  • 1. Data: 2011-10-27 14:30:24
    Temat: Sigma 10-20 a polar
    Od: Les <s...@p...fm>

    Witam,
    chciałbym zakupić jakiegoś polara do tejże sigmy z tym, że mam takie
    pytania:
    1. jakiej firmy będzie najlepszy optycznie - tak do 300-350 zł
    2. czy w wersji slim też winietuje przy 10 (z canonem 16)?
    3. czy tak naprawdę ma on sens, bo przy tak szerokim kącie część nieba
    będzie "spolaryzowana" a część nie?
    4. jak wersja slim, to co z dekielkiem?

    Pozdrawiam
    Les

  • 2. Data: 2011-10-27 14:45:40
    Temat: Re: Sigma 10-20 a polar
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-10-27 16:30, Les pisze:
    > 3. czy tak naprawdę ma on sens, bo przy tak szerokim kącie część nieba
    > będzie "spolaryzowana" a część nie?

    Sekunda w szopie, gimpie czy co tam. Dokładniej i ładniej. Polar w
    funkcji ściemniacza nieba powinien odejść na grupę bez ''cyfrowa'' w nazwie.

    --
    pozdrawia Adam
    /moja ulubiona lektura? - moje curriculum vitae/

  • 3. Data: 2011-10-27 15:01:07
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-10-27 16:30:24 +0200, Les <s...@p...fm> said:

> [...]
    > kie
    > pytania:
    > 1. jakiej firmy będzie najlepszy optycznie - tak do 300-350 zł

    Ja mam Marumi Super DHG. Mieści się w budżecie, Opaczni uznali go za
    jeden z najlepszych.

    > 2. czy w wersji slim też winietuje przy 10 (z canonem 16)?

    Mam "zwykłą" i na Nikonie z kapeczkę szerszym końcem w tej Sigmie
    (pierwszej) nic nie winietuje.

    > 3. czy tak naprawdę ma on sens, bo przy tak szerokim kącie część
    > nieba
    > będzie "spolaryzowana" a część nie?

    Smuga polaryzacji jest widoczna do ok. 14 mm, później już nie. Czy
    poniżej jest widoczne bardzo, czy trochę, to już zależy od samego
    fotografowanego przedmiotu np. nieba. Jak dla mnie nie jest to wielki
    problem.

    de Fresz

  • 4. Data: 2011-10-27 15:16:36
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Smuga polaryzacji jest widoczna do ok. 14 mm, później już nie. Czy poniżej
    > jest widoczne bardzo, czy trochę, to już zależy od samego fotografowanego
    > przedmiotu np. nieba. Jak dla mnie nie jest to wielki problem.

    Można tez próbować trafiać z maksymalnym przyciemnieniem tam, gdzie winieta
    obiektywu jest najsłabsza ;). Czasami daje to efekt w miarę równomiernej
    jasności nieba.
    W sumie w analogu częściej używałem polara. Przy cyfrze mam mieszane
    odczucia jeśli chodzi o przyciemnianie nieba (generalnie dlatego, że są
    "efekty uboczne" na pozostałej części zdjęcia).

    --
    Lol

  • 5. Data: 2011-10-27 16:10:14
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-27 16:45, Janko Muzykant pisze:

    > Sekunda w szopie, gimpie czy co tam. Dokładniej i ładniej. Polar w
    > funkcji ściemniacza nieba powinien odejść na grupę bez ''cyfrowa'' w
    > nazwie.

    A może to do video?

    --
    Mirek

  • 6. Data: 2011-10-27 16:23:31
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-10-27 18:10, John Smith pisze:
    > A może to do video?

    Do video może się przydać, choć soft też sobie poradzi. Ale dobrze, jest
    więcej roboty niż ze zdjęciem.

    --
    pozdrawia Adam
    /patrząc na niewolników idei zastanawiam się, czy im współczuć, czy

  • 7. Data: 2011-10-27 16:24:13
    Od: JD <j...@g...com>

> [...]
    > 2. czy w wersji slim też winietuje przy 10 (z canonem 16)?
    > 3. czy tak naprawdę ma on sens, bo przy tak szerokim kącie część nieba

    HOYA HD Slim ma gwint wewnętrzny i nie winietuje,
    więc problemów z dekielkiem nie ma.
    Potwierdzone organoleptycznie.

    JD

  • 8. Data: 2011-10-27 16:57:11
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 27/10/2011 15:45, Janko Muzykant wrote:

    > Sekunda w szopie, gimpie czy co tam. Dokładniej i ładniej. Polar w
    > funkcji ściemniacza nieba powinien odejść na grupę bez ''cyfrowa'' w
    > nazwie.

    Odbicia z szyb czy wody likwidujesz photoshopem równie skutecznie, jak
    przepalone niebo?

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 9. Data: 2011-10-27 17:02:47
    Od: Les <s...@p...fm>

    W Ps-ie nie ma problemu z niebem - ale wygaszenie odbić na liściach,
    nie mówiąc już o wodzie to nie bardzo się da. Przykład z niebem jest
    najbardziej oczywisty, żeby stwierdzić czy winietuje.

    > A mo e to do video?
    Docelowo (może niedługo) będzie też do videło.

    Dużo osób ma dobre opinie o filtrach marumi - w czasach analogu to
    była nieznana (jak dla mnie) firma (znane i sprawdzone Hoya, B&W,
    Cokin) - ale jakoś nie mam przekonania - muszę poszperać u wujka
    google :-)
    Ale podsumowując: to zwykły nie winietuje przy 10 czy tylko slim?? I
    co z tym nieszczęsnym dekielkiem zrobić przy slimie (podobno są także
    z gwintem)

    > Mirek

    Pozdrawiam
    Les

  • 10. Data: 2011-10-27 19:22:20
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Każdy czasem szybciej pisze niż myśli, ale spróbuj raz jeszcze :)

    --
    pozdrawia Adam
    /pisząc słowo ''bomba'' dajesz pracę tajnym służbom - oni też chcą jeść!/