    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Sterowanie mostkiem H przez kondensator
    Date: Fri, 15 Mar 2013 09:28:00 +0100

    Ktoś kiedyś już poruszał ten temat, chciałem jednak dopytać o szczegóły.
    Mam mostek H sterujący elektromechanicznym dzwonkiem telefonicznym.
    Impulsy sterujące są generowane przez Atmegę8, w tej chwili impuls trwa
    10ms, ale był dobierany "na oko" - możliwe, że jeszcze go skrócę.

    Trochę obawiam się sytuacji, kiedy jedna z linii sterujących z jakiegoś
    powodu dłużej ustawi się na stan wysoki i przez dzwonek popłynie stały
    prąd o sporym natężeniu. Dałem już bezpiecznik polimerowy na zasilaniu
    mostka, ale przydałoby się dodatkowe zabezpieczenie - pomyślałem o
    szeregowych kondensatorach.

    Rozumiem, że ma to wyglądać w sposób następujący: elektrolit (C1) plusem
    do Atmegi, minusem przez szeregowy rezystor (R1) do bazy tranzystora.
    Dodatkowy R2 od minusa C1 do masy.
    Po ustawieniu wysokiego stanu prąd popłynie przez obwód bazy tylko przez
    moment. Przy niskim kondensator rozładuje się przez R2 i będzie gotowy
    na powtórzenie cyklu.

    Podstawowe pytanie brzmi: w jaki sposób dobrać wartości elementów, żeby
    uzyskać oczekiwany czas działania mostka?