  • 1. Data: 2024-01-09 22:54:03
    Temat: Sterowanie silnikiem w pralce - bezpieczeństwo
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W moich dotychczasowych pralkach obrót bębna wygląda tak, że najpierw
    załącza się przekaźnik, a następnie falownik (lub cokolwiek innego)
    uruchamia łagodnie silnik. Domyślam się, że ten przekaźnik to ze
    względów bezpieczeństwa, na wypadek uszkodzenia tranzystorów falownika.

    Czy to wynika bezpośrednio z norm, czy to raczej taka "dobra praktyka
    inżynierska"?

    Ponadto, może kojarzy ktoś:
    Czy taki przekaźnik jest sterowany z kolejnej nogi procesora, czy
    stosowane są jakieś bardziej wymyślne sprzętowe układy sterowania (coś
    jak watchdog)?
    Czy oprogramowanie pralki podlega ocenie bezpieczeństwa?

    Tu przykładowa deklaracja zgodności dla pralki:
    https://e-gastro.net/pl/p/file/c54282c196c3562de7729
    eed6d644a91/807000_deklaracja_zgodno__ci.pdf

    a w niej powołanie na normy dotyczące safety:
    EN 60335-1
    EN 60335-2-7

    Nie znam tych norm, a nie planuję projektować sterowników... pytam z
    ciekawości. Może w jakimś innym sprzęcie stosuje się podobne zabezpieczenia?

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 2. Data: 2024-01-09 23:17:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 9.01.2024 o 22:54, Dykus pisze:
> [...]
    > względów bezpieczeństwa, na wypadek uszkodzenia tranzystorów falownika.
    >
    > Czy to wynika bezpośrednio z norm, czy to raczej taka "dobra praktyka
    Raczej chyba dobra praktyka.

    > Ponadto, może kojarzy ktoś:
    > Czy taki przekaźnik jest sterowany z kolejnej nogi procesora, czy
    Na pewno, dlaczego? bo prościej, wystarczy tylko kawałek programu
    wykrywający np za duże obroty do awaryjnego wyłączenia.

    > stosowane są jakieś bardziej wymyślne sprzętowe układy sterowania (coś
    > jak watchdog)?
    Na pewno nie, elektronika jest uproszczona do minimum, a takie dodatkowe
    sterowanie musiało by być stworzone i przetestowane, bez sensu.

    > Czy oprogramowanie pralki podlega ocenie bezpieczeństwa?
    Chyba tak, musi np reagować na np otwartą klapę aby komuś np ręki nie
    urwało.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2024-01-10 00:39:41
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    wtorek, 9 stycznia 2024 o 22:54:06 UTC+1 Dykus napisał(a):

    > Czy to wynika bezpośrednio z norm, czy to raczej taka "dobra praktyka
    > inżynierska"?

    Chyba z konieczności zmiany kierunku kręcenia bębnem.

    > Ponadto, może kojarzy ktoś:
    > Czy taki przekaźnik jest sterowany z kolejnej nogi procesora, czy
    > stosowane są jakieś bardziej wymyślne sprzętowe układy sterowania (coś
    > jak watchdog)?

    uC -> uln2003 np.

    > Czy oprogramowanie pralki podlega ocenie bezpieczeństwa?

    Jakiś czas temu pisał na tej grupie gościu co klepał bodaj z żoną softy do pralek.
    Może się odezwie.

  • 4. Data: 2024-01-10 10:59:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 9 Jan 2024 22:54:03 +0100, Dykus wrote:
> [...]
    >
    > Nie znam tych norm, a nie planuję projektować sterowników... pytam z
    > ciekawości. Może w jakimś innym sprzęcie stosuje się podobne zabezpieczenia?

    Wydaje mi się, ze w tym przypadku może nie byc szczególnych wymagań,
    ale pozostają ogólne CE - sprzęt ma być bezpieczny (w opinii
    producenta). To może dla spokoju sumienia dali.

    Nie wiem jeszcze jakie tam szczególowe sterowanie, ale żeby sie nie
    okazało ze przy włączeniu robi parę obrotów, bo falownik nie
    zainicjowany, a i sterownik dopiero startuje.
    Taki przekaznik, sterowany dodatkowo przez czujnik zamkniętych drzwi,
    Wydaje się być bardzo uzasadniony.

    J.

  • 5. Data: 2024-01-10 14:23:16
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 09.01.2024 o 22:54, Dykus pisze:
> [...]
    >
    > Nie znam tych norm, a nie planuję projektować sterowników... pytam z
    > ciekawości. Może w jakimś innym sprzęcie stosuje się podobne

    Przekaźnik klika za każdym razem czy za pierwszym razem nie?
    Obstawiam zmianę kierunku bo tam gdzie ja widziałem wnętrze to był triak
    i za nim przekaźnik do zmiany kierunku...
    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2024-01-10 15:27:54
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dykus <d...@s...wp.pl> wrote:

    > Czy taki przekaźnik jest sterowany z kolejnej nogi procesora, czy
    > stosowane są jakieś bardziej wymyślne sprzętowe układy sterowania (coś
    > jak watchdog)?

    Miałem kiedyś w łapach elektronikę od pralki. Z logiki był tam tylko jeden
    układ (mikrokontroler), nie pamiętam jaki. Więc zakładam że z nogi.

    Blokada zamka miała trzy nogi (jedna wspólna, jedna do włączenia blokady,
    jedna do wykrycia, czy drzwi są zamknięte) ale nie śledziłem, gdzie ten
    pin wykrywający szedł (czy tylko do procesora, czy np. blokował jakiś
    przekaźnik elektronicznie).

    Kup za grosze jakąś płytkę od pralki i zbadaj temat sam :)

    --
    Pracownicy fabryki klejów, farb i lakierów wracali do domu przez
    gadający las.