  • 1. Data: 2024-01-07 17:31:56
    Temat: zakłócenia GPS
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    W nawiązaniu do ostatnich doniesień medialnych od razu narzuca się
    pytanie: co jest źródłem tych zakłóceń?
    Albo przynajmniej gdzie jest to źródło.
    Nie można namierzyć?
    Nie można o tym mówić?
    Zakłóca uplink do satelitów i po prostu nie wiemy?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2024-01-07 17:35:26
    Temat: Re: zakłócenia GPS
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Mirek napisał(a) :
> [...]
    > Nie można namierzyć?
    > Nie można o tym mówić?
    > Zakłóca uplink do satelitów i po prostu nie wiemy?

    Nieprawda, że ostatnie doniesienia, tylko stare i nieaktualne.
    Ostatnie, sprzed kilku dni twierdzą, że namierzono to z Okręgu
    Królewieckiego.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 3. Data: 2024-01-07 18:09:26
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 07.01.2024 o 17:35, Zbynek Ltd. pisze:

    > Nieprawda, że ostatnie doniesienia, tylko stare i nieaktualne. Ostatnie,
    > sprzed kilku dni twierdzą, że namierzono to z Okręgu Królewieckiego.

    No ale tak niezbyt przekonująco mówią o tym. Może propaganda a nie fakty.

  • 4. Data: 2024-01-07 18:17:15
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 7.01.2024 o 18:09, io pisze:

    > No ale tak niezbyt przekonująco mówią o tym. Może propaganda a nie fakty.

    Bo mówią na podstawie spekulacji a nie faktów.

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 5. Data: 2024-01-07 18:21:39
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    Mirek napisał(a):
    > W nawiązaniu do ostatnich doniesień medialnych od razu narzuca się
    > pytanie: co jest źródłem tych zakłóceń?

    Nadajnik:) Pytanie jest takie, nadajnik ma zwykłe przemiatanie częstotliwości na
    rympał,
    czy wysyła jakieś wyszukane paczki zsynchronizowane z oryginalnym sygnałem.

    > Albo przynajmniej gdzie jest to źródło.

    Na wschodzie albo wysoko nad nami.

    > Nie można namierzyć?

    cyt.
    W dniu 15 września 2017 r. Norweski Krajowy Urząd ds. Komunikacji przeprowadził
    dochodzenie
    za pomocą helikoptera i stwierdził, że zakłócenia sygnału pochodzą ze wschodu, w
    pobliżu Rosji.
    Śledczy na pokładzie przelecieli trasę z Kirkenes na wschód i zmierzyli, że sygnały
    zakłócające
    stawały się coraz silniejsze, gdy podróżowali dalej na wschód w kierunku granicy,
    gdzie norweski
    okręg Finnmark sąsiaduje z rosyjskim obwodem murmańskim.

    Co do aktualnych zakłóceń wskazówkę masz u mr. Zbynka.

  • 6. Data: 2024-01-07 19:16:04
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    io napisał(a) :

    > No ale tak niezbyt przekonująco mówią o tym. Może propaganda a nie fakty.

    No jasne. Chcesz wiedzieć więcej niż oficjalne kanały przekazują.
    Czy to faktów, czy propagandy.
    Skoro tyle wiadomo, to znaczy, że tyle wiadomo.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 7. Data: 2024-01-07 20:47:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/01/2024 17:31, Mirek wrote:
    > co jest źródłem tych zakłóceń?

    Ruskie pewno. Potrafili manipulować sygnałem GPS i nie tylko od wielu lat.

    https://greydynamics.com/gps-spoofing-pioneered-in-r
    ussia/

    A śmiali się ze mnie, jak nazwałem idiotami decyzyjnych likwidujacych LORAN.

    PS. Podobno łodzie podwodne mają systemy oparte o nawigację
    bezwładnościową i są to systemy o wysokiej precyzji. Może czas już
    instalować je na statkach cywilnych...

  • 8. Data: 2024-01-08 08:57:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Jan 2024 17:31:56 +0100, Mirek wrote:
    > W nawiązaniu do ostatnich doniesień medialnych od razu narzuca się
    > pytanie: co jest źródłem tych zakłóceń?
    > Albo przynajmniej gdzie jest to źródło.

    Podobno ktos namierzył i zrodlo jest gdzies niedaleko Kaliningradu.

    > Nie można namierzyć?
    > Nie można o tym mówić?
    > Zakłóca uplink do satelitów i po prostu nie wiemy?

    uplink tu nie ma znaczenia. Satelity moga pracowac niezaleznie.

    Hm ... a nie zakłócaja sami towarzysze amerykanie?
    Moze to ma sens, zeby nad Ukrainą GPS cywilny był niedokładny?
    A sens moze miec zakłocenie ruskim Glonassa.

    Namierzenie jest dosc trudne, bo to słaby sygnał, i w dodatku
    wszystkie satelity w tym samym pasmie nadają - wiec trudno odróżnic.
    A sam odbiór w dodatku korelacyjny.

    J.

  • 9. Data: 2024-01-08 11:43:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 7 Jan 2024 20:47:39 +0100, heby napisał(a):

    > (...)
    > PS. Podobno łodzie podwodne mają systemy oparte o nawigację
    > bezwładnościową i są to systemy o wysokiej precyzji. Może czas już
    > instalować je na statkach cywilnych...

    Ciekawostka taka:
    W Pajero zainstalowałem sobie najwyższy model Pioneera, miał on też
    nawigację bezwładnościową.
    Działała ona w moim przypadku w trybie podstawowym, gdyż nie podpiąłem do
    niej sygnału z czujników ABS.
    Ale nawet pomimo tego jeżdżąc po różnych, czasem dużych parkingach
    podziemnych, nie pamiętam, aby nawigacja pomyliła się więcej niż o jeden
    pas ruchu - czyli ok. 3 metry. A poziomów podziemnych było kilka, jeździłem
    zygzakiem i wyjeżdżałem innym wjazdem tak pewnie z pół kilometra jak nie
    jeszcze dalej.
    Oczywiście sygnał GPS nie docierał - kilka kondygnacji pod ziemią i kilka
    nad.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2024-01-08 11:54:30
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 08.01.2024 o 11:43, Adam pisze:

> [...]
    > jeszcze dalej.
    > Oczywiście sygnał GPS nie docierał - kilka kondygnacji pod ziemią i kilka

    To dziala jesli jest dobre wsparcie mapy oraz niedlugi odcinek bez GPS -
    bledy bezwladnosci sie kumuluja. Dlatego np. pociski posiadaja oba
    systemy jednoczesnie.