  • 1. Data: 2016-10-13 09:44:11
    Temat: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Pytanie głównie do inżynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
    rajdowiec Tomasz.

    Który z pasywnych, stałych napędów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
    najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym) asfalcie?

    Symetryczny, bez żadnych blokad czy szper, jak w Outlanderze I?
    Symetryczny z centralnym mechanizm różnicowym z ograniczonym poślizgiem,
    jak w Foresterze II (manuale, wolnossące)
    Stały 60:40 z centtralnym mech. różnicowym blokowanym (częsciowo) wiskozą i
    LSD w tylnym moście, jak w hyundaiu Santa Fe I gen?
    (za stroną http://www.awdwiki.com/en/hyundai/)

    Jakiś inny?

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

    ---
    Avast.

  • 2. Data: 2016-10-13 14:49:27
    Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
    Od: Tadeusz <...@n...pl>

> [...]
    > najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym) asfalcie?

    Jeździłem Volvo z AWD, Subaru z AWD, BMW z AWD i Audi Quattro tylko
    prawdziwym czyli Torsen i ten ostatni najbardziej mi pasuje na drodze :-)
    Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych każdy będzie lepszy samo FWD
    czy RWD...

    --
    pozdrawiam
    Tadeusz

  • 3. Data: 2016-10-14 22:24:10
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Oct 2016 14:49:27 +0200, Tadeusz napisał(a):

    > Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych każdy będzie lepszy samo FWD
    > czy RWD...

    To na pewno, tylko jak już wybierać, to starannie...
    Niestety to nie temat o fotoradarach, więc się nie cieszy powodzeniem ;)

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

    ---
    Avast.

  • 4. Data: 2016-10-15 00:00:57
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Maciek d...@p...onet.pl ...

    > To na pewno, tylko jak już wybierać, to starannie...
    > Niestety to nie temat o fotoradarach, więc się nie cieszy powodzeniem
    > ;)

    Z fotoradarami kazdy ma swoje doswiadczenia.
    Z AWD juz niekoniecznie :(

  • 5. Data: 2016-10-16 17:03:43
    Od: Scobowski <s...@t...pl>

    W dniu 13.10.2016 o 09:44, Maciek pisze:

    > Pytanie głównie do inżynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
    > rajdowiec Tomasz.

    Sorry, nie jestem Tomasz ;-)

    Z cywilnych doświadczeń: najbardziej przewidywalnie będzie ci się
    zachowywał samochód z centralnym torsenem albo z otwartą różnicówką.
    W pierwzym przypadku masz mozliwie najbardziej neutralną
    charakterystykę: jak coś ucieka, to bezstopniowo dostaje mniej momentu i
    ciągnie cię (bardziej) ta oś, która trzma (lepiej).

    W przypadku drugim: musisz mniej więcej czuć obciążenie osi/kół,
    wiedzieć/czuć, czy w danym momencie samochód będzie "bardziej
    przednionapędowy" czy "bardziej tylnionapędowy".

    Za dzieciaka - ogromną frajdę sprawialo mi na śliskim Audi 90 quattro w
    budzie B2 (otwarte różnicówki) - łatwiej było go wyprowadzić z równowagi.

    Jak się pojawiła żona i wożone samochdem dzieciaki - to poprawiało mi
    samopoczucie, że trzeba wiele starania albo nieuwagi, żeby auto z
    torsenem obrócić.

    Pojeździj, sam sprawdź, co ci odpowiada.
    Niektórym wystarczy albo wręcz sie podoba, że samochód jest
    przednionapędowy, a gdy kierowca ma kłopoty - dostanie mniej lub
    bardziej płynnie dopięty tył - w tym kierunku obecnie idą wszystkie
    współczesne "czteronapędy".

  • 6. Data: 2016-10-16 18:08:49
    Od: a...@g...com

    > Który z pasywnych, stałych napędów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
    > najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym) asfalcie?

    Miałem s-awd (impreza WRX), quattro (A6 C7), teraz mam volvo xc70 (AWD, model 2016,
    nie wiem, jaki tam rodzaj napędu). Najlepiej w zwyklych, drogowych warunkach jezdzi
    mi sie tym ostatnim. Najbardziej neutralny w zakretach. Zarówno subaru jak i audi
    były podsterowne, dopóki nie dodało im się mocniej gazu. W volvo zawsze jest pod
    dostatkiem trakcji.

    --
    PozdrawiAM!

  • 7. Data: 2016-10-16 19:13:53
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Oct 2016 17:03:43 +0200, Scobowski napisał(a):

    > Pojeździj, sam sprawdź, co ci odpowiada.

    Jeżdziłem dzisiaj Outlanderem ze stałym awd (1. generacja) i poza tym że
    jeździ fajnie, nic nie umiem powiedzieć, bo nie było warunków do
    poslizgów...

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

    ---
    Avast.

  • 8. Data: 2016-10-20 08:47:11
    Od: Tadeusz <...@n...pl>

    W dniu 2016-10-16 o 18:08, a...@g...com pisze:

> [...]
    były podsterowne, dopóki nie dodało im się mocniej gazu. W volvo zawsze jest pod

    Audi quattro podsterowne??? Przy rozdziale mocy standardowo 38% przód
    62% tył? Ciekawostki pani, grube ciekawostki...

    To twoje Volvo ma Haldex, przy normalnej jeździe gdy koła mają
    przyczepność 95% mocy idzie na przód a zaledwie 5% na tył.
    Czyli jadąc normalnie z tych powiedzmy 70KM mocy zaledwie 2KM (nie
    licząc strat) trafia na tylne koła czy de facto jest to samochód
    przednionapędowy.
    Miałem S60 AWD 2006 i XC70 AWD 2007. O ile S60 jeździło mi się dobrze o
    tyle XC70 dla mnie ma fatalny układ kierowniczy i prowadzi się jak wóz
    drabiniasty ;-)

    --
    pozdrawiam
    Tadeusz

  • 9. Data: 2016-10-20 11:02:04
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    On 2016-10-20 08:47, Tadeusz wrote:

> [...]
    > Miałem S60 AWD 2006 i XC70 AWD 2007. O ile S60 jeździło mi się dobrze o
    > tyle XC70 dla mnie ma fatalny układ kierowniczy i prowadzi się jak wóz

    dlatego uważam, że bardzo fajny system ma Mitsubishi w swoich
    Outlanderach np. II generacji i bliźniakach (CCrosser,P4008) bądź
    pochodnych (ASX, C4 aircross).
    - tryb 2WD: 95 / 5 % przód / tył
    - tryb 4WD: 70 / 30
    - tryb Lock 50 / 50
    przy Lock + dod. wyłączeniu ESP - do 40km/h można wygrzebywać się ze
    śniegu czy piachu (każde koło pracuje niezależnie) czy pokojnie kręcić
    bączki.
    https://www.dropbox.com/s/l2olg4vfhi4zem1/zimowe_bac
    zki.mp4?dl=0

    Nie mam sporego doświadczenia w 4x4: Subaru Foresterem (XT) jeździłem
    chwilę ale nie w terenie, to samo z GrandVitarą. W tym oststnim
    podobała mi się opcja reduktora.
    Natomiast w CC zaliczyłem parę plaż (np. najdłuższą nad Adriatykiem w
    Czarnogórze), bezkresy dróg Albanii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny
    wyciągając czasami z opresji inne auta (ostatnio na Helu - VW
    transportera zapadniętego po osie w piachu w Chałupach).
    Na codzień czuć jak auto odpycha się czterema łapami przy przyspieszaniu.

  • 10. Data: 2016-10-22 13:41:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 13 Oct 2016 09:44:11 +0200, Maciek napisał(a):

> [...]
    > najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym) asfalcie?

    A co to jest trakcja? :)

    Najszybciej pojedziesz na zawieszeniu wymyślonym do szybkiej jazdy - czyli
    aktywne dyfry i ogarnięta elektronika do sterowania (np. Lancer EVO,
    Impreza STi, Audi RS...)

    Ale prędkość z którą można przejechał łuk, wbrew pozorom okazuje się bardzo
    podobna nawet między autami FWD i AWD, więc tymbardziej rodzaj napędu AWD
    nie będzie miał dużego znaczenia.

    Natomiast w jeździe sportowej istotne jest to że mając AWD można szybciej i
    mocniej przyspieszać na wyjściu z zakrętu.

    Ale ja tam jeżdżę FWD i się nie znam, ale wszyscy rozsądni ludzie których
    znam są zgodni z grubsza, że rodzaj napędu AWD jest praktycznie bez
    znaczenia w porównaniu z wpływem opon i zawieszenia :)

    > Symetryczny, bez żadnych blokad czy szper, jak w Outlanderze I?
    > Symetryczny z centralnym mechanizm różnicowym z ograniczonym poślizgiem,
    > jak w Foresterze II (manuale, wolnossące)

    Tu należy pamiętać że "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi się do
    rozdziału sił napędowych, a konstrukcji układu napędowego w którym wszystko
    jest symetryczne względem osi pojazdu.
    I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowaną konstrukcję :)
    Więc to raczej taki chwyt reklamowy, niż coś co wpływa na trakcję (co nie
    zmienia tego że napędy w Subaru są na pewno fajne).