da radę na przykład 400Hz, to zły nie będę ;)...
    Zna ktoś coś gotowego?? Czy mam sobie darować gotowce i poskładać to
    samemu?? Czyli precyzyjny wzmacniacz i jakiś w miarę dokładny ADC??
    Typowo w tych gotowcach stosują Sigma-Delta, które szybkie nie są... W
    rozwiązaniu "DIY" dałbym jakąś sukcesywną aproksymację chyba ;)... Tylko
    w temacie precyzyjnych wzmacniaczy jestem trochę zielony... nie wiem,
    czy tylko SC, czy coś można dostać fajnego ?? :)... w końcu napięcia są
    tam "nieduże" :)...
    Dodam, że potrzebuję mierzyć 1 kanał...

    Konop

  • 2. Data: 2010-06-02 14:49:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w
> [...]
    > to samemu?? Czyli precyzyjny wzmacniacz i jakiś w miarę dokładny
    > ADC?? Typowo w tych gotowcach stosują Sigma-Delta, które szybkie

    Trzeba by sie doczytac konkretnego modelu - ale SD byc moze jest w
    stanie dostarczyc pomiaru znacznie szybciej, za to z mniejsza
    dokladnoscia.
    Jesli wystarczy ci 12 czy 14 bitow .. a pewnie tak.

    > rozwiązaniu "DIY" dałbym jakąś sukcesywną aproksymację chyba
    > ;)...

    Tylko ze problem nie w przetworniku A/D, ale wlasnie w opampie, o
    niewielkim niezrownowazeniu, jeszcze mniejszym dryfie itp.

    J.

  • 3. Data: 2010-06-02 14:56:21
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-06-02 16:49, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Tylko ze problem nie w przetworniku A/D, ale wlasnie w opampie, o
    > niewielkim niezrownowazeniu, jeszcze mniejszym dryfie itp.

    Opampów mnie ma co tu dawać bo to pomiar mostkowy. Trzeba dać wzmacniacz
    pomiarowy. Można zrobić z opampów ale oprócz jakości wzmacniaczy ważne
    jest też dopasowanie rezystorów i ich stabilność. Nie zrobi się samemu
    czegoś na poziomie AD624 czy chociaż z taniej półki - AD620 czy AD8221.

    MD

  • 4. Data: 2010-06-02 15:09:26
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-06-02 16:02, Konop pisze:
> [...]
    > w temacie precyzyjnych wzmacniaczy jestem trochę zielony... nie wiem,
    > czy tylko SC, czy coś można dostać fajnego ?? :)... w końcu napięcia są

    Analog Devices. Najlepszy to AD624. Tańsze i niezłe AD620, AD622,
    AD8221. Ja stosuję AD8221 bop wysżło mi, że najlepszy z tych tańszych.
    AD627 jest za wolny. Tak samo te z TI ( dawniej BB) INA101, 103 itd - te
    precyzyjne są dość wolne a w sumie droższe od AD.

    MD

  • 5. Data: 2010-06-02 15:17:59
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > AD627 jest za wolny. Tak samo te z TI ( dawniej BB) INA101, 103 itd - te
    > precyzyjne są dość wolne a w sumie droższe od AD.

    Kurcze, sprawdziłem cene tego AD624 i tak się zaksztusiłem, że aż
    czkawki dostałem ;P... 159zł / szt :D... wiem, przy większych ilościach
    będzie łatwiej ;)... i wiem, że pewnie jest warty swojej ceny, ale chyba
    skorzystam z tych tańszych ;)... te tańsze są bardziej ludzkie, jeśli
    idzie o cenę... 15-20zł / szt to coś, co się w mojej głowie mieści... a
    swoją drogą - czy różnica pomiędzy nimi jest tak duża, że uzasadniona
    jest 10-krotna różnica cenowa?? ;>...

    Konop

  • 6. Data: 2010-06-02 15:31:46
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-06-02 17:17, Konop pisze:

> [...]
    > idzie o cenę... 15-20zł / szt to coś, co się w mojej głowie mieści... a
    > swoją drogą - czy różnica pomiędzy nimi jest tak duża, że uzasadniona

    AD624 ma znacznie niższy dryft. Ale przede wszystkim ma wbudowane
    rezystory korygowane laserowo podczas produkcji. Dzięki temu ma od 5 do
    25 ppm/C - w najgorszej grupie. Wzmocnienie ustalasz zwierając nóżki.
    AD624 ma 10 ppm/C dla G=1 a -50 ppm/C przy G>1. No i jeszcze zastanów
    się jakiej klasy musisz dać rezystory ustalające wzmocnienie żeby nie
    pogorszyć jego parametrów. Kiedyś stosowałem AD624. Zwłaszcza ze jest
    szybszy przy wyższych wzmocnieniach. Teraz - do trochę innych zadań
    stosuję te tańsze.

    MD

  • 7. Data: 2010-06-02 15:46:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w

> [...]
    >stabilność. Nie zrobi się samemu czegoś na poziomie AD624 czy
    >chociaż z taniej półki - AD620 czy AD8221.

    Ech, gdzie te czasy gdy rezystory w scalakach mialy bardzo duzy
    rozrzut i straszliwie plywaly z temperatura :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-06-02 15:50:37
    Od: shg <s...@g...com>

    On 2 Cze, 16:02, Konop <k...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Zna ktoś coś gotowego?? Czy mam sobie darować gotowce i poskładać to
    > samemu?? Czyli precyzyjny wzmacniacz i jakiś w miarę dokładny ADC??
    A może ADC 24 bity bez wzmacniacza?, nie specjalnie się na
    tensometrach znam, nie wiem jakiego rzędu napięć się spodziewać.

    > Typowo w tych gotowcach stosują Sigma-Delta, które szybkie nie są...
    Też są

    > Dodam, że potrzebuję mierzyć 1 kanał...
    Ten ma więcej.

    LTC2449 - w okolicy interesującej Cię szybkości 22 ENOB. można wolniej
    i dokładniej, albo szybciej i mniej dokładnie (włącznie z "bardzo
    szybko", ale tu już lepiej spisują się przetworniki z SAR)
    Cena powalająca nie jest, ale gdzie to kupić to nie wiem, sampla można
    dostać. Ogólnie przetworników mają sporo, może znajdziesz coś co
    lepiej Ci pasuje.

  • 9. Data: 2010-06-02 16:05:20
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > pogorszyć jego parametrów. Kiedyś stosowałem AD624. Zwłaszcza ze jest
    > szybszy przy wyższych wzmocnieniach. Teraz - do trochę innych zadań

    Na pewno 3x miało być "AD624"?? :)..

    Faktem jest, że nie ma sensu popadać w przesadę - urządzenie będzie
    używane w warunkach wręcz laboratoryjnych, więc zmiany temperatury mogą
    nie przekroczyć +/- 5 st.C... do tego - sam mostek "płynie", rezystory
    zrobią swoje - nie ma co przesadzać...
    U mnie problem jest nieco inny - mały sygnał ;)... czujnik na 500kg,
    chciałbym osiągnąć rozdzielczość na poziomie 0,5-1kg... Dokładność nie
    musi być super... jak zamiast 50kg pokaże się 52, to nie będzie problem
    ;)... ale nie chciałbym, żeby wynik był zaszumiony bardziej niż o +/-
    1kg i żeby wynik jakoś specjalnie pływał (choć kalibrację "zera" mogę
    wykonywać codziennie, albo nawet częściej - to nie problem).

    Konop

  • 10. Data: 2010-06-02 18:25:12
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 02 Jun 2010 18:05:20 +0200, Konop wrote:
> [...]
    >używane w warunkach wręcz laboratoryjnych, więc zmiany temperatury mogą
    >nie przekroczyć +/- 5 st.C...do tego - sam mostek "płynie", rezystory

    Zobaczysz ze to wystarczy :-(

    >U mnie problem jest nieco inny - mały sygnał ;)... czujnik na 500kg,
    >chciałbym osiągnąć rozdzielczość na poziomie 0,5-1kg... Dokładność nie
    >musi być super... jak zamiast 50kg pokaże się 52, to nie będzie problem

    i 400Hz ?

    J.