  • 1. Data: 2012-07-27 11:45:46
    Temat: Skąd takie opóźnienie zapalania oświetlenia LED ?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Nigdy wcześniej nie miałem styczności z oświetleniem LED.
    A teraz zaskoczyło mnie to, że jak się włącza zasilanie to LEDy zapalają się
    po około 1s (dwa przypadki z tego samego typu zasilaczem) a inna lampa LED
    to chyba po jeszcze dłuższym czasie (na tyle długim, że nie wiedząc o nim
    doszedłem do wniosku, że chyba się uszkodziła i po miesiącu zdziwiłem się że
    'się naprawiła').

    Wydawało mi się, że jakieś soft-stary to są kwestie góra kilkudziesięciu ms.
    Jeśli są aż tak długie to z jakiego powodu?
    P.G.

  • 2. Data: 2012-07-27 12:09:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Nigdy wcześniej nie miałem styczności z oświetleniem LED.
    >A teraz zaskoczyło mnie to, że jak się włącza zasilanie to LEDy
    >zapalają się po około 1s (dwa przypadki z tego samego typu
    >zasilaczem) a inna lampa LED

    Tez mnie zaskoczylo. Ale to nie dotyczy wszystkich ... Ledare w Ikei
    kupiles ? :-)

    >Wydawało mi się, że jakieś soft-stary to są kwestie góra
    >kilkudziesięciu ms.

    Softstartem bym tego nie nazwal, bo ciemno, ciemno, ciemno, blysk -
    jasno.
    I wlasnie odkrylem ze jak sie na chwile wylaczy, to za drugim razem
    zapala sie od razu lub niemal od razu.

    >Jeśli są aż tak długie to z jakiego powodu?

    pomyslow mam kilka, ale moze nie spekulujmy.

    Ale jednym sie pochwale - czeka az sie rozkreci wiatraczek do
    chlodzenia.
    Tylko ze wiatraczka nie ma :-)

    P.S. Macalem wczoraj jedna ... toz to jest podobnie gorace jak
    zarowka, oparzyc sie mozna, gdzie tu oszczednosc :-)

    J.

  • 3. Data: 2012-07-27 14:22:24
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Softstartem bym tego nie nazwal, bo ciemno, ciemno, ciemno, blysk - jasno.

    Ta moja 1s to zasilacz coś 40W do taśmy LED białych. W taśmie LEDy po 3 szt
    + 150ohm.
    Jak do 10V (strzelam) nie świeci a między 10 a 12 uzyskuje pełną jasność to
    można nie zauważyć procesu rozjaśniania dlatego pomyślałem o jakimś
    soft-starcie.

    > I wlasnie odkrylem ze jak sie na chwile wylaczy, to za drugim razem zapala
    > sie od razu lub niemal od razu.

    Nie sprawdzę jak u mnie. Zasilacz zawiozłem wczoraj w docelowe miejsce,
    taśma (do pocięcia i połączenia) w domu, a ja w pracy ;-)

    Może kondensator rozładowuje się do tych 10V jak LEDy przestają brać prąd i
    potem wymaga już tylko trochę doładowania.

    > P.S. Macalem wczoraj jedna ... toz to jest podobnie gorace jak zarowka,
    > oparzyc sie mozna, gdzie tu oszczednosc :-)

    A ja zasiliłem taśmę (9,6W/m) w szpulce i dziwiło mnie, że na wyjściu
    zasilacza mam 12,5V i stopniowo w ciągu minuty spadło do 12,1V i potem znów
    powoli wzrosło do 12,4 i spadło do 12,2 (wahania w sieci 230 chyba nie - no
    to może jakaś interferencja impulsów na wyjściu z okresem pomiarowym
    przetwornika w cyfrowym mierniku).
    I tak bym dalej się dziwował gdyby nie zaczęło śmierdzieć klejem z taśmy
    3M. Ciekawe, czy się przyklei.
    No i mi wyszło, że przy 12V (DC z zasilacza laboratoryjnego) 4m taśmy wzięły
    prawie 2A czyli faktycznie jest 6W/m. A deklarowane 9.6W/m to będzie gdzieś
    w okolicy 13V.
    P.G.

  • 4. Data: 2012-07-27 16:06:11
    Od: SM <p...@s...pl>

    > Jeśli są aż tak długie to z jakiego powodu? P.G.

    W środku jest przetwornica zrobiona na jakimś tam
    scalaku. Scalak ten trzeba oczywiście jakoś zasilić.
    Problem pojawia się przy starcie, bo kiedy przetwornica
    już taktuje, to scalak dostaje zasilanie z dodatkowego
    uzwojenia (bądź też w inny sposób).

    Tak więc scalak ma na swoim zasilaniu kondensator który
    ładowany jest przez rezystor startowy podpięty bezpośrednio
    pod wyprostowane 230VAC (czyli coś około 310V). Żeby
    miał on małe wymiary i zmieścił się np. w obudowie
    gwintu żarówki, musi mieć dużą wartość (np. 470k).
    Również kondensator na zasilaniu musi mieć pewną wartość
    aby z energii zgromadzonej w nim układ zastartował
    - był w stanie wykonać kilka taktów mosami na wyjściu
    aby wytworzyć sobie napięcie zasilające na dodatkowym
    uzwojeniu.

    Jeśli wyłączymy żarówkę z prądu i szybko włączymy, to
    może zapalić się szybciej, bo na kondensatorze na zasilaniu
    pozostanie napięcie.

    SM