  • 1. Data: 2013-08-05 15:39:55
    Temat: Szybkochłodząca lodówka
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Witam,

    Jest potrzeba, aby schłodzić coś w miarę szybko. Wymyśliłem, iż sklecę lodówkę z
    modułów Peltiera, ale czy to dobry pomysł? Gabaryty, prądożerność i wygląd są
    nieistotne :>

    L.

  • 2. Data: 2013-08-05 15:45:59
    Temat: Re: Szybkochłodząca lodówka
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

    modyły peltiera generują niewyobrażalne ilości ciepła, trzeba by dobrze w
    nie dmuchać...

  • 3. Data: 2013-08-05 15:49:49
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-08-05 15:39, Lisciasty pisze:
> [...]
    modułów Peltiera, ale czy to dobry pomysł? Gabaryty, prądożerność i wygląd są

    Wymyśliłeś lodówkę turystyczną za 120 zł.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 4. Data: 2013-08-05 15:53:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Jest potrzeba, aby schłodzić coś w miarę szybko.

    To akurat wszyscy dobrze widzą.

    > Wymyśliłem, iż sklecę lodówkę z modułów Peltiera, ale czy to dobry pomysł?

    Moduły Peltiera są w lodówkach samochodowych. One w ogóle nie nadają się
    do schładzania czegokolwiek. Ledwie utrzymują temperaturę.

    > Gabaryty, prądożerność i wygląd są nieistotne :>

    Termos z ciekłym helem.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2013-08-05 16:09:26
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 5 sierpnia 2013 15:53:56 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Moduły Peltiera są w lodówkach samochodowych. One w ogóle nie nadają się
    > do schładzania czegokolwiek. Ledwie utrzymują temperaturę.

    Może mają za małą moc albo kijowe wykonanie, albo nie są dobrze chłodzone?

    L.

  • 6. Data: 2013-08-05 16:54:13
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-08-05 16:09, Lisciasty pisze:

    > Może mają za małą moc albo kijowe wykonanie, albo nie są dobrze chłodzone?

    Np. 65 W mocy elektrycznej. Zamierzasz dać więcej?
    Planujesz wykonanie z lepszą izolacją termiczną?
    Zamierzasz dać mocniejszy wentylator niż jest w typowej lodówce?
    Podlicz sobie te 3 punkty i napisz ile ci wychodzi.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2013-08-05 17:56:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Może mają za małą moc albo kijowe wykonanie, albo nie są dobrze chłodzone?

    O wykonaniu można różnie mówić, zwałaszcza jak cały sprzęt kosztuje coś
    ponad stówę. Moce peltierów potrafią być spore. Ale największy problem
    jest w tym, że miejsce chłodzenia i miejsce grzania są tak blisko siebie
    i trzeba to ciepło szybko odprowadzać, bo będzie grzać zamiast chłodzić
    (pobierana moc spora, a sprawność daleka od stuprocentowej, więc i grzać
    może mocno).

    A tak w ogóle, to za mało danych, by dać jakąś mądrą radę. Co ma chłodzić?
    Do jakiej temperatury? Co znaczy "szybko"?

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2013-08-05 18:19:18
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 5 sierpnia 2013 17:56:48 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > O wykonaniu można różnie mówić, zwałaszcza jak cały sprzęt kosztuje coś
    > A tak w ogóle, to za mało danych, by dać jakąś mądrą radę. Co ma chłodzić?
    >
    > Do jakiej temperatury? Co znaczy "szybko"?

    Ma chłodzić kilka browarów, do temperatury dobrej do spożycia. Kształt chłodziarki
    nieistotny, bo sam sobie wystrugam z amelinium czy czego tam i zaizoluję. Planowałem
    dać ze 200W mocy "pompowej" żeby to jakoś szło szybko ;)
    Tylko nie wiem jakie radiatory, myślałem nad takimi do procesorów, z jakimiś wielkimi
    wentylatorami. Szukam info o wymiarach ich podstaw póki co.

    L.

  • 9. Data: 2013-08-05 18:52:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    > szło szybko ;) Tylko nie wiem jakie radiatory, myślałem nad takimi do
    > procesorów, z jakimiś wielkimi wentylatorami. Szukam info o wymiarach

    Suchy lód jest coś po dwa złote za kilo. Przechowuje się lepiej, niż by
    się mogło niektórym wydawać. W każdym razie jeden zakup na sezon starcza.
    Zwykły lód sprzedają na stacjach benzynowych. Gotową chłodziarkę do piwa
    na peltierach widziałem w sklepie dla nerdów, ale pomysł wygląda na taki
    sobie.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2013-08-05 19:06:34
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 5 sierpnia 2013 18:52:18 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

> [...]
    > Zwykły lód sprzedają na stacjach benzynowych. Gotową chłodziarkę do piwa
    > na peltierach widziałem w sklepie dla nerdów, ale pomysł wygląda na taki

    Problem powstał na spotkaniu starych kumpli, odbywało się to w ośrodku wypoczynkowym
    na totalnym zadupiu, gdzie była dostępna woda, prąd oraz domki. Jako że takie
    spotkanka zamiarowujemy powtarzać w miarę regularnie, zaistniała potrzeba chłodzenia
    browara. Najbliższy sklep jest 5 km dalej, i nie mają lodówki :P A picie piwka które
    ma 35 st. C nie jest za fajne.
    Dawno nie dłubałem w metalu i mogę się pobawić, koszt nie jest specjalnie istotny.
    Mogę dowalić tam dowolnie wielkie wiatraki, nie ma problemu.
    Te lodówki dla nerdów to takie małe i słabe, ja potrzebuję czegoś porządnego, co
    obsłuży te 20+ żuli łaknących browara :>

    Myślałem nad takim lodem, ale transport i przechowanie go przez te 2-3 dni może być
    problemem.

    L.