  • 11. Data: 2023-09-04 18:12:48
    Temat: Re: Stare dyski SSD
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Na ile wyceniasz godzinę czasu dzieci?
    Serio pytam, nie wiem jak to rozwiązać - brak spuścizny na porządnych nośnikach (np.
    na papierze zwykłym lub fotograficznym).
    Już z oglądaniem własnych slajdów sprzed 30-40 lat jest kłopot (w moich ramkach z
    szybkami ramki się same otwierają w rzutniku bo
    zatrzask słabo trzyma, a szkło ma delikatny mleczny nalot - ile godzin można
    poświęcić na renowację kilkudziesięciu magazynków?

    -----

  • 12. Data: 2023-09-05 01:21:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-04, ąćęłńóśźż <c...@b...pl> wrote:
    > Na ile wyceniasz godzinę czasu dzieci? Serio pytam, nie wiem jak to
    > rozwiązać - brak spuścizny na porządnych nośnikach (np. na papierze

    Tego nie ma sensu racjonalizować. Przede wszystkim to Twoje wspomnienia
    i sam kiedyś zechcesz do nich zajrzeć. Nikt sie nie spodziewa, że się
    wszystko obejrzy. A jak zechcesz i miec nie będziesz to będzie przykro.
    Archiwizuje się dla siebie. Jak dzieci kiedyś zechcą do tego zajrzeć,
    fajnie. Jeśli nie, trudno. Ponownie, to zwykle nasze, nie ich
    wspomnienia.

    Poza tym akurat materiałów własnych to tam zwykle będzie parę TB więc
    nie ma sobie nawet co głowy zawracać. Ja mam obecnie >70TB danych
    (właczając redundancje) ale to są kopie DVD, BD, CD i z tego praktycznie
    na codzień korzystam. Dzieci równiez.

> [...]
    > otwierają w rzutniku bo zatrzask słabo trzyma, a szkło ma delikatny
    > mleczny nalot - ile godzin można poświęcić na renowację

    Kiedyś pewnie Cie najdzie i zechcesz sobie zrobić slajdowisko. Wtedy
    odświezysz lub nie w ramach sportu ze 2 magazynki. O ile uda się odpalić
    projektor. Ale po prawdzie, jesli w jakikolwiek sposób cenne (w tym
    emocjonalnie) to już dawno powinienes miec to zdygitalizowane. O ile nie
    jesteś jakimś chorobliwym pedantem to radość będzie z samego "powrotu"
    do starych *dobrych* czasów, nie restauracji takich zbiorów. Nie
    oszukujmy się, nie ma tam zbyt wielu rzeczy, które obiektywnie warto z
    pasją odtworzyć. Przynajmniej u mnie.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2023-09-06 08:25:37
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Digitalizacja slajdów do sensownej rozdzielczości wydaje mi się bardzo kosztowna,
    choć cen usługi nie sprawdzałem, ceny skanerów z
    przed kilkunastu lat też były niemałe (jakiś Nikon wówczas królował).
    No i znów wracamy do punktu wyjścia: co zrobić z zerojedynkami, które się wyrzuca
    jednym Delete (bywa że uruchomionym przypadkowo,
    wyjątkowo łatwo było w Outlook Express coś sobie niechcący usunąć ;))
    Przy slajdach pozostaje choćby "oko wz. 1 -1Mlat BC".
    Ja akurat zdjęcia rodziców a nawet dziadków swoim dzieciom bym chętnie pokazał, same
    dopytują (i nie mogę znaleźć tamtych pudełek po
    czekoladkach ;)))
    W dzieciństwie dużo podróżowałem, wpisałbym się w obecną modę na FB ;-).

    -----

  • 14. Data: 2023-09-08 00:53:32
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 6 wrz 2023 o 08:25, ąćęłńóśźż pisze:

    > Digitalizacja slajdów do sensownej rozdzielczości
    > wydaje mi się bardzo kosztowna

    Wystarczy przystawka do lustrzanki. (i cierpliwość)
    Można nawet bez przystawki. ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 15. Data: 2023-09-08 10:18:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 8 Sep 2023 00:53:32 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Wystarczy przystawka do lustrzanki. (i cierpliwość)
    > Można nawet bez przystawki. ;)

    Skanery miewają ICE.
    W kopiarce trzeba uważać z rysami. Oraz kurzem.

    Najlepsze (znane mi) skany tutaj lata temu robił Qba - skaner bębnowy i na
    mokro.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 16. Data: 2023-09-08 11:09:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-06, ąćęłńóśźż <c...@b...pl> wrote:
    > Digitalizacja slajdów do sensownej rozdzielczości wydaje mi się bardzo
    > kosztowna, choć cen usługi nie sprawdzałem, ceny skanerów z przed
    > kilkunastu lat też były niemałe (jakiś Nikon wówczas królował). No i

    Lepiej mieć niesensownej rozdzielczości niż nie mieć, a czas tyka. Sam
    uznałem, że zdigitalizuję czym mam co mam, bez pierniczenia się z
    poprawianiem rys i podobnych. Te proste przystawki nasadkowe do DSLR
    pojawiły się zresztą dość szybko i nie byly takie złe.

    A teraz problem z digitalizacją slajdów jest MZ dużo większy niż był te
    15 lat temu. Takie prawdziwe skanery do filmów kosztują nawet więcej niż
    wtedy a i zdjęcia się postarzały. Szczególnie barwnych to dotyka.

> [...]
    > łatwo było w Outlook Express coś sobie niechcący usunąć ;)) Przy
    > slajdach pozostaje choćby "oko wz. 1 -1Mlat BC". Ja akurat zdjęcia

    Nie rozumiem powyższego.

    > rodziców a nawet dziadków swoim dzieciom bym chętnie pokazał, same
    > dopytują (i nie mogę znaleźć tamtych pudełek po czekoladkach ;))) W
    > dzieciństwie dużo podróżowałem, wpisałbym się w obecną modę na FB ;-).

    Tu sam dałem dupy bo te rodziców/dziatków nadal nie mam zeskanowane.
    Gdzieś tam sobie siedzą w starych albumach.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2023-09-14 00:44:12
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 8 wrz 2023 o 10:18, Adam pisze:

    > Skanery miewają ICE.
    > W kopiarce trzeba uważać z rysami. Oraz kurzem.
    > Najlepsze (znane mi) skany tutaj lata temu robił
    > Qba - skaner bębnowy i na mokro.

    Taka digitalizacja kosztuje krocie;
    lustrzankę ma niemal każdy fotograf
    rozumiejący potrzebę digitalizacji.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 18. Data: 2023-09-14 00:46:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 8 wrz 2023 o 11:09, Marcin Debowski pisze:

    > Tu sam dałem dupy bo te rodziców/dziatków nadal nie mam zeskanowane.
    > Gdzieś tam sobie siedzą w starych albumach.

    Ach, to wędrowanie w czasie...

    dziatki blp, D. ~tek
    przestarz. dziś żart. dzieci
    Wyjechała z dziatkami na urlop.
    Nie róbcie małych sierotami dziatek i młodej małżonki wdową.
    (Mickiewicz)
     Posłuszne dziatki, to skarb dla matki.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 19. Data: 2023-09-15 15:00:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 14 Sep 2023 00:44:12 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Taka digitalizacja kosztuje krocie;
    > lustrzankę ma niemal każdy fotograf
    > rozumiejący potrzebę digitalizacji.

    Ja jako fotograf rozumiejący potrzebę digitalizacji mam lustrzankę. Ale
    analogowego Nikona. Więc ciężko zgigitalizować na analog, aczkolwiek bywały
    jakieś cyfrowe dupki do lustrzanek.

    W każdym razie lepsze jest mieć choćby i niedoskonałe kopie cyfrowe
    analogowych materiałó, niż ich nie mieć.

    Na razie nie mam na zbyciu ok. dwóch tysięcy na używany skaner z ICE.
    Ale mam skaner Epson Photo, jednak badzo stary, tylko 2400x4800 DPI
    fizycznej rozdzielczości. Ale daje sobie radę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2023-09-15 18:27:38
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 15 wrz 2023 o 15:00, Adam pisze:

    > W każdym razie lepsze jest mieć choćby i niedoskonałe
    > kopie cyfrowe analogowych materiałó, niż ich nie mieć.

    Digitalizacja kosztuje.
    Mieć
    znaczyć może
    kosztować.

    Lepiej
    mieć czas i szmal na porządną digitalizację
    czy
    zmarnować na marną digitalizację?

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s