  • 1. Data: 2014-11-16 23:53:32
    Temat: Solarne drogi - kit czy lhit?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Kilka tygodni temu Dave krytykował projekt zamontowania w drogach
    paneli solarnych do produkcji energi elektrycznej. Krytyka opierała
    się m.in. na pewnych wyliczeniach przedstawiających
    "nieekonomiczność" tego pomysłu. Pierwszy jego komentarz wywołał
    burzę, zwolennicy pomysłu przypisali Davowi łatkę wroga
    "odnawialnych" energii. Niedawno temat powrócił bo w Holandii
    zbudowano eksperymentalny odcinek chodnika z panelami. Pojawił się
    nowy.(też negatywny) komentarz Dave'a do tej sprawy, w którym również
    nawiązuje do poprzedniego nagrania:

    https://www.youtube.com/watch?v=HOZBrHqTJk4

    Czy rzeczywiście takie drogi to głupi pomysł? O ile faktycznie nie ma
    co liczyć na duży zysk energetyczny umożliwiający zasilanie np.
    gospodarstw domowych, to może chociaż nadało by się to do
    podświetlenia samej drogi nocą? Czy tak podświetlone drogi (od spodu)
    nie byłoby bezpieczniejsze w nocy? No i bajerancji efekt. Kiedyś
    Belgia słynęła z, tego, że jej autostrady na wszystkich odcinkach są
    oświetlone w nocy, czy nadal je oświetlają?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-11-17 03:24:18
    Temat: Re: Solarne drogi - kit czy lhit?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > nocy? No i bajerancji efekt. Kiedyś Belgia słynęła z, tego, że jej
    > autostrady na wszystkich odcinkach są oświetlone w nocy, czy nadal je

    no przecież facet wszystko pokazał.
    To nie jest GŁUPI pomysł. On jest niepraktyczny i nieopłacalny.
    Przynajmniej tak długo, jak długo ceny systemów solarnych nie będą duużo
    niższe niż są.

    To nie jest kwestia techniczna, tylko ekonomiczna.

  • 3. Data: 2014-11-17 09:16:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 16 Nov 2014 23:53:32 +0100, Marek napisał(a):

    > Czy rzeczywiście takie drogi to głupi pomysł?

    IMO dosyć głupi. Wierzchnia warstwa musi spełniać sprzeczne wymagania -
    przezroczystość i szorstkość.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2014-11-17 10:10:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 17 Nov 2014 09:16:24 +0100, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > IMO dosyć głupi. Wierzchnia warstwa musi spełniać sprzeczne
    wymagania -
    > przezroczystość i szorstkość.

    Ale tu nie chodzi tylko o generowanie elektryczności ale i dynamiczne
    wyświetlanie informacji i znaków. Produkowane już panele drogowe są
    szorstkie:

    http://www.youtube.com/watch?v=qlTA3rnpgzU

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-11-17 10:53:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >"nieekonomiczność" tego pomysłu. Pierwszy jego komentarz wywołał
    >burzę, zwolennicy pomysłu przypisali Davowi łatkę wroga

    Pomysl na pierwszy rzut oka wydaje sie ciekawy, ale na drugi ...
    potrzebna przyczepnosc, zabrudzenie, odpornosc na 60t - tak mi sie
    wydaje, ze obecnie to glupi pomysl.
    Moze kiedys, jak odkryjemy asfaltowe ogniwa ogniwa ...

    >Czy rzeczywiście takie drogi to głupi pomysł? O ile faktycznie nie ma
    >co liczyć na duży zysk energetyczny umożliwiający zasilanie np.
    >gospodarstw domowych,

    Mamy w kraju cos 18 tys km drog krajowych, przy powiedzmy 8m
    szerokosci ... no, mogloby byc 14GW w szczycie.
    A jeszcze sa drogi wojewodzkie, powiatowe i gminne.

    Ale czy nie lepiej na dachach ? Albo np wiaty nad parkingami zrobic
    :-)

    > to może chociaż nadało by się to do podświetlenia samej drogi nocą?
    > Czy tak podświetlone drogi (od spodu) nie byłoby bezpieczniejsze w
    > nocy? No i bajerancji efekt.

    Ale ma byc bezpiecznie a nie bajerancko :-)
    Do tego wystarcza elementy odblaskowe.

    >Kiedyś Belgia słynęła z, tego, że jej autostrady na wszystkich
    >odcinkach są oświetlone w nocy, czy nadal je oświetlają?

    Teraz modne latarnie hybrydowe. Panel sloneczny, wiatraczek,
    akumulator.
    Koszt ponoc porownywalny z tradycyjna instalacja ... o ile Unia
    doplaci 75% :-)

    J.

  • 6. Data: 2014-11-17 11:03:42
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 17 Nov 2014 10:10:29 +0100, Marek napisał(a):

    > Ale tu nie chodzi tylko o generowanie elektryczności ale i dynamiczne
    > wyświetlanie informacji i znaków. Produkowane już panele drogowe są
    > szorstkie:

    Nie ma problemu z nadaniem powierzchni wymaganej szorstkości :) Jest
    nieusuwalny problem gromadzenia zanieczyszczeń na szorstkiej powierzchni
    i usuwania ich stamtąd o ile chcemy mieć jakąś tam sensownej wielkosci
    produkcję prądu i jakieś tam efekty świetlne. Czyli potrzeba nam
    murzynów, wody i maszyn do bezustannego mycia tych wspaniałości. A to
    kosztuje...
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2014-11-17 11:05:44
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2014-11-17 10:53, J.F. wrote:
    (ciap)

    > Teraz modne latarnie hybrydowe. Panel sloneczny, wiatraczek, akumulator.
    > Koszt ponoc porownywalny z tradycyjna instalacja ... o ile Unia doplaci
    > 75% :-)

    Głównym zadaniem tejże (dość szpetnej) latarni jest funkcja nośnika
    tabliczki z peanami na cześć UE, tfu...

    Włodek

  • 8. Data: 2014-11-17 11:29:25
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 16.11.2014 um 23:53 schrieb Marek:
> [...]
    > nocy? No i bajerancji efekt. Kiedyś Belgia słynęła z, tego, że jej
    > autostrady na wszystkich odcinkach są oświetlone w nocy, czy nadal je

    Sprawa rypie się przy zabrudzeniu paneli. Mieliśmy podobny problem.
    Znaczy nie my, ale firma, z którą współpracowaliśmy. Otóż chcieli zrobić
    urządzenia do automatycznego pomiaru głębokości bieżnika samochodowego,
    wbudowane w drogi. Działało to to bardzo dobrze, ale niestety brudziło
    się dość szybko. A w przypadku śniegu, lodu, liści wogóle zdychało. O
    ile sprawę śniegowo/lodową dało się rozwiązać przez ogrzewanie, to
    zabrudzenie, szczególnie liśćmi niestety nie. Trzeba by było czyścić
    codziennie. Więc z nowego urządzenia dającego miliony z mandatów nic nie
    wyszło. Znaczy urządzenie się sprzedaje (albo -dawało, bo firma chyba
    się też sprzedała), ale tylko dla parków samochodowych i w stacjach
    kontroli pojazdów. A tam można sprawdzić też ręcznie, więc dużo na tym
    nie zarobili.

    Waldek

  • 9. Data: 2014-11-17 12:12:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > produkcję prądu i jakieś tam efekty świetlne. Czyli potrzeba nam
    > murzynów, wody i maszyn do bezustannego mycia tych wspaniałości. A to
    I zużywa energię....
    P.G.

  • 10. Data: 2014-11-17 14:18:56
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Ja to chciałem tylko zauważyć, że używanie przymiotnika ,,solarny"
    przystoi tępakom sprzedającym na Allegro, a nie ludziom z branży.