  • 1. Data: 2022-08-24 16:22:23
    Temat: Serwonapędy
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jak to jest zbudowane? Niby czytam, ale do końca nie wiem.
    Każde serwo ma przekładnię? I tam dopiero jest podłączony enkoder? No bo
    chyba nie bezpośrednio do wirnika?
    Trzymanie zrealizowane jest (jeżeli nie ma hamulca) obrotem o 180° w
    prawo, a potem w lewo?

    Robert

  • 2. Data: 2022-08-24 17:03:30
    Temat: Re: Serwonapędy
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/08/2022 16:22, Robert Wańkowski wrote:
    > Każde serwo ma przekładnię? I tam dopiero jest podłączony enkoder?

    W tanich "enkoder" to zwykły potencjometr podpięty wprost pod wał wyjściowy.

  • 3. Data: 2022-08-24 18:11:51
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Jak to jest zbudowane? Niby czytam, ale do końca nie wiem.
    > Każde serwo ma przekładnię? I tam dopiero jest podłączony enkoder? No bo
    > chyba nie bezpośrednio do wirnika?

    Serwomotor ma do wirnika.
    Enkoder absolutny, enkoder inkrementalny...
    poczytaj wyniki z googlarki

    > Trzymanie zrealizowane jest (jeżeli nie ma hamulca) obrotem o 180° w
    > prawo, a potem w lewo?

    Nie rozumiem jakie trzymanie?
    Mechaniczne blokowanie pozycji? - hamulec
    Nie ma innego "trzymania" albo nie rozumiem.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2022-08-24 18:22:13
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Irokez napisał(a):
    > Nie rozumiem jakie trzymanie?
    > Mechaniczne blokowanie pozycji? - hamulec
    > Nie ma innego "trzymania" albo nie rozumiem.

    Bo o czym innym klepiecie. Autor o serwie modelarskim które rusza ramieniem,
    a TY o serwomotorze który ma wirnik w środku.

  • 5. Data: 2022-08-24 19:31:20
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-08-24 o 17:03, heby pisze:

    > W tanich "enkoder" to zwykły potencjometr podpięty wprost pod wał
    > wyjściowy.

    Nie chodzi o modelarskie.

    Robert

  • 6. Data: 2022-08-24 19:45:45
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-08-24 o 18:11, Irokez pisze:

    > Serwomotor ma do wirnika.
    > Enkoder absolutny, enkoder inkrementalny...
    > poczytaj wyniki z googlarki

    To nie jest mi obce.

    > Nie rozumiem jakie trzymanie?
    > Mechaniczne blokowanie pozycji? - hamulec
    > Nie ma innego "trzymania" albo nie rozumiem.

    W mojej frezarce mam silnik krokowe. Jak nie są wykonywane przejazdy, to
    krokowe mają moment trzymający.

    Jak to jest zrealizowane w serwonapędach w zastosowaniu w frezarce CNC?
    No chyba nie hamulec elektromagnetyczny.

    Krokowy przy może się obrócić o 1,8°.
    Serwonapęd bez przekładni też? Sam wirnik może się obrócić o taki krok?

    Robert

  • 7. Data: 2022-08-24 20:23:44
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    >
    > Jak to jest zrealizowane w serwonapędach w zastosowaniu w frezarce CNC?
    > No chyba nie hamulec elektromagnetyczny.

    przekładnia samohamowna?

    > Krokowy przy może się obrócić o 1,8°.
    > Serwonapęd bez przekładni też? Sam wirnik może się obrócić o taki krok?

    A jaki serwomotor w tym serwonapędzie? asynchroniczny? synchroniczny?
    krokowy?

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2022-08-24 22:01:11
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-08-24 o 20:23, Irokez pisze:

    > przekładnia samohamowna?

    > A jaki serwomotor w tym serwonapędzie? asynchroniczny? synchroniczny?
    > krokowy?

    Przykładowy synchroniczny
    https://www.ebmia.pl/13180-serwosilnik-leadshine-elm

    Jak tym obrócić o 1°?

    Robert

  • 9. Data: 2022-08-24 23:20:19
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    r...@g...com napisał(a):

    > Jak tym obrócić o 1°?

    Pętla sprzężenia jest od tego żebyś nie mógł obrócić poza ustawioną wartość.
    Niektóre wywalają błąd jak leci zbyt duży prąd, niektóre da się odchylić
    o ileś stopni po czym wracają na zadaną pozycję.
    Pogmeraj w necie, na stronie którą zapodałeś albo na stronie producenta czy dają
    soft do konfiguracji.

    Coś a`la:
    http://www.leadshineusa.com/UploadFile/Down/CS-D%20S
    eries%20Software%20Manual_V1.0.pdf
    Przewód zdaje się można dokupić osobno do niektórych serii napędów.

  • 10. Data: 2022-08-25 09:14:45
    Od: krysia <a...@o...pl>

> [...]
    > bo chyba nie bezpośrednio do wirnika?
    > Trzymanie zrealizowane jest (jeżeli nie ma hamulca) obrotem o 180° w

    Serwonapęd oznacza bardziej sposób sterowania niż konkretne rozwiązanie
    mechaniczne. Sterownik wie w jakiej pozycji jest napęd, więc może
    reagować na odchyłki od pozycji żądanej.