  • 1. Data: 2010-07-25 10:13:04
    Temat: Skaner
    Od: "trimowWP" <t...@w...pl>

    Witam
    Jaki skaner trzeba kupić aby w miarę
    przyzwoitej jakości przenieść negatywy
    zdjęć małoobrazkowych i 6 x 9 w świat cyfrowy.

    Pozdrowienia
    Zbych

  • 2. Data: 2010-07-25 19:51:04
    Temat: Re: Skaner
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    trimowWP pisze:
    > Witam
    > Jaki skaner trzeba kupić aby w miarę
    > przyzwoitej jakości przenieść negatywy
    > zdjęć małoobrazkowych i 6 x 9 w świat cyfrowy.

    Co do małoobrazkowych, to chwalony był płaszczak Epsona (V500 chyba lub
    jakoś podobnie). Tam masz chyba też przystawki do średniego formatu, ale
    czy do 6x9, to nie jestem pewien. Ja sobie chwalę OpticFilm Plusteka,
    ale to jest dedykowany, który nie daje jakości wyraźnie lepszej od tego
    Epsona, a jest jednak tylko do skanowania filmów 135 lub mniejszych.
    Generalnie skaner powinien mieć możliwość wyłączenia źródła światła do
    podświetlania od spodu. Od góry możesz położyć na kliszę mleczną płytkę
    i dać jakieś źródło światła i teoretycznie ci dobrze zeskanuje.
    Co do filmów większych formatów, to wymagania są generalnie mniejsze. O
    ile dla filmu małoobrazkowego minimalna sensowna rozdzielczość to 1800
    pkt/cal(na skanerach jest napisane dpi, ale nie będę tak pisał, bo się
    zaraz puryści poruszą i będzie wątek na 100 postów nt.dpi, ppi, itp,
    itd), zaś praktyczne moim zdaniem jest skanowanie z rozdzielczościami
    2400-3600 pkt/cal. Więcej nie ma sensu, bo tylko większe ziarno widać,
    chyba że masz jakiś superdrobnoziarnisty film i robiłeś superostrym
    obiektywem.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --

    http://www.prawnicydlabiznesu.pl/

  • 3. Data: 2010-07-25 23:33:02
    Od: "trimowWP" <t...@w...pl>

    Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pkt/cal. Więcej nie ma sensu, bo tylko większe ziarno widać, chyba że masz
    > jakiś superdrobnoziarnisty film i robiłeś superostrym obiektywem.

    Znalazłem na Allegro :
    http://allegro.pl/show_item.php?item=1155513706

    http://allegro.pl/show_item.php?item=1152107023

    http://allegro.pl/show_item.php?item=1158083535

    a klisze mam starej AGF-y robione Startem i kolejnymi Zorkami w dodatku
    źle przechowanymi
    tak że czeka mnie niezła robota.
    Możesz mi polecić jakiś program do przekonwertowania negatywu w pozytyw i
    solidnej obróbki zdjęć?
    Pozdrowienia
    Zbych

  • 4. Data: 2010-07-26 07:13:23
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Ja sobie chwalę OpticFilm Plusteka,

    Potwierdzam, bardzo sensowne skany. Ale tak jak piszesz,
    tylko małoobrazkowe. Ja niedawno skończyłem zabawę ze swoim
    zbiorem starych negatywów i te robionę dobrym aparatem
    (czyt. Zenitem) bardzo mnie zaskoczyły na plus :-).

    > ...dla filmu małoobrazkowego minimalna sensowna
    > rozdzielczość to 1800 pkt/cal

    Ja robiłem 1200 dpi i są wystarczające. Oczywiście zależy do
    czego to potrzebne :-). Jeśli do oglądania na ekranie to
    1200 zupełnie wystarcza... Ale to rzecz gustu. I miejsca na
    dysku ;-)))

  • 5. Data: 2010-07-26 09:56:16
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "trimowWP" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jaki skaner trzeba kupić aby w miarę
    > przyzwoitej jakości przenieść negatywy
    > zdjęć małoobrazkowych i 6 x 9 w świat cyfrowy.

    Jak masz DSLR, to kup makro :)
    Z kolorem może być kłopot, ale do BIW jest super...

  • 6. Data: 2010-07-26 12:20:06
    Od: Marcin Stawny <m...@U...onet.pl>

    W dniu 2010-07-25 12:13, trimowWP pisze:
    > Witam
    > Jaki skaner trzeba kupić aby w miarę
    > przyzwoitej jakości przenieść negatywy
    > zdjęć małoobrazkowych i 6 x 9 w świat cyfrowy.

    Ja używam Canona 8800F, do www w zupełności wystarcza, ale skanuję tylko
    6x6. No i zdarzyło mi się parę razy popełnić wydruk 30x30 z takiego
    skanu i nie było widać różnic pomiędzy wydrukiem właśnie ze skanu
    Canonem, a ze skanu zrobionym Nikonem 9000ED. Tylko tak jak piszę, skany
    były ze średniego, zapewne przy większych powiększeniach, lub
    powiększeniach z małego obrazka różnice były by już znaczne.

    --
    Marcin Stawny
    http://marcinstawny.com

  • 7. Data: 2010-07-26 14:40:14
    Od: "trimowWP" <t...@w...pl>

    > Jak masz DSLR, to kup makro :)
    > Z kolorem może być kłopot, ale do BIW jest super...

    Klisze czarno-białe. A co to DSLR ???
    Pozdrowienia
    Zbych

  • 8. Data: 2010-07-26 19:26:42
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2010-07-26 01:33, trimowWP pisze:
    > Znalazłem na Allegro :
    > http://allegro.pl/show_item.php?item=1155513706

    Tego bym nawet kijem nie ruszył. Zwłaszcza, że Mediony to najczęściej
    szrot poserwisowy, sprzedawany u nas głownie przez
    sprzedawców-naciągaczy-złodziei, że zacytuję z ww. aukcji: "Oferowane
    urządzenia są sprzętem nowym lub powystawowym. Mogą posiadajć drobne
    zarysowania na obudowie. Wszystkie urzadzenia są w 100% sprawne oraz
    objęte pisemną gwarancją. Zapraszamy do przemyślanych zakupów."

    > http://allegro.pl/show_item.php?item=1152107023

    Ten jest niezły do małego obrazka (realna rozdzielczość to jakieś
    1500-2000 dpi, to 9600dpi możesz traktować jako "oversampling" :-) ale
    retuszowanie paprochów zabije cie przy 10-tym slajdzie :-)

    > http://allegro.pl/show_item.php?item=1158083535

    HP?! Mój HP miał soft dla debili tak, że się czułem jakbym zgubił z 80
    pktów IQ. Sprawdź czy ten ma też poukrywane wszystko z kolorowymi
    ikonkami i wizardami - zmiana dpi to minimum 10 klików ;-)

> [...]
    > tak że czeka mnie niezła robota.
    > Możesz mi polecić jakiś program do przekonwertowania negatywu w pozytyw i

    Jako skaner to polecam jakiś Nikon Coolscan, koniecznie z ICE.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 9. Data: 2010-07-27 10:15:59
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    > Klisze czarno-białe. A co to DSLR ???
    > Pozdrowienia
    > Zbych
    DSLR to "Luszczanka cyfrowa" :)
    Ostatnie reprodukowałe XP2 6x4,5cm za pomocą D700+60Micro.
    Detalu miełaem więcej niż na odbitce 30x40cm (z tego samego negatywu).