  • 1. Data: 2016-03-02 09:56:22
    Temat: Swap na macierzy pendriveów
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Witam.
    Temat jest taki. Pracowy laptop (Dell Precision M6800), nic nie mogę do niego dodać,
    a trzeba zrobić dużą robotę. Za mało pamięci, za mały dysk na swapa. Pomysł jest
    taki: podłączę do niego huba USB 3.0 (laptop nie ma 3.1) z 7 portami, do tych portów
    powsadzam szybkie pendrivy i zrobię z tego softwareową macierz RAID0. Powiedzmy 7
    pendriveów 128 GB da mi prawie 900 giga swapa, jeśli każdy pendrive da radę zapisywać
    30 MB/sek, to mam prędkość do 210 MB/sek, da sie z tym żyć. Jak myślicie, będzie to
    działać? A może da się to zrobić jeszcze lepiej? Do tego huba podłączyć dalsze huby,
    do których powsadzać więcej (ale mniejszych) pendriveów? To nie musi być eleganckie,
    to ma być prowizorka na jedno konkretne zadanie.

  • 2. Data: 2016-03-02 10:11:14
    Temat: Re: Swap na macierzy pendriveów
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 02.03.2016 Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał/a:
> [...]
    nie musi być eleganckie, to ma być prowizorka na jedno konkretne zadanie.

    Działać to będzie, ale pendrive'y szybko zarżnie.

    Nie można podłączyć czegoś via iSCSI?

    BTW: zawijaj wiersze.

    --
    Dominik & kąpany (via raspbianowy slrn)
    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 3. Data: 2016-03-02 10:12:08
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 2 marca 2016 09:56:25 UTC+1 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
> [...]
    nie musi być eleganckie, to ma być prowizorka na jedno konkretne zadanie.

    1. Sprawdz se czy Twoja winda pozwala na zakłądanie swapa na dyskach wyjmowalnych.
    2. Nie jestem pewien czy ci sie uda wycisnąć z USB więcej niż 60-90MB sek realnego
    transferu.
    3. Zbadaj czy możesz dodać dysk zamiast cdromu:
    http://www.manualslib.com/manual/563583/Dell-Precisi
    on-M6800.html?page=21

    4. Zamelduj pracodawcy że sie nie da i niech sie martwi albo inwestuje.

  • 4. Data: 2016-03-02 11:04:17
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 2 marca 2016 10:12:10 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:

    > 1. Sprawdz se czy Twoja winda pozwala na zakłądanie swapa na dyskach wyjmowalnych.

    Robota jest w Ansysie, który nie musi koniecznie używać systemowego pagefila. Mogę mu
    kazać zapisywać do określonego miejsca (chociaż jeszcze tej sztuczki nie próbowałem).

    > 2. Nie jestem pewien czy ci sie uda wycisnąć z USB więcej niż 60-90MB sek realnego
    transferu.

    Specyfikacja USB 3.0 mówi o ślicznych 5 megabitach na sekundę. Dałem się nabrać?

    > 3. Zbadaj czy możesz dodać dysk zamiast cdromu:
    > http://www.manualslib.com/manual/563583/Dell-Precisi
    on-M6800.html?page=21

    Niestety nie mogę ingerować w sprzęt, mogę tylko coś do niego podłączyć na zewnątrz.
    Uroki korporacyjnych projektów.

    > 4. Zamelduj pracodawcy że sie nie da i niech sie martwi albo inwestuje.

    Są dwie strony mocy: 'niedasie' albo 'can do'. Narazie tylko badam po której stronie
    jestem :-)

  • 5. Data: 2016-03-02 11:23:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 2 marca 2016 10:11:16 UTC+1 użytkownik Dominik & Co napisał:
> [...]
    nie musi być eleganckie, to ma być prowizorka na jedno konkretne zadanie.

    > Działać to będzie, ale pendrive'y szybko zarżnie.

    No, wiem.

    > Nie można podłączyć czegoś via iSCSI?

    Można przez eSATA. To akurat proste. Szukam ewentualnych alternatyw, jeśli
    najprostsze rozwiązanie z jakichś powodów okaże się niemożliwe. Na przykład takiego
    że jednak muszę to puścić na innym laptopie który nie ma esata. Grube symulacje i
    laptopy to nieporozumienie, ale czasem człowiek musi wbić gwóźdź mikroskopem, bo nie
    ma młotka.

    > BTW: zawijaj wiersze.

    Może wiesz jak Google Groups nauczyć zawijania wierszy? Albo znasz jakiś inny
    onlinowy czytnik usenetu, który to potrafi?

  • 6. Data: 2016-03-02 11:32:48
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 2 marca 2016 11:04:19 UTC+1 użytkownik Konrad Anikiel napisał:

    > Robota jest w Ansysie, który nie musi koniecznie używać systemowego pagefila. Mogę
    mu kazać zapisywać do określonego miejsca (chociaż jeszcze tej sztuczki nie
    próbowałem).

    Ah, no to raczej bez problemu zrobisz na USB.

    Ale co do wydajności to nie wiem jak się to skaluje.
    Na pewno lepiej mieć podpiete pod wiecej niż jeden konreoler usb.
    Może być warto wpiąć się jednym hubem z prawej, jednym z lewej strony laptopa i
    jednym w docka. Wtedy kotrolery będą różne i wydajnośc powinna być większa.
    W windowsie sobie zobacz ile masz kontrolerów i jak podpięte, IMHO tak masz szanse
    poprawić wydajność...

    Z drugiej strony jesli masz tez siecówke 1 gbit i jakis szybki nas to tez może sie
    dać, jesli to pliki programu...

  • 7. Data: 2016-03-02 12:14:51
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    > Można przez eSATA. To akurat proste. Szukam ewentualnych alternatyw, jeśli
    najprostsze rozwiązanie z jakichś powodów okaże się niemożliwe.

    Ale może najpierw sprawdź, czy to najprostsze nie okaże się OK.
    Czy to szachy, że musisz myśleć 5 ruchów do przodu? :-)

    > Może wiesz jak Google Groups nauczyć zawijania wierszy? Albo znasz jakiś inny
    onlinowy czytnik usenetu, który to potrafi?

    Wciskać Enter ręcznie?
    Może coś wybierzesz z newsreaders.com/web

    Ja po prostu zrobiłem webowy dostęp do domowej malinki.

  • 8. Data: 2016-03-02 12:24:35
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-03-02 o 11:32, s...@g...com pisze:

> [...]
    > powinna być większa. W windowsie sobie zobacz ile masz kontrolerów i
    > jak podpięte, IMHO tak masz szanse poprawić wydajność...

    Jasne że lepiej. Tzn. że trzeba wykorzystać jak najwięcej kontrolerów, a
    nie mnożyć pendraki na jednym, za pomocą szeregowo namnożonych... hubów?
    skąd Ci Konradzie to przyszło? Przecież gdy port USB ma podaną
    przepustowość, to ową granicą transferu namnożone peny będą się musiały
    dzielić. Żaden ze mnie temato-znawca, ale wydaje mi się, że na jeden
    port - należy podpiąć jedno "peryferiątko" (no, może dwa dadzą ciut
    większą sumę transferu? Ale myślę, że wątpię!). Tak tedy raczej musisz
    iść w tym kierunku, aby każde z nich było dość dużej pojemności. Tak jak
    napisał "Dominik & Co" - sprawdź też, czy:
    > nie można podłączyć czegoś via iSCSI?
    - no albo może jest chociaż eSATA?

    Zgaduję, że Lapek jest na gwarancji, i jego otwarcie, i włożenie 'pod
    maskę" jakiejś hybrydy (SSD+HDD all in one. To się chyba HHD {ang.
    Hybrid Hard Disk} nazywa). Albo też zażądaj od szefa kasy na tyle
    SSD-eków, sporych raczej - tyle, ile masz kontrolerów portów USB. Bo
    więcej to chyba nie ma sensu?

    > Z drugiej strony jesli masz tez siecówke 1 gbit i jakis szybki nas to
    > tez może sie dać, jesli to pliki programu...

    Tyż pi(ę)knie! No i nie wyklucza użycia _wszystkich_ poprzednio
    wymienionych patentów: "czegoś via iSCSI", czy eSATA, plus pojemne
    SSD-eki na każdym kontrolerze USB. tu jeszcze słówko: ilość portów może
    być większa, niż kontrolerów. No ale nie znam odpowiedzi na kwestię tu
    ważną: czy te porty będą wolniej chodzić gdy na tym samym kontrolerze
    będzie więcej urządzeń? Trzeba sprawdzić jakimś softem.

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 9. Data: 2016-03-02 12:31:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 2 marca 2016 12:14:53 UTC+1 użytkownik Dominik & Co napisał:

    najprostsze rozwiązanie z jakichś powodów okaże się niemożliwe.

    > Ale może najpierw sprawdź, czy to najprostsze nie okaże się OK.
    > Czy to szachy, że musisz myśleć 5 ruchów do przodu? :-)

    Aktualnie potrzebuję prostego rozwiązania i esata jest najprostsze,
    o ile mogę użyć kompa z takim portem. Może się okazać że wtedy kiedy
    będę miał wszystkie dane do tej roboty i wreszcie będę mógł ją
    zapuścić, jedynym sprzętem jaki będzie dostępny, będzie cos bez
    esata i wtedy nastąpi konsternacja. Z jednej strony wystarczy
    jednorazowa prowizorka, z drugiej strony niekoniecznie.

    A dotego zamiar ewentualny. Jeśli to zadziała i okaże się niezłe, to
    chciałoby się tego użyć jeszcze w przyszłości. Może nie szachy, ale życie.

    onlinowy czytnik usenetu, który to potrafi?

    > Wciskać Enter ręcznie?
    > Może coś wybierzesz z newsreaders.com/web

    O, obaczę. Dzięki.

  • 10. Data: 2016-03-02 12:39:50
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-03-02 o 12:14, Dominik & Co pisze:
    > Dnia 02.03.2016 Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał/a:
    >

    > Ale może najpierw sprawdź, czy to najprostsze nie okaże się OK. Czy
    > to szachy, że musisz myśleć 5 ruchów do przodu? :-)

    Dobre!

    > Wciskać Enter ręcznie? Może coś wybierzesz z newsreaders.com/web

    Naprawdę wątroba mi z lekka się skręca, gdy słyszę taką wymówkę, że (jak
    napisałeś Konradzie) czegoś-tam nie da się "Google Groups nauczyć". A to
    nie masz pod ręką standardowego edytora tekstów? Ja jestem totalnym
    dysgrafem, sadzę takie byki, że gdybym nie miał edytora, to gdy swe
    odręczne pisma czytam po niewczasie - aż się za głowę łapię, jak w czymś
    mogłem takiego kalafiora posadzić. Ale mam na tyle szacunku dla
    odbiorców, aby poświęcić te kilka (czasem ~naście, albo i ~dziesiąt!)
    minut więcej, aby tekst był napisany z zadowalającą składnią, połamany
    akuratnie, a cytaty przystrzyżone do absolutnego minimum. Czyżbym był
    jakimś rarogiem, że widzę, iż większości innych wcale nie zależy na
    estetycznym aspekcie pisanych przez nich tekstów?

    Cóż za kłopot skopiować do edytora, i elegancko sformatować? Czyż nie
    warto się już starać?

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!