  • 1. Data: 2013-06-06 00:13:51
    Temat: Sterownik PLC 4 wejścia 8 wyjsc dobry i niedrogi >>> jaki ?
    Od: asad <a...@g...com.pl>

    Witam

    Potrzebuję jakiegoś sterownika PLC do sterowania pompą ciepła , ma
    być 4 wejscia cyfrowe i 8 wyjsc . Przydały by się ze 3 analogowe do
    odczytu temperatur ale chyba za dużo wymagam . Jakiś prosty z
    możliwością pisania oprogramowania w drabince . No i żeby RS lub
    coś innego żeby łatwo można było oprogramowanie zmieniać . Co
    polecicie ?

    Arek

  • 2. Data: 2013-06-06 00:41:44
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-06 00:13, asad pisze:
> [...]
    > możliwością pisania oprogramowania w drabince . No i żeby RS lub
    > coś innego żeby łatwo można było oprogramowanie zmieniać . Co

    Najtaniej chyba AF (ARRAY FAB). Zobacz w Telmatik. W cenie poniżej 400
    zł mają z wejściami analogowymi. Poza tym będzie Fatek, Idec. Może
    jeszcze przekaźniki programowalne jak Zelio Schneidera. Zelio może nie
    mieć komunikacji - poza portem do programowania. Ale ceny i tak bedą
    rzędu 600 pln netto.
    Poza Zelio nie znam tych urządzeń, bo działam w segmencie w którym
    klienci nie lubią tanich rozwiązań.
    Produkty znam z różnych opinii na forach.
    Gdybym potrzebował PLC za możliwie małe pieniądze to wybrałbym Array.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2013-06-06 08:42:51
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 6 czerwca 2013 00:41:44 UTC+2 użytkownik Mario napisał:
> [...]

    jaka jest przewaga sterowników PLC nad prostym komputerem typu raspberry pi?
    Stabilność?

    b.

  • 4. Data: 2013-06-06 08:46:43
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 06.06.2013 00:41, Mario pisze:

    > Gdybym potrzebował PLC za możliwie małe pieniądze to wybrałbym Array.

    Stosowałem kilka razy Array, rodzinę ABP i jestem zadowolony. Od momentu
    instalacji (trzech lat) nie mam zgłoszeń o awarii.

    Do Array trzeba kupić kabel programujący, kosztuje kilkadziesiąt zł.

    Można dokupić rozszerzenie o RS485.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 5. Data: 2013-06-06 19:55:58
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 6 Cze, 00:13, asad <a...@g...com.pl> wrote:
> [...]
    > możliwością   pisania  oprogramowania    w drabince . No i żeby  RS lub
    >   coś innego  żeby łatwo można było oprogramowanie zmieniać . Co

    Może mnie tutaj nie zlinczują ...
    Ale jeśli umiesz programować Atmegi to może coś takiego podejdzie:
    http://www.e-tronix.eu/3,sterownik-plc-programowalny
    -su-1-5.html

    pytający

  • 6. Data: 2013-06-06 22:18:22
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-06 08:42, Budyń pisze:

    > jaka jest przewaga sterowników PLC nad prostym komputerem typu raspberry pi?
    > Stabilność?

    Odporność na zakłócenia typowa dla warunków przemysłowych.
    Zwarta konstrukcja zawierająca optoizolowane wejścia i wyjścia.
    Zazwyczaj są też wyjścia przekaźnikowe na pokładzie.
    Łatwość pisania programów przez osoby nie mające pojęcia o programowaniu.
    Łatwość debugowania programów online poprzez tryb monitorowania.
    W przypadku małych sterowników zazwyczaj środowisko projektowe jest
    darmowe, a kabel programujący kosztuje kilkadziesiąt zł. Często port
    programujący to po prostu RS-485.

    Raspberry wymaga dołączenia zasilacza, płytki z izolowanymi wejściami i
    wyjściami. Do tego obudowa. Uzyskasz mało zwartą konstrukcję podatną na
    zakłócenia. Trzeba na dzień dobry zewrzeć bezpiecznik polimerowy na
    wejściu bo pracuje niestabilnie. Niby pioerdoła ale świadczy o
    dojrzałości produktu. To jest zabaweczka. Mam w domu i mam z synem
    zabawę z Pi jako centrum multimedialne.
    Podany w tym wątku sterownik na Atmedze kosztuje więcej niż sterownik
    PLC. Gdyby był za 100-150 pln to byłby sens kupować i stosować.

    Do zastosowań domowych można stosować małe płytki na mikrokontrolerze,
    jeśli cena będzie znacznie niższa niż PLC.
    W biznesie lepiej unikać klienta, który chce żeby mu zrobić automatykę
    na płytce z mikrokontrolerem. Parę razy mi się zdarzyło coś takiego
    popełnić ale to nie jest dobry interes.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2013-06-06 22:49:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    [...tak ogólnie o zaletach tego i owego...]

    > Łatwość pisania programów przez osoby nie mające pojęcia o programowaniu.

    Tutaj mam zdanie zgoła odmienne. Należy utrudniać jak tylko się da pisanie
    programów osobom, które nie mają pojęcia o programowaniu. Podobnie jak
    trzeba utrudniać prowadzenie samochodów (samolotów, motocykli itp) ludziom,
    którzy nie mają pojęcia o prowadzeniu (samochodów, samolotów, motocykli).
    Albo wręcz uniemozliwać gotowanie tym, którzy o gotowaniu pojęcia nie mają.
    Uzasadnienie wszędzie są to samo.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2013-06-06 23:26:13
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

> [...]
    > Albo wręcz uniemozliwać gotowanie tym, którzy o gotowaniu pojęcia nie mają.

    No ja bym tego wszystkiego nie wrzucał do jednego wora, z samochodem się
    zgodzę, ale co to ma do programowania urządzenia, które zostało tak
    SPECJALNIE pomyślane, aby Kowalski po ogólniaku mógł sobie parę ikonek
    połączyć kreseczkami żeby mu się światło samo zapalało na podwórku jak
    spuści wodę w WC? Urządzenie i sposób pisania "programu" jest dedykowany
    do takich zastosowań, do C to ten Kowalski i tak nigdy się nie
    przymierzy. A gotowanie? Mnie nauczyli, że jak coś źle ugotuję to będę
    to musiał to sam zeżreć.

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2013-06-06 23:32:34
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnkr1tdt.ti5.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

> [...]
    > motocykli).
    > Albo wręcz uniemozliwać gotowanie tym, którzy o gotowaniu pojęcia nie

    Na szczęście urządzenia te są projektowane przez normalnych ludzi dla
    normalnych ludzi :)

  • 10. Data: 2013-06-07 00:11:53
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > Albo wręcz uniemozliwać gotowanie tym, którzy o gotowaniu pojęcia nie mają.

    No to sobie możesz zostać przy swoim zdaniu, a życie się toczy dalej.
    Sterowniki weszły do przemysłu jako alternatywa dla prostych systemów
    automatyki opartych na sieci połączonych ze sobą przekaźników. Ludzie
    którzy projektowali takie systemy potrafili to robić nie mając wiedzy z
    dziedziny informatyki. Bo to inna dziedzina wiedzy. Dostali narzędzie
    które pozwalało na zrobienie takiego samego systemu w małym urządzeniu
    zamiast w wielkiej szafie. A system mógł być rekonfigurowalny. W dodatku
    zaprogramowanie polegało na wyrysowaniu podobnego schematu co schemat
    szafy pełnej przekaźników. Nie wiem czemu należałoby tym ludziom
    utrudniać robienie swojej roboty?
    Jak się okazuje sukces odnoszą rozwiązania, które ułatwiają a nie
    utrudniają.

    --
    pozdrawiam
    MD