  • 1. Data: 2010-03-05 16:26:56
    Temat: TP w PLIX
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Doszły mnie słuchy, jakoby TP miało od 1 kwietnia (co za data...) zostać
    uczestnikiem PLIXa. Czy ktoś mógłby potwierdzić/zaprzeczyć?

    --
    Sławek Lipowski

  • 2. Data: 2010-03-05 19:31:48
    Temat: Re: TP w PLIX
    Od: burza <p...@o...pl>

    W dniu 2010-03-05 17:26, Sławek Lipowski pisze:
    > Doszły mnie słuchy, jakoby TP miało od 1 kwietnia (co za data...) zostać
    > uczestnikiem PLIXa. Czy ktoś mógłby potwierdzić/zaprzeczyć?

    Uczestnikiem to duże słowo, ale mają swój router w PLIX DC.

    Szczegóły powinny być w materiałach z prezentacji z PLNOG'a.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-03-05 19:48:24
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    burza pisze:

    > Uczestnikiem to duże słowo, ale mają swój router w PLIX DC.
    >
    > Szczegóły powinny być w materiałach z prezentacji z PLNOG'a.
    >
    > Pozdrawiam

    A gdzie będzie/jest dostępna ta prezentacja? :)

    --
    Sławomir Lipowski

  • 4. Data: 2010-03-05 20:16:16
    Od: robert jakub <r...@r...org.pl>

    On Fri, 05 Mar 2010 20:48:24 +0100, Sławek Lipowski wrote:

    > A gdzie będzie/jest dostępna ta prezentacja? :)

    na stronach plnog-a. wkrotce.

    -j.

  • 5. Data: 2010-03-05 23:34:21
    Od: Andrzej Karpinski <k...@j...zechcesz.to.znajdziesz>

    Baby w maglu gadaja, ze to prawda ;)

    k.

  • 6. Data: 2010-03-06 12:59:07
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Doszły mnie słuchy, jakoby TP miało od 1 kwietnia (co za data...) zostać
    > uczestnikiem PLIXa. Czy ktoś mógłby potwierdzić/zaprzeczyć?

    pic na wode fotomontarz.

    Dostepny w znaczeniu, ze uslugi TPSA bedzie za posrednictwem DC plixa
    _kupic_

    Icek

  • 7. Data: 2010-03-06 13:18:50
    Od: Tomasz Ziec <m...@e...net.pl>

    > pic na wode fotomontarz.

    > Dostepny w znaczeniu, ze uslugi TPSA bedzie za posrednictwem DC plixa
    > _kupic_

    Ale za to TP zaoferowało ciekawą propozycję cenową na dostęp do PLIXa
    w ramach usługi metro internet (w ramach możliwości z całej polski).
    Szczegóły będzie można poznać od kwietnia, jak tylko usługa zostanie
    uruchomiona. W prezentacji z PLNOGa również będzie można co nieco
    przeczytać.
    A na otwarty peering z TP nie ma co liczyć, to się nie zmieni tak
    długo jak długo będą mogli na tym zarabiać...co też sami otwarcie
    przyznali.

    Pozdrawiam,
    Tomek.

    --
    -+= m4sh =+- Tomasz Zięć

  • 8. Data: 2010-03-06 19:51:51
    Od: Andrzej Karpinski <k...@j...zechcesz.to.znajdziesz>

    Odnosze wrazenie, ze kolega nie zrozumial przeslania prezentacji Jarka.

    1. TP wpiela sie do PLIXu. Nie byle jak, po trzepakowemu, tylko wstawiajac
    duzy router, doskonale podlaczony z reszta swojej sieci. I proponujac
    kazdemu chetnemu, po wspolnych powszechnie znanych cenach mozliwosc
    wykonania polaczenia, dedykowany port itd. To normalna powaznie zrobiona
    produkcyjna usluga, w ktora TP zainwestowala calkiem sporo pieniedzy.
    Oznacza to, ze kazdy moze miec poprzez PLIX port dostepowy w TP, na ktorym
    moze wymieniac ruch. Zmiana jak sadze dosc istotna, zwazywszy na
    dotychczasowe koszty, i znaczaco zmieniajaca koszty dla mniejszych firm
    (oczywiscie na plus). To sa kwoty mozliwe do udzwigniecia przez kazdego,
    nawet najmniejszego ISP.

    2. TP przedstawila publicznie konkretna oferte przeniesienia poprzez swoja
    siec w dowolne miejsce w kraju ruchu z/do PLIX. I tu znowu - nie mowimy o
    kosztach typu: "50.000 miesiecznie za zakup STM1 do Warszawy + kolejne
    pieniadze za kolokacje, spiecie sie w LIM itd" (tak bylo dotad), tylko o
    bardzo niskim - jak na polskie warunki - poziomie cen, mozliwym do
    udzwigniecia przez najmniejszych. Co to zmienia? Ano za chwile okaze sie,
    ze maly ISP z np. Zamoscia, Chelma czy Lecznej bedzie w stanie zaoferowac
    swoim klientom dramatycznie lepszy internet, z bezposrednim polaczeniem do
    wszystkich istotnych graczy w kraju, z mozliwosci zakupienia zagranicy w
    Warszawie po cenach z LIM. To moze byc dosc rewolucyjna zmiana jakosciowa!
    Dodatkowo nie placimy niewiadomo ile za mbit tylko dosc symboliczne
    pieniadze, tak skalkulowane, zeby sprzedaz tego nawet 1:1 bez overbookingu
    do abonenta koncowego byla dla takiego podmiotu oplacalna. Warto zauwazyc,
    ze to nie jest oferta "w 12 wezlach w duzych miastach", tylko oferta
    obejmujaca CALY KRAJ. Dowolny punkt, gdzie mozna fizycznie podciagnac
    usluge Metro. Dzieki temu TP staje sie niejako szkieletem sieci dla innych
    sieci, umozliwiajac dosc uniwersalne tworzenie sobie struktury sieci i
    peeringow. Jesli dla kogos to nie jest istotna zmiana, to nie wiem jakie
    moglby on miec jeszcze inne oczekiwania :-)

    3. TP publicznie zaprezentowala nowa oferte cenowa na dostep do swojej
    sieci, ktora (zwlaszcza dla malych podmiotow) dosc diametralnie rozni sie
    od tego co bylo oferowane dotychczas. I znowu - sprzedaz tego pasma nawet
    z przekladka 1:1 bez overbookingu do endusera pozwala na tym takiemu ISP
    zarobic! Jarek popelnil tylko jeden blad, bo podal ceny w PLN, tymczasem
    ceny IP czy zagranicy na runku "chodza" w EUR. A jak wiadomo 30zl to duzo
    wiecej niz 10 EUR, bo 30>10 ;-) Zwracam uwage, ze mowimy o takim poziomie
    cen juz przy stosunkowo nieduzym pasmie. Kwoty krazace po rynku,
    opowiadane w maglu to mity. Proponuje zwrocic sie do Pionu Klientow
    Operatorow TP o faktyczna oferte, a nie powtarzac ceny za dostep sprzed 4
    lat, o ktore zapytal sasiad, i dla podkreslenia jak mu zle powiedzial
    w potrojonej postaci :-)

    4. Dyskusja na temat darmowego peeringu jest troche nie na miejscu, i nie
    spodziewalbym sie ze w dajacej sie przewidziec przyszlosci taki darmowy
    peering bedzie istnial. Dlaczego? A moze szanowny kolega zaproponuje swoim
    abonentom koncowym, tzn Janowi Kowalskiemu, darmowy peering? Dlaczego Jan
    Kowalski ma placic za ruch Twojej sieci? Pion Klientow Operatorow jest
    takim samym dostawca pasma hurtowego jak Telia czy ktokolwiek inny. Ma
    swoja konkretna, dobrze opisana i konkretnie wyceniona usluge. Jan
    Kowalski jest dla Ciebie takim samym klientem jak Ty dla Pionu Klientow
    Operatorow TP (podobna roznica np. budzetu). Dlaczego ktos mialby nagle
    oferowac uslugi za darmo? To mialby byc rynek? Zwlaszcza teraz, w
    kontekscie calkowitego rozdzielenia funkcjonalnego wewnatrz TP, co jest
    faktem, i o co zabiegala Pani Regulator. Komisja Europejska zreszta
    bardzdo negatywnie i jednoznacznie wypowiedziala sie na temat tego pomyslu
    - nie wymaga on zadnej regulacji, i na polskim rynku nie wystepuje
    monopol, zmowa cen, czy jakiekolwiek negatywne zjawisko. Jest to taki sam
    rynek jak w kazdym innym kraju. Czy to, ze wepniesz sie do AMS-IX oznacza,
    ze dostaniesz ruch do TeliaSonera za darmo? A czy to ze bedziesz w DE-CIX
    oznacza, ze T-Systems da Ci za darmo pasmo? Odrozniajmy te rzeczy, bo
    wyjda jakies potworki, lub czasopisma oraz innych roslin. Nigdzie na
    swiecie nie ma darmowego peeringu z duzymi graczami. I nie spodziewam sie,
    ze taki peering bedzie kiedykolwiek. Jak ktos sluchal wykladu Darka
    Wichniewicza na temat jego podlaczen do IXow powinien zrozumiec roznice,
    pomiedzy peeringami, a platnym tranzytem. Jesli nie, to mam nadzieje ze na
    kolejnych PLNOGach Darek bedzie ten temat walkowal do skutku, az wszyscy
    zrozumieja :-)

    5. Moze to umknelo, ale Jarek powiedzial takze o dosc rewolucyjnym pomysle
    na wymiane ruchu z sieciami akademickimi nie komercyjnymi. To chyba
    kolejny przyklad na liberalizacje ze strony TP, i probe racjonalnego
    wywazenia pomiedzy z jednej strony oczekiwaniami biznesu (TP to normalna
    firma, pracuja w niej ludzie, musi przynosic zysk wlascicielom i zarobic
    na swoje koszty), a z drugiej strony doswiadczeniami rynku przy wspolpracy
    z TP. TP sie zmienia, i chyba najgorsza rzecza jaka rynek moglby teraz
    zrobic, to zablokowac to poprzez zbyt wysokie oczekiwania czy nierosadne
    regulacje. Mysle, ze zmiany sa istotne, i sa widoczne. Zreszta sam odbior
    na sali naszych prezentacji nie pozostawial chyba watpliwosci. Takie samo
    wrazenie odnosze w ostatnim czasie w stosunkach z UKE - pojawila sie chce
    i wola wspolpracy, i sa tego konkretne efekty zamiast wojny dla wojny.
    Musimy raczej wypracowac wspolnie sensowne racjonalne i rynkowe zasady, a
    pozniej dbac o to, zeby ich przestrzegac. Zarowno w stosunku do TP jak i w
    odniesieniu do najmniejszych.

    k.

  • 9. Data: 2010-03-06 22:39:25
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Generalnie dokładnie tym jestem aktualnie zainteresowany. Z jednej
    strony perspektywa możliwości negocjacji dostępu do PLIXa poprzez Metro
    + jakiś pakiet tradycyjnego dostępu do netu z TP, a z 2giej strony
    możliwość wpięcia się do PLIXa z wykorzystaniem innego operatora i tam
    zakup styku z TP. W mojej ocenie olbrzymi krok na przód, mam nadzieję,
    że nie ku przepaści. Zobaczymy, jak to się wszystko będzie sprawdzać w
    praniu.

    --
    Sławek Lipowski

  • 10. Data: 2010-03-07 17:23:44
    Od: Konrad Plich <k...@p...tpsa.pl>

    Dnia Fri, 05 Mar 2010 20:48:24 +0100, Sławek Lipowski napisał(a):

    > A gdzie będzie/jest dostępna ta prezentacja? :)

    Prezentacja wisi już na:
    http://www.rpkom.pl/images/pliki/tpnet_nowa_oferta_p
    lnog.pdf
    Konrad